دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
یک متخصص روانشناسی معتقد است ویروس کرونا زمان خواب افراد را تغییر داده و زمان خواب باید به روال عادی برگردد.

به گزارش آوای خزر، حمید خاکباز، متخصص روانشناسی، گفت: نگرانی در مورد ویروس کرونا اخیراً موجب بی خوابی و بیداری‌های شبانه مردم شده است. درحقیقت ویروس کرونا در این برهه زمانی وارد روان افراد جامعه شده است و این امر برای خواب پیغام خوبی نیست. در واقع ورود ویروس کرونا به روان مردم منجر به بی خوابی آن‌ها شده است و حتی در بعضی موارد باعث شده است که مردم کابوس کرونا را ببینند.

او  افزود: در نمونه‌های گزارش شده شاهد بوده ایم که به عنوان مثال افراد در خواب شبانه، خود را در یک فروشگاه تصور می‌کنند؛ در حالی که از ماسک و دستکش استفاده نکرده اند یا اینکه فاصله گذاری اجتماعی را در وسایل حمل و نقل عمومی و مسیرهای پرتردد رعایت نکرده اند؛ در این لحظات ممکن است فرد با نگرانی از خواب بیدار شود و از عدم انجام کارهای ایمنی و بهداشتی احساس ناراحتی کند. در نتیجه این موضوع باعث بی خوابی افراد می‌شود.

خاکباز درخصوص ارتباط بین خواب و اضطراب بیان کرد:در واقع در حیطه موضوع روانشناسی می‌توانیم بگوییم از زمان همه گیری ویروس کرونا زندگی تمام افراد جامعه دچار تغییر شده و یک شک و تردید در خصوص ابتلا به ویروس کرونا موجب اضطراب و ترس مردم شده است؛ بنابراین وجود هر نوع ترس، استرس و نگرانی می‌تواند آشفتگی در خواب را ایجاد کند.

متخصص روانشناسی بیان کرد: در آشفتگی خواب با یک الگوی نابهنجار مواجه هستیم که کارکرد ذهنی ،جسمی و هیجانی انسان‌ها را دچار اختلال می‌کند و استرس و اضطراب موجود ،بی خوابی‌های شبانه افراد را افزایش می‌دهد.

او افزود: در موضوع روانشناسی با دو نوع اضطراب روبرو هستیم؛ اضطراب نرمال و اضطراب آسیب زا که در مورد اول یک تهدید آنی و مختصر همراه با واکنش فرد انجام می‌شود. اما در خصوص استرس آسیب زا با یک تهدید طولانی روبه رو هستیم که امکان آسیب به احساس و روان افراد را بوجود می‌آورد.

متخصص روانشناسی ادامه داد: بیان این نکته ضروری است که در دوره اپیدمی کرونا هر دو نوع اضطراب، موجب آشفتگی خواب عموم مردم شده است. همچنین اضطراب‌های موجود باعث می‌شود هشدارهای دروغین در مورد کرونا یا هر موضوع دیگر در ذهن افراد ثبت شود و برانگیختگی ناکارآمد و مخل را ایجاد کند که در نتیجه بی خوابی را در این موضوع مشاهده می‌کنیم.

خاکباز اظهار کرد: دلایل دیگر مانند نگرانی از آلوده شدن خود واعضای خانواده به ویروس، وسواس، ترس‌های مالی و استرس‌های زندگی شخصی در بی خوابی‌های شبانه موثر هستند که محرومیت از خواب‌های شبانه بسیار نگران کننده است؛ زیرا خواب مختل شده سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، در واقع بدن ما را در برابر ویروس آسیب پذیرتر می‌کند. اما کیفیت و خواب مناسب بدن ما را در برابر ویروس مقاوم می‌کند.

خاکباز در خصوص راهکارهای کاهش کم خوابی و بیداری‌های شبانه گفت: برای درمان بی خوابی‌های موجود در سطح جامعه، افراد باید به موارد زیر توجه کنند؛

_ به موقع و یک زمان مناسب مانند ساعت ۲۳ الی ۲۳:۳۰ به رختخواب بروید.

_از تلاش کردن برای خوابیدن پرهیز و از انجام کار دیگر خودداری کنید. به عنوان مثال بعد از ورود به رختخواب از گوشی استفاده نکنید.

_از ماندن در رختخواب احساس ترس نکنید.

_چرخه مداوم و ساعت خواب و بیداری را حفظ و تنظیم کنید.

_برای خوابیدن از داروهای خواب آور و الکل استفاده نکنید.

_کارهایی که مربوط به بیرون از رختخواب می‌شود در داخل رختخواب انجام ندهید.

_در طول روز از نظر فعالیت جسمی و ورزشی فعال باشید.

_برای خود برنامه روزانه تهیه کنید.

_آشفتگی‌های خواب خود را فاجعه ساز جلوه ندهید.

باید به این نکته توجه داشت که  با قرنطینه خانگی ساعت خواب خود را کاملا تغییر داده ایم و حتی مشاهده می شود بعضی افراد از شب تا صبح بیدار هستند و روزها را برای خواب و استراحت انتخاب می کنند،این در حالی است که تغییر چرخه خواب شبانه روز از لحاظ روانشناسی مورد تایید نیست و خسارات جبران ناپذیری به روان خود وارد می کنیم، بنابراین توصیه های مشاوران و متخصصان روانشناسی را برای تنظیم ساعت خواب جدی بگیریم.

انتهای پیام/1005

منبع: باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: کرونا ، خواب آرام
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
آیا با ممنوعیت پذیرش مسافر در استان مازندران در شرایط فعلی موافقید؟
آخرین اخبار