دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه:« ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است.»اخبار منتشره درباره مخالفت سازمان جهانی بهداشت با چین برای کالبدشکافی قربانیان کرونا را رد کرد.

به گزارش آوای خزر، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« این تصور که با گرم شدن هوا کرونا از بین می رود تصور غلطی است و اتفاقا مناطق گرمسیر ما هم گرفتار کرونا شده اند. در سطح دنیا رتبه دوم و سوم ابتلا به کرونا را برزیل و روسیه دارند که برزیل گرم و مرطوب است و روسیه سرد است و این نشان می دهد گرمای هوا تاثیری بر روی کرونا ندارد. لذا مردم باید رعایت کنند و هرکسی که از خانه بیرون می آید باید ماسک بزند و ثابت شده استفاده از ماسک بسیار می تواند کنترل کننده باشد.»


وی در ادامه گفت:« به هیچ وجه نیاز نیست حتما ماسک سه لایه یا N95 استفاده کنید از ماسک پارچه ای هم می توان استفاده کرد. همه می توانند در منزل با روش های ساده ماسک قابل شستشو و قابل ضدعفونی کردن، تهیه کنند. تاکید ما استفاده از ماسک در زمان حضور در جمع است و با توجه به اینکه مساجد و پاساژها بازگشایی شدند رعایت این نکات بیش از پیش مورد نیاز است و استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی و مساجد و پاساژها ضروری است تا خطر انتقال کرونا کاهش پیدا کند.»


وی خاطرنشان کرد:« ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است اگر اطمینانی نسبت به مدیریت بیماری حاصل شده است به دلیل رعایت مردم است که اگر کمرنگ شود باید بگوییم این ویروس برمی گردد حتی در استان هایی که کرونا کنترل شده است. مردم تاکنون خیلی خوب همکاری کرده اند و اگر نسبت به کشورهای دیگر، کشور پیشرو در مدیریت کرونا هستیم به دلیل همکاری خوب مردم است.»


وی درباره مشکل تنفسی یا خونی بودن کرونا گفت:« اینکه آیا رفتار ویروس مشکل پیدا کرده و آیا دنیا درباره این ویروس اشتباه می کرده متنی در اینباره منتشر شده است. این ویروس یک رفتار و علایم ناشناخته ی دارد ولی از نظر پاتوبیولوژی بیماری و ویروس اینکه این ویروس بحث درگیری تنفسی ندارد صحیح نیست قطعا دارد و بحث نارسایی ریوی قطعا وجود دارد اگر یک جمله دقیق بگوییم در ارتباط با این ویروس، ویروس اندوتلیوم می دهد که یک لایه پوششی درون عروق است که ویروس باعث التهاب این لایه می شود که زمانی که التهاب در بدن بروز می کند تمام ارگان ها از جمله ریه ، قلب، مغز که اندوتلیوم دارند می توانند درگیر شوند و می تواند باعث سکته قلبی و سکته مغزی شود.»


وی در ادامه افزود:«عکس هایی از کودکان منتشر شد که بیماری کرونا باعث بروز بیماری که کاوازاکی در آنها می شود که صحت ندارد و چون در بیماری کاوازاکی هم عروق درگیر می‌شوند، این مباحث مطرح شده بود. به طور کلی بدن از عروق تشکیل شده و درون تمام سرخرگ‌ها و مویرگ‌ها نیز اندوتلیوم وجود دارد و این ویروس می‌تواند عروق را درگیر کند. این مسئله که سازمان جهانی بهداشت به چین گفته بود اجساد قربانیان کرونا را کالبدشکافی نکنید چنین چیزی صحت نیست و هر کسی می تواند بیمار خود را نمونه برداری کند. در ابتلا به این ویروس از آنجا که درگیری عروق وجود دارد و باعث لخته و درگیری لخته‌ای خون می‌شود، این لخته‌ها در رگ‌های ریز می‌ماند و خون‌رسانی اتفاق نمی‌افتد و می‌تواند درگیری ریه، قلب، هایپوکسی و ...ایجاد کند. به همین دلیل چون این بیماری باعث ایجاد لخته خون می شود توصیه می شود که در بیماران بستری در آی سی یو ضدانعقاد استفاده کنند که این کار انجام می شود.»


وی خاطرنشان کرد:« قدرت بیماری زایی این ویروس کم نشده است و همچنان در حال گردش است و اتفاقی که جدید افتاده در سطح کشورمان این است که ما حدود ۲۰۰هزار تست سرپایی انجام دادیم برای کسانی که یا علایم بسیارخفیفی داشتند یا به مراکز ما مراجعه کردند برای غربالگری که ده تا ۱۲ درصد تست های ما در میان مراجعین سرپایی مثبت است که نیاز به بستری بیمارستانی ندارند و می توانند در نقاهتگاه ها یا در منزل ایزوله شوند و با درمان های ساده سرپایی کاملا بهبود پیدا می کنند.»


وی افزود:« از نظر ما بیماریابی اقدام مثبتی است که باعث می شود این مبتلایان به کرونا ایزوله شوند و باعث قطع زنجیره انتقال می شود. برخی افراد مبتلا به کرونا ممکن است علایمی نداشته باشند و اگر در بین افرادی که بیماری زمینه ای دارند بروند می توانند باعث بروز شدید بیماری در این افراد شوند و فرد فوت کند. میزان بستری های ما کم شده است ولی تعداد بیماران سرپایی ما به دلیل بیماری یابی بیشتر است.البته در خوزستان تعداد بیماران بستری زیاد است چون پیک آن یک هفته است شروع شده است.»


وی درباره نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی کرونا گفت:« قبل ازاینکه در ستاد موضوعی مطرح شود ما بحث های کارشناسی خودمان را در وزارت بهداشت داریم. یک کمیته ای در وزارت کشور وجود دارد که از همه سازمان های مرتبط در آن یک نماینده حضور دارند و موضوع در آنجا مطرح می شود و پیشنهاداتی می شود که در مورد این پیشنهادات در ستاد ملی مقابله با تصمیم گیری می شود. بحث های کارشناسی در ستاد صرفا بحث سلامت نیست. نباید فقط از جنبه سلامت به این بیماری نگاه کرد و باید حتما از نظر اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و عوارضی که وجود دارد به آن نگاه شود.»


وی افزود:« امریکا ۱۱۴ میلیارد دلار برای کرونا اعتبار اختصاص داده است همچنین انگلیس ۲۲۰ میلیارد پوند اعتبار برای مقابله با کرونا اختصاص داده است یادمان باشد که ما در کشوری زندگی می کنیم که تحت شرایط ظالمانه ترین تحریم ها هستیم ما الان در گرفتن برخی تجهیزات و دستگاه ها تحریم هستیم و با تکیه بر توان داخلی خود و کادر درمان و شهدایی که دادیم و به کمک مردم توانستیم یک مدیریت آبرومندانه ای داشته باشیم. بسیاری از مردم اگر صبح به سر کار نروند شب ممکن است غذایی نداشته باشند این واقعیتی است در جامعه که باید به آن توجه کرد. اگر صرفا از نظر بهداشت و سلامت بخواهیم به مسئله کرونا نگاه کنیم باید همه جا قرنطینه شود ولی اینکه چقدر توانایی حمایت اقتصادی و مالی و معیشتی برای افراد انجام دهیم سوالی است که باید به آن پرداخته شود.»


وی گفت:« ما مجبوریم در کنار بازگشایی مشاغل، پروتکل های بهداشتی را با هم رعایت کنیم یک جاهایی باید در کنار سلامت، بحث فرهنگ و دین ومذهب و عبادت را در کنارش لحاظ کنیم. کرونا ویروسی نیست که بخواهد با ما خداحافظی کند بنابراین ما همه این موارد را درکنار هم در نظر می گیریم. بحث نظارت ها هم وجود دارد الان در سطح کشور بررسی های دقیقی انجام دادیم و براساس نظرسنجی ها مردم نسبت به سه هفته پیش بیشتر به سمت عادی شدن رفتند. ما دیگر خیلی از ویروس کرونا نمی ترسیم بلکه ترس ما از عادی سازی شرایط است که بسیار خطرناک تر از خود ویروس است. در ستاد مقابله با کرونا قطعا نظرات کارشناسی وزارت بهداشت مورد توجه قرار می گیرد به همین دلیل نقش وارت بهداشت یک نقش کلیدی در ستاد است اما اینکه آیا همه حرف هایی که می زنیم دقیقا همان اجرا می شود خیر چنین نیست.»


وی افزود:« در حوزه بازگشایی ها دوستان در بحث نوشتن پروتکل ها تلاش کردند. سه هفته پیش ۸۰ درصد مردم پروتکل ها را رعایت می کردند و بدترین جا تهران بود که ۶۰ درصد پروتکل ها را رعایت می کردند که الان به ۵۰ درصد رسیده است. استان های جنوبی ما حدود ۶۰ درصد پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند ولی استان های در مرکز کشور در فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی بهتر رعایت می کنند. اگر باید حساب شده جلو برویم. دنیا هم به سمت بازگشایی مشاغل می رود ولی جایی مثل کره جنوبی که خیلی خوب عمل کرد روزهای گذشته به سمت بستن مجدد مدرسه ها رفت و به عقب برگشتند. یا انگلیس حدود سه روز پیش به این نتیجه رسید که طرح غربالگری را شروع کند که ما از اسفند ماه این کار را شروع کرده بودیم. کشوری مثل سوئد هیچکدام از این مدل ها را نرفت و از ابتدا همه جا را باز گذاشت و به ارائه نکات توصیه‌ای به مردم اکتفا کرد و اکنون می‌بینیم به ازای هر میلیون نفر جمعیت سوئد رتبه دوم را در موضوع کروناویروس دارد.»


دکتر رییسی تاکید کرد:« علیرغم بازگشایی ها در سطح کشور آمار ما نشان می دهد مرگ و میر ما افزایش پیدا نکرده است ولی تعداد موارد مثبت سرپایی ما رو به افزایش است. در بحث تشدید نظارت ها با تعزیرات و نیروی انتظامی و قوه قضاییه و بسیج رایزنی کردیم که نظارت های شدید بر پروتکل ها را داشته باشیم.»
وی درباره میزان حمایت مالی از مراقبین سلامت و بهورزان گفت:« باید پاداش مالی یبه این گروه از کادر درمان بدهیم برنامه هایی داریم ولی یادمان باشد تعداد کارکنان ما بسیار زیاد و منابع مالی ما اندک است. کل پولی که در کرونا تا الان به دستمان رسیده است ۳۰ درصد آن پولی است که به اذن مقام معظم رهبری باید از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا اختصاص پیدا کند و تنها ۳۰ درصد توزیع اعتبار شده که رقم ناچیزی است و لی برنامه های وزارتخانه این است که بتوانیم از همکاران در این شرایط مالی تقدیر هم بکنیم.»


وی درباره مطالبات وزارت بهداشت از مجلس یازدهم،‌گفت:« در مورد مجلس اولین خواهش من این است که خودشان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند انتظاری که ما از مجلس داریم چیزی غیر از قانون نیست و انتظار داریم قانون برنامه ششم را بتوانیم اجرایی کنیم. بحث اصلی ما بحث پزشک خانواده است که باید برای اجرای آن حمایت شویم بحث دیگر نیز پرونده الکترونیک سلامت است.»


وی درباره نحوه سنجش سلامت دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید، گفت:« بحث سنجش ها با رعایت دستورالعمل ها و با سیستم نوبت دهی انجام خواهد شد خوشبختانه والدین خیلی رعایت می کنند که این به عنوان یک فرصت است که از آن می توان استفاده کرد. بعد از بازگشایی مدارس کمتر از سه درصد دانش اموزان از حضور در مدارس استقبال کردند از طرفی هفته آیند با وزارت آموزش و پروش جلسه ای خواهیم داشت تا از همین الان برای بازگشایی مدارس یک برنامه ریزی منسجم داشته باشد. در این مدت تمرینات خوبی برای زیرساخت های انلاین شد.»


وی درباره تعطیلات آخر هفته و مسافرت مردم و احتمال موج دوم کرونا گفت:« هر اتفاقی که می افتد دو هفته بعد منتظر نتایج آن هستیم اگر سفری انجام می شود یا یک تصمیمی گرفته می شود چه در راستای بازگشایی یا بستن مشاغل دو هفته بعد نتایج آن رامی توانیم ببینیم. برای مسافرت همواره باید در نظر بگیریم امکان آلودگی وجود دارد مهمترین استراتژی برای محافظت از خود ماسک زدن است که می تواند میزان انتقال کرونا را کاهش دهد همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست ها مهمتر از پوشیدن دستکش است. در مسافرت باید دقت شود از کجا خرید می کنند یا کجا در میان راه می ایستند اگر رعایت شود و با وسیله شخصی خود مسافرت کنند شانس انتقال پایین تر است اگر در جایی باشند که در جمع قرار نمی گیرند و به بازار نمی روند ایرادی ندارد مشکلی که ما در اهواز داریم بازارهای شلوغ آنها است.»


وی خاطرنشان کرد:« پروتکل های بهداشتی یک عصای جادویی نیست یکسری دستورالعمل است که اگر رعایت نشود هیچ تاثیری ندارد. اینکه آیا پروتکل ها نیاز به بازنگری دارد بله صد درصد با توجه به شرایط باید تغییر کنند. پروتکل هایی که نوشته می شود برای برخی از جاها قابلیت اجرایی ندارد که آنها را تغییر می دهیم. برای ۱۲ هزار شغل پروتکل نوشته شده است که ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشد.»


وی درباره بازگشایی پارک چیتگر گفت:« اگر افراد با رعایت فاصله گذاری از محیط پارک ها استفاده کنند خطری وجود ندارد بدون اینکه رستوران ها بازگشایی شود یا پارک بازی آن راه بیفتد یا بازارچه ای راه بیفتد که خطرناک است اما اینکه صرفا یک فضای باز باشد که افراد استفاده کنند موردی ندارد. در پارک چیتگر چون تجمعات خیلی زیاد است باید سختگیرانه بازگشایی صورت گیرد همین موضوع را در رابطه با سالم سازی سواحل داریم اگر به مردم اجازه استفاده از سواحل دادند مخالفت کردیم که در کنار سواحل غرفه هایی ایجاد شود ولی صرف استفاده مردم ایرادی ندارد. باید از مردم از نظر روحی حمایت کرد و مدت زیادی است که مردم در خانه مانده اند اگر در یک پارک خانواده قدم بزنند خیلی بهتر از پاساژ گردی است.»


وی درباره برگزاری مراسم عزا و عروسی گفت:« از نظر ما برگزاری مجالس عزا و عروسی غیرقانونی است اگر در خانه هم برگزار شود کنترل آنها خیلی سخت است. نوع بیماری و این ویروس نیاز به تعهد اجتماعی دارد و با زور و توصیه و پروتکل کنترل آن شدنی نیست.»


وی درباره طرح ترافیک گفت:« در ارتباط با طرح ترافیک تصمیم گیری شد از شنبه آینده یعنی ۱۷ خرداد طرح اجرا شود اما یادمان باشد که دو معضل وجود دارد در شهری مثل تهران زیرساخت های حمل و نقل عمومی ما خوب نیست اگر مناسب بود خیلی بهتر بود که سرتاسر تهران طرح ترافیک بود ولی اگر اجرای طرح ترافیک باعث ازدحام در اتوبوس و مترو شود و مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی که ظرفیتش افزایش پیدا نکرده، استفاده کنند خطرناک است. باید زدن ماسک در مترو و اتوبوس اجباری شود. شهرداری هم در پی افزایش ظرفیت ها است.»

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار