دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
استادیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد شاهرود با بیان اینکه گاهی برای پیش بردن مناسب یک پژوهش نیاز به ابزارها یا مواد آزمایشگاهی خارجی داریم، گفت: طی دو سه ماه اخیر به دلیل کمبود پروازها و موضوع بیماری کرونا که پیش آمد، دسترسی به این تجهیزات سخت‌تر شده است.

به گزارش آوای خزر، بهروز یحیایی در گفت‌وگو با ایسنا، به مهم‌ترین چالش‌های پژوهش در سال ۹۸ پرداخت و توضیح داد: با توجه به حوزه‌های گسترده‌ای که در پژوهش وجود دارد و حوزه‌های اختصاصی که ما فعالیت می‌کنیم، انواعی از مسائل و چالش‌ها پیش روی یک پژوهشگر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر و مخصوصاً در سال ۹۸، ما و همکاران پژوهشگرمان در دانشگاه و مرکز تحقیقاتی بیشتر با چالش کمبود بودجه‌های تحقیقاتی - چه از طرف دانشگاه و چه از طرف ستادهای حمایت از پژوهشگران- روبه‌رو بودیم و چنان چه کار پژوهشی انجام داده و نیاز به تأمین مالی داشتیم، این تأمین و گرفتن حمایت در این حوزه بزرگ‌ترین چالش ما بود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: البته کمبود بودجه هیچ‌وقت باعث نشده افرادی که دستی در پژوهش دارند از کار خود  باز بمانند و قاعدتاً ما این مسیر را با عشق و علاقه طی می‌کنیم. در واقع تمام وجود پژوهشگر باید با چالش‌های مختلف عجین باشد تا بتواند راه را هموار کند در غیر این صورت کم می‌آورد. این در حالی است که این موضوع در رسیدن به نتیجه نهایی در امر پژوهش هم صادق است.

یحیایی افزود: ما اولین مرکز حقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی  را در واحد شاهرود راه‌اندازی کردیم و طی یک سال گذشته فعالیت‌های مختلفی داشتیم که اصلی‌ترین این فعالیت‌ها، مبارزه با بیماری‌های سرطانی و استفاده از نانو ذرات بیولوژیکی برای درمان سلول‌های سرطانی است.

وی عدم امکان برقراری ارتباط مناسب با دانشگاه‌های خارج از کشور را یکی دیگر از چالش‌های پژوهش در سال ۹۸ عنوان و تأکید کرد: سطح پذیرش دانشگاه‌های خارج از کشور برای ارتباط علمی و پژوهشی با محققان ایرانی باید افزایش پیدا کند در حالی که آن‌ها نسبت به پذیرش ایده‌ها و مقالات ما و نیز پذیرش همکاری برخوردهای سخت‌گیرانه‌تری دارند.

رئیس مرکز تحقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی واحد شاهرود اظهار کرد: قاعدتاً اکثر مواد آزمایشگاهی را در ایام تحریم‌ها هم می‌توانستیم به دست بیاوریم اما این مواد دارای قیمت‌های بسیار بالایی بود. این در حالی است که اخیراً - طی دو سه ماه گذشته- به دلیل کمبود پروازها و ... این امکان سخت‌تر شده به طوری که یک شرکت ایرانی که همیشه از آن یک کیت آزمایشگاهی را دریافت می‌کردیم، به ما قول داده‌اند چندین ماه بعد از عید و با قیمت نامشخص این کیت را به دست ما برسانند.

یحیایی در پایان اضافه کرد: خیلی از مسائل را می‌توانیم با تولیدات داخلی حل کنیم اما قاعدتاً اگر بخواهیم پژوهش مناسبی انجام دهیم نیاز به ابزارها و مواد آزمایشگاهی خارجی هم داریم که باید به ترتیبی به آن‌ها هم دسترسی داشته باشیم.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار