دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آسیب‌پذیری بیشتر سالمندان در برابر بیماری کرونا، بر ضرورت توجه به سلامت روان این افراد با اقداماتی همچون ورزش، تغذیه مناسب و حفظ تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی تاکید کرد.

به گزارش آوای خزر، دکتر جمال شمس متخصص روانپزشکی با بیان اینکه به افراد بالای ۶۵ سال سالمند گفته می‌شود، درباره بهداشت روان،توضیح داد: بهداشت روان به معنای آن است که شخص بهترین تطابق را با وضعیت اجتماعی محیط پیرامون خود داشته باشد.

وی منظور از تطابق را داشتن یک زندگی راحت و پیشگیری از  اضطراب، افسردگی و مشکلات خلقی عنوان کرد و گفت: برای اینکه یک فرد در وضعیت انطباق باشد باید هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی شرایط مناسبی داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در شرایط بحرانی شخص از نظر روانی دچار نگرانی‌های بیش از حد، افسردگی و اضطراب می‌شود، با اشاره به اثر منفی افسردگی و اضطراب بر سلامت روان و توانایی انطباق با محیط، یادآور شد: افسردگی و اضطراب بر روابط بین فردی نیز تاثیرگذار است و حتی فرد را از نظر جسمی دچار اختلال می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد مسن از نظر جسمی در وضعیت مناسبی قرار ندارند، گفت: اضطراب و افسردگی غیرطبیعی می‌تواند سیستم ایمنی این افراد را دچار اختلال کرده و آنان را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی کند.

این روانپزشک با بیان اینکه نگرانی به اندازه در چنین شرایطی می‌تواند باعث توجه فرد به رعایت نکات بهداشتی شود، افزود: بنابراین حد متعادلی از نگرانی می‌تواند به سلامت فرد کمک کند اما اگر این نگرانی از حد بگذرد فرد را دچار مشکل می‌کند.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت عدم ایجاد نگرانی بیش از حد برای افراد سالمند توسط اطرافیان و نزدیکان، یادآور  شد: اطرافیان افراد مسن باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی اضافی، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند.

دکتر شمس ورزش سبک، مستمر و مداوم، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی را از جمله مهمترین عوامل کمک به سلامت روان سالمندان عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد نگرانی بیش از حد توسط برخی از منابع در فضای مجازی، افزود: اگر اطرافیان اینگونه اخبار را دنبال می‌کنند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند.

این متخصص درباره افرادی که تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می‌کنند، تصریح کرد: برخی از بیماریها در شرایط بحرانی ممکن است برای مدت کوتاهی شدید شوند، بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر فردی دچار این مسئله شد چند روز تامل کنند و در مقدار و نحوه مصرف دارو تغییری ایجاد نکنند.

دکتر شمس در پایان افزود: افراد سعی کنند با روشهایی مثل تن آرامیدگی و توجه به بهداشت خواب خود را آرام کنند، اما اگر بهبودی در حالشان ایجاد نشد، ترجیحا بدون مراجعه حضوری با پزشک خود مشورت کنند، در صورت لزوم مراجعه حضوری نیز بهداشت فردی را رعایت کرده و از ازدحام در سالنهای انتظار مراکز درمانی بپرهیزند.

انتهای پیام/1000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار