دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
انتقاد نمایندگان دولت از سود بالای وام یک میلیونی

به گزارش آوای خزز، بعد از انتقادهای مطرح شده در این خصوص حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، امروز سه‌شنبه 27 فروردین در جلسه ستاد اقتصادی دولت خبر از قرض‌الحسنه شدن و رایگان شدن آن برای مردم داد. رئیس‌جمهوری در این خصوص بیان کرد: «یک رقم 23 هزار میلیارد تومانی هم هست که قبلاً قرار بود با سود 12 درصدی در اختیار یارانه‌بگیران قرار بدهیم، امروز بخشی از زمان جلسه ما با این بحث گذشت که چگونه این تسهیلات یک میلیون تومانی را به یک وام قرض‌الحسنه‌ تبدیل کنیم و آن بخش سودی را که بنا بود از حساب مردم پرداخت شود، دولت به عهده بگیرد.»

 

 

او در ادامه افزود: «در جلسه ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شد این بخش و سود را دولت بدهد و به شکل وام سابق نباشد و به یک وام قرض‌الحسنه‌ای تبدیل شود و سود آن را دولت پرداخت کند. این یک میلیون تومان تقریباً روزهای اولیه ماه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»

 

روحانی همچنین در این باره گفت: «پولی که به صورت وام در اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود، ‌از تیرماه به تدریج از یارانه آنها کسر خواهد شد. یارانه اردیبهشت و خرداد آنها پرداخت می‌شود و از تیر ماه به بعد ماهانه یک مقدار کسر می‌شود به خاطر آن یک میلیون وامی که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده، رقمی حدود 35 هزارتومان است که برداشت می‌شود.»

چهارشنبه هفته گذشته 20 فرودین در جلسه هیات دولت بود که رئیس‌جمهوری خبر از پرداخت یک وام یک میلیون تومانی همراه با یارانه اردیبهشت‌ماه داد. او در این جلسه گفت: «تصمیم گرفتیم در ماه اردیبهشت وقتی یارانه پرداخت‌ می‌شود، همان جا یک اعتبار یک میلیونی هم به همه خانواده‌ها داده می‌شود که از آن یک میلیون تومان برای کالاهایی که مورد نیازشان است، استفاده کنند و به تدریج ظرف 24 ماه از خودِ یارانه کم می‌شود.»

 

بعد از اعلام جزییات این وام از طرف ناصر همتی، رئیس بانک مرکزی مشخص شد که سود وام مطرح شده از طرف دولت 12 درصد خواهد بود. همین امر موجب اعتراض برخی چهره‌های سیاسی، نمایندگان مجلس و علمای دینی شد.

 

در قالب عقود مضاربه، مشارکت و وکالت قرار نمی‌گیرد لذا دریافت سود شرعا جایز نیست

 

یکی از مهمترین واکنش‌ها به این موضوع از طرف آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید بود. ایشان در پاسخ به یک استفتاء درباره سود این وام یک میلیون تومانی آن را جایز ندانستند. آیت‌الله علوی گرگانی در پاسخ به این استفتاء تاکید کرد: «چون این وام به عنوان بهبود وضعیت معیشتی مردم است، در قالب عقود مضاربه، مشارکت و وکالت قرار نمی‌گیرد لذا دریافت سود از این وام شرعا جایز نیست.»

 

استفتاء - علوی گرگانی - وام یک میلیونی

 

انتقاد نمایندگان دولت از سود بالای وام یک میلیونی

 

عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، هم  با بیان این‌که بسیاری از صاحبان صنایع و کسبه چک‌هایشان برگشت خورده است، ادامه داد: «همه بسیاری از کسبه و صاحبان صنایع را دیده‌ایم که از 10 و 20 تا 300 میلیون در طی دو ماه گذشته چک برگشتی داشتند چه‌طور می‌خواهید این وضعیت را جبران کنید؟ باید دولت و مجلس شورای اسلامی فکری برای پساکرونا کنند. این‌که گفته شده وام یک میلیون تومانی می‌دهند چه فایده‌ای دارد که دو روز است که تلویزیون هم مدام درباره‌ی آن حرف می‌زند؟ اگر همین یک میلیون تومان را به بچه رییس بانک مرکزی بدهند قهر می‌کند این مقدار پول تنها می‌تواند صرف خرید مایحتاج چند روز خانواده شود. باید چرخه تولید، اقتصاد و صنعت کشور را به حرکت درآورد.»

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، هم درباره اهدای وام یک میلیون تومانی به مردم گفت: «این وام معادل 63 دلار است که در قیاس با خدماتی که سایر کشورها در بحران کرونا به مردم خود داده‌اند چیز زیادی نیست و علما مخالف گرفتن سود از این وام هستند.»

 

نماینده رشت با اشاره به شرایط سخت پساکرونای تاکید کرد: «در حال حاضر شاهد چک‌های برگشتی، افزایش بیکاری کارگران، عقب‌ماندگی تولید به ویژه در بخش پروتئینی هستیم و با توجه به اینکه مردم عید خوبی هم نداشتند، بنابراین دولت باید این وام را به صورت بلاعوض بدهد.»

 

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در واکنش به در نظر گرفتن سود 12 درصدی برای این وام گفت: «تعیین سود 12 درصد برای وام یک میلیونی به یارانه بگیران برای مردم و به ویژه اقشار ضعیف نگران کننده است و با توجه به برداشت منابع از صندوق توسعه ملی و... این وام به صورت قرض الحسنه و یا با بهره 4 درصد به مردم پرداخت شود.»

 

قسط‌های وام پرداختی 30 ماهه است

 

براساس این گزارش دولت امروز با عقب‌نشینی از نظر قبلی خود، پرداخت سود 12 درصد این وام را خود متقبل شده است. به گفته رئیس بانک مرکزی باقبول پرداخت مابه التفاوت نرخ 12درصد، با وام قرض‌الحسنه، توسط دولت، مقرر شد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه بگیر، به صورت قرض‌الحسنه و 30 ماهه باشد.

 

همتی - وام یک میلیونی

 

همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره زمان پرداخت این وام در توییتر خود نوشت: «وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانیِ مربوط به کرونا انشاالله در آستانه ماه مبارک رمضان پرداخت می‌شود. لازم است از رهبر معظم انقلاب تشکر و قدردانی کنیم که با صدور اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی، دست دولت را برای اعطای این تسهیلات به مردم باز کردند.»

 

واعظی - وام یک میلیونی

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار