دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
گیلان سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه فاسیولا بیماری کشنده ای نیست، یادآور شد: این بیماری با درمان داروی کرم انگل به طور کلی از بین خواهد رفت.

به گزارش آوای خزر،دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه تاکنون تست فاسیولا حدود ۴۰ نفر در گیلان مثبت شده است گفت: آمار مبتلایان به فاسیولا در گیلان روبه افزایش است.

وی با بیان اینکه فاسیولا انگل انتقالی انسان به انسان نیست، افزود: این بیماری انگلی و غیر واگیر است و برای پیشگیری از آن مردم حتی‌المقدور نباید از سبزی‌های خام مصرف کنند و در صورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شده، مصرف شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه فاسیولا در ابتدا با علائم خفیف بروز می کند و ممکن است دو تا سه ماه در بدن افراد بی علامت باشد، افزود: درد شکم، درد پهلو راست، خارش، تهوع و استفراغ نمایان می شود.

حیدرزاده با این عفونت با بررسی نمونه‌های مدفوع و خون تشخیص داده می‌شود ادامه داد: تشخیص این بیماری از طریق تصویربرداری از کبد نیز می‌تواند انجام شود در این بیماری تعداد گلبول‌های سفید خون، آنزیم‌های کبدی، سرعت رسوب گلبول‌های قرمز و آنتی‌بادی‌های ضد فاسیولا افزایش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه بیماران برای انجام آزمایشات به مراکز بهداشتی درمانی معین شهرستان خود مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: مبتلایان به این بیماری پس از مثبت شدن آزمایشات فاسیولا داروی موردنیاز را از مرکز بهداشت استان تهیه کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه عموما بزرگسالان بیشترین قشر مبتلا به فاسیولا هستند، گفت: افراد ۲۰ تا ۵۰ سال بیشترین گروه سنی مبتلا به فاسیولا را تشکیل می دهند.

حیدرزاده با بیان اینکه انگل فاسیولا در کودکان معمولا از شیوع پایین تری برخوردار است خاطرنشان کرد: ابتلا خانوادگی به انگل فاسیولا نیز به دلیل استفاده از سبزی آلوده دیده شده است.

وی بر لزوم جدی گرفتن پیشگیری از ابتلا به بیماری فاسیولیازیس تأکید کرد و افزود: افرادی که مشکلات درد مبهم شکمی طولانی‌مدت به همراه هایپر ائوزینوفیلی و سابقه مصرف سبزی‌های محلی به‌صورت خام دارند بهتر است به مراکز جامع خدمات سلامت نزدیک محل زندگی‌شان جهت بررسی مراجعه کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه فاسیولا بیماری کشنده ای نیست، یادآور شد: این بیماری با درمان داروی کرم انگل به طور کلی از بین خواهد رفت.

حیدرزاده با بیان اینکه این بیماری از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهر تا آبان شیوع می‌یابد گفت: این بیماری از بیماری های شایع فصلی است و در سال گذشته ۵۰ نفر در گیلان به آن مبتلا شدند.

انتهای پیام/1005

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار