دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
قورت دادن آدامس توصیه نمی‌شود و بهتر است این کار را نکنید؛ اما اگر به‌طور اتفاقی آدامس‌تان را قورت دادید، نگران نشوید.
آوای خزر/ قورت دادن آدامس ازجمله مسائلی است که اظهار نظرهای غیرعلمی و فکر نشده درباره آن، خیلی‌ها را به اشتباه انداخته است. 

پس از قورت دادن آدامس چه اتفاقی می‌افتد؟

بدن در حالت عادی نمی‌تواند آدامس را هضم کند؛ اما بعد از قورت دادن آن، بعد از حدود ۴۰ ساعت با مدفوع دفع می‌شود، دقیقا مثل هر چیز دیگری که می‌خوریم و نیازی به نگرانی و حتی مراجعه به پزشک نیست. قورت دادن تکه‌های بزرگ‌تر آدامس یا قورت دادن آدامسی که شی‌ء غیرقابل‌هضمی به آن چسبیده باشد، خطرناک است و ممکن است باعث انسداد شود. در چنین مواقعی برای باز کردن مجرای گوارشی به عمل جراحی نیاز خواهد بود.

ازجمله نشانه‌های این انسداد می‌توان به درد در ناحیه شکم و نیز یبوست اشاره کرد. گاهی هم این نشانه‌ها با حالت تهوع و اسفراغ همراه است. اگر به انسداد مجرای گوارشی مشکوک هستید و چنین نشانه‌هایی می‌بینید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آدامس

ترکیبات آدامس

تا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم برای درست‌کردن آدامس از صمغ درختی به نام ساپودیلا استفاده می‌شد و آن را با طعم‌دهنده‌های مختلف ترکیب می‌کردند. که بومی آمریکای مرکزی است. امروزه اغلب آدامس‌ها از پلیمرها و صمغ ساخته و معمولا با نرم‌کننده‌های خوراکی، مواد نگه‌دارنده، شیرین‌کننده‌ها، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌ها ترکیب می‌کنند.

سلامت کودکان  و جویدن آدامس

در حالت کلی، جویدن آدامس مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آورد؛ البته بسیاری از متخصصان، شکر یا شیرین‌ کننده‌‌های جایگزین استفاده‌شده در تهیه آدامس را انتخابی سالم برای کودکان نمی‌دانند.

 

به‌طور کلی زمانی می‌توانیم اجازه آدامس جویدن را به کودک بدهید که مطمئن باشید آدامس را قورت نمی‌دهد. مسئله نگران‌کننده در مورد کودکان این است که احتمال دارد که تکه‌های بزرگ‌تری از آدامس را قورت یا همراه آن، یک شی‌ء چسبیده‌‌شده‌ای را هم پایین دهند و دچار انسداد مجرای گوارشی شوند. این مسائل می‌توانند خطرساز شوند؛ پس حتما احتیاط کنید.

برچسب ها: بیماری
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها