دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
با شیوع بیماری ویروس کرونا در ایران، علاوه بر آسیب رسیدن به سلامت بخشی از جامعه، تبعات منفی زیادی به اقتصاد کشورمان تحمیل شد که بخشی از آن در حوزه تولیدات کشاورزی از جمله گل و گیاه بوضوح قابل مشاهده است.

به گزارش آوای خزر، شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل کشور خسارات قابل توجهی را در این زمینه متحمل شد و بازار گل و گیاهان فصلی و شب عید رکود بسیار شدیدی را تجربه کرد.

روزهای پایانی اسفندماه و آستانه نوروز همواره روزهای بره‌کشان بازارهای گل و گل فروش هاست، مشتری فراوان است و گلفروش ها وقت سرخاراندن ندارند، اما امسال روزگار گلفروش ها روزگار دیگری است، حجم عظیم گل های تولید شده روی دست تولیدکننده ها مانده، پلاسیده شده یا خوراک دام شده اند یا در بیابان های اطراف رها شده اند، گلفروش ها هم وضع بهتری ندارند و در مغازه های خالی از گل پشه می پرانند.

مدیر عامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات به تولید چندین نوع گل در طول سال اشاره کرد و گفت: فصل باردهی گل‌های شاخه بریده نظیر گل رز، لیلیوم و ... شب عید است و در طول سال هم چند کشت دیگر انجام می شود، اما عمده تولید آنها در روزهای پایانی سال است.

ابراهیم علیپور افزود: تولیدکنندگان گل های شاخه بریده با هزینه های بالا اقدام به تولید این محصول کرده اند و در روزهایی که باید محصول را برداشت کرده و به سود برسند با رکود بازار و نبود مشتری مواجه شده اند که علت آن شیوع بیماری کروناست. گل فروشی ها هم به دلیل جلوگیری از تجمع مردم و نبود مشتری مغازه های خود را تعطیل کرده اند.

وی به تولید گل لاله و سنبل نیز اشاره کرد و افزود: این دو گل نیز در حجم بالایی برای شب عید تولید می شود ولی متاسفانه بازار این محصولات نیز کساد شده است. یک پیاز سنبل که 9 هزار تومان خریداری شده و با احتساب هزینه های تولید به قیمت 13 هزار تومان در بازار عرضه می شود، این روزها مشتری ندارد و باید دور ریخته شود.

وی تصریح کرد: تمامی تولیدات شب عید مثل انواع سینره ها، لاله، سنبل و همه گل های شاخه بریده اعم از میخک، شب بو، رز، لیسینتوس و... روی دست تولیدکنندگان مانده است. گل های فصلی و گل های مورد استفاده در فضای سبز مثل اطلسی، شمعدانی، جعفری و ... نیز مشتری ندارند.

علیپور گفت: روزهای پنجشنبه آخر سال و رسم کهن زیارت اهل قبور هم بازار فروش گل شاخه بریده را بسیار داغ می کرد، اما امسال با توجه به ممنوعیت اعلام شده برای حضور در تجمعات و آرامستان ها، در این بخش هم هیچ خریدی انجام نمی شود و بازار گل در این حوزه هم با رکود مواجه شده است و گل های تولیدی برای این بازار هم باید دور ریخته شوند.

وی به رکود بازار محصولات فضای سبز نیز اشاره کرد و افزود: این گل ها نیز مورد مصرف شهرداری هاست که به دلیل درگیری حوزه مدیریت شهری با چالش کرونا و متمرکز کردن مدیریت شهری در حوزه مقابله با کرونا، شهرداری ها مجالی برای توسعه فضای سبز ندارند و بازار فضای سبز نیز در روزهای پایانی سال از دست رفته است.

مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات به مسدود بودن مرزها نیز اشاره کرد و افزود: بسته شدن مرزها که به جهت جلوگیری از شیوع کرونا انجام شده موجب توقف صادرات شده و محموله گل هایی که توسط کانتینر صادرات می شود، علیرغم اعلام باز بودن موقتی مرز با مسدود بودن مرز مواجه می شوند و در مسیر صادرات از بین می روند.

وی به عرضه بالغ بر 70 درصد گل های آپارتمانی و باغچه ای در شب عید اشاره کرد و افزود: این گل ها گرچه به دلیل ماندگاری بالا از بین نمی روند اما هزینه بالایی در راستای مراقبت و نگهداری از آنها متوجه تولیدکننده می شود و نهایتا پس از چندماه به فروش می رسند ولی با توجه به هزینه بالا، تولید آنها مقرون به صرفه نیست.

علیپور در ادامه گفت: میزان خسارتی که به دلیل شیوع بیماری کرونا به تولیدکنندگان گل وارد شده سنگین بوده و میزان آن در دست بررسی است.

وی گفت: نگهداری گل در سردخانه نیز فقط برای مدت کوتاهی امکان پذیر است و پس از آن محصول باید حتما به فروش برسد که با توجه به مبهم بودن زمان ادامه شیوع این بیماری نمی توان از خسارت وارده به گل ها با نگهداری آنها در سردخانه جلوگیری کرد.

فرماندار شهرستان محلات نیز گفت: عدم خرید گل توسط مردم در روزهای پایانی سال موجب بروز خسارات فراوان برای تولیدکنندگان شده است.

حسن قمری افزود: با بررسی های بعمل آمده درخصوص میزان خسارت وارده شده ناشی از رکود بازار متاثر از شیوع بیماری کرونا، مکاتباتی با مقامات استانی و کشوری مبنی بر ارائه بسته های حمایتی و اعطای تسهیلات جدید، استمهال تسهیلات اخذ شده و ... صورت گرفته است و انتظار می رود برای جبران خسارت وارده سیاست های حمایتی اتخاذ شود.

وی به محدود شدن اجتماعات و ضرورت توجه به قرنطینه برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: جمعه آخر سال یکی از بزرگترین بازارهای عرضه گل در سال است که امسال چنین بازاری وجود ندارد، در سبد خرید خانوار از گل خبری نیست و جای خالی آن در لیست خرید خانوارها خسارت زیادی به گلکاران وارد کرده است.

فرماندار محلات گفت: خسارت یاد شده بیشتر به تولیدکنندگانی تحمیل شده است که در تولید گل های شاخه بریده و فصلی فعالیت دارند و برای سایر تولیدکنندگان که امکان نگهداری بیشتر گل را دارند خسارت زیادی ایجاد نمی شود.

وی افزود: از طرفی امکان نگهداری گل در فضای سردخانه ای وجود ندارد چرا که مدت زمان نگهداری برخی گل‌ها حدودا سه الی پنج روز است و چون کسادی بازار طولانی است نمی توان بیشتر از این مدت از این نوع گل نگهداری کرد. بخش عمده‌ای از گل‌هایی که این روزها بر روی دست تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار مانده است از جمله گل‌هایی است که عمر کمتری دارند.

ویروس کرونا در قلب و جان حوزه گل وگیاه شهرستان محلات به عنوان یکی از قطب‌های مهم گل و گیاه کشور تاثیر گذاشته و جان آنرا به معنای واقعی گرفته است.

تولیدکنندگان جوان یارای ایستادن ندارند و باید برای برون رفت آنان از مشکلات و حمایت از آنان چاره اندیشی کرد.

انتهای پیام/1005

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار