دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
فرهاد سرخوش با اشاره به رویت گونه جدیدی در جزیره اشک دریاچه ارومیه از وضعیت مطلوب گونه‌های جانوری این زیست بوم خبر داد.

به گزارش آوای خزر، به نقل از برنا؛ یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های طبیعی ایران که بسیاری از کشورهای جهان آرزوی داشتن این میراث طبیعی را دارند دریاچه ارومیه است. مجموعه‌ای طبیعی و بکر که حفظ و حراست آن از اهمیتی ویژه برخوردار است. ارومیه پس از یک دوره کم آبی شدید با توجه به بارش‌های اخیر حال و روز بهتری پیدا کرده است. از این رو حتی گونه‌های جدید جانوری در این زیست بوم مشاهده شده که این خبر امید بازگشت روزهای خوب این خطه از کشور را بیش از پیش زنده می‌کند.


وجود 9 رودخانه بزرگ و کوچک در غرب دریاچه ارومیه
فرهاد سرخوش، رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در این خصوص گفت: حدود 5 سد و 9 رودخانه بزرگ و کوچک در قسمت غربی حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد.


او افزود: رودخانه‌هایی که به سد ختم نمی‌شوند مستقیما وارد دریاچه ارومیه شده و مابقی در پشت سدها ذخیره می‌شوند.


کاهش میزان بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه
سرخوش گفت: متاسفانه طی سه ماه نخست فصل بارش وضعیت مطلوبی وجود نداشت اما در سه ماه دوم شاهد رشد بارش ها بودیم و میزان بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه به 252 میلی متر رسید.


او ادامه داد: این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته در این حوزه 30 درصد کاهش یافته اما با این وجود همچنان وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب است.


لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه
رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه گفت: پس از شروع فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه برنامه اصلی این بود که با لایروبی رودخانه‌ها، میزان اضافی آبی که از سدها رها می‌شود را به دریاچه ارومیه هدایت کنیم.


سرخوش اظهار کرد: این لایروبی علاوه بر حوزه آبریز، در محدوده اصلی دریاچه نیز انجام شده است. این اتفاق چند سال به تعویق افتاده بود اما خوشبختانه لایروبی در طول رودخانه‌های اصلی حدود چهار کیلومتر انجام شد که تاثیر بسزایی در هدایت آب داشت.


احداث کانال در راستای تامین آب دریاچه ارومیه
رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: دو رودخانه اصلی تامین کننده آب، در قسمت جنوبی دریاچه ارومیه واقع شده که با احداث کانالی به طول 25 کیلومتر رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود را به دریاچه ارومیه وصل کردیم.


او افزود: این اقدامات سبب شد تا این ناحیه از کشور در سال گذشته گرفتار سیل نشود و حجم زیاد آب وارده به محدوده، مستقیما به پیکره دریاچه ارومیه برسد و مانع خسارت به روستاها و زمین های کشاورزی شد.


تامین آب کشاورزی بواسطه مدیریت سیلاب‌ها
سرخوش با اشاره به مدیریت سیل در سال گذشته اضافه کرد: حدود 40 درصد منابع آبی مورد نیاز زمین‌های کشاورزی در تابستان با کانال کشی و لوله کشی هایی که صورت گرفت، تامین شد.


این مسئول استانی گفت: در سال گذشته 600 میلیون مترمکعب آب از طریق مسیر سدها رها سازی و وارد پیکره اصلی دریاچه ارومیه شد.
او تاکید کرد: این حجم قابل توجه با مدیریت سدها از آذر تا اردیبهشت ماه سال گذشته گردآوری شد و توانست مشکل آب کل منطقه را برطرف کند.


سطح دریاچه ارومیه بالا آمده است
سرخوش با اشاره به بالا آمدن سطح دریاچه ارومیه اظهار کرد: تراز دریاچه ارومیه امروز نسبت به سال گذشته 42 سانتی متر افزایش پیدا کرده و در سال جاری به 1271.68 رسیده است.


رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان گفت: در محدوده جزایر دریاچه ارومیه با توجه به بهبود وضعیت دریاچه حضور فلامینگوها افزایش یافته و گونه‌های مختلفی از پرنده‌های باز نیز امسال وارد دریاچه شده‌اند که این امر کم سابقه بوده است.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار