دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
رکوردشکنی کرونا در مازندران همچنان ادامه دارد و در موج جدید، دامنه ابتلای آن به روستاها و بین کودکان و افراد کم سن و سال رسیده است.

به گزارش آوای خزر، اعمال محدودیت‌های جدید با اوج گیری کرونا در مازندران هر روز بیشتر می‌شود و این ویروس ناخوانده، بخش‌های مختلف کسب و کار و فعالیت‌های اجتماعی را در استان از نفس انداخته است.

تعطیلی طرح‌های سالمسازی دریا، مهدهای کودک، بازارهای سنتی و پاساژها، فعالیت‌های ورزشی و بسیاری از کسب و کارها سوغات مهمان ناخوانده ای است که حدود پنج ماه در استان جولان می‌دهد.

بررسی‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مبتلایان مازندران در مجالس عروسی و دورهمی های خانوادگی به این بیماری مبتلا شدند و با این حال باز، بازار عروسی‌های زیرزمینی که به صورت غیرقانونی در تالارباغ ها برگزار می‌شود، داغ است.

تعطیلات پایانی هفته، سفر مهمانان از پایتخت و دیگر شهرهای کشور از یک سو، سفر بومی به مناطق ییلاقی و کوهستانی از سوی دیگر نگرانی ها پیرامون اوج گیری این بیماری را بیشتر کرده است.

کوچ کرونا به روستاها

روستاهای مازندران که در مرحله اول بیماری کرونا نسبت به شهرها، کمتر درگیر بیماری شده بود، با گرم شدن هوا و سفر بومی به مسافران در تعطیلات پایان هفته به مناطق ییلاقی و کوهستانی، این مناطق را مهد بیماری کرونا کرده است.

یک روستایی چهاردانگه ساری می‌گوید: متأسفانه سفر خوش نشین ها و مسافران به مناطق روستایی سبب شده تا این بیماری در روستاها نیز گسترش یابد.

محمد قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پایان هفته شاهد موج مسافرت‌ها به مناطق ییلاقی هستیم از مسئولان خواست تا محدودیت‌هایی را در این زمینه درنظر گیرند و افزود: بسیاری از مسافران و خوش نشین ها بدون توجه به رعایت مسائل اجتماعی و بدون ماسک اقدام به تردد و سفر به ییلاقات می‌کنند و این مسئله بار بیماری را افزایش داده است.

نفس بازار گرفته شد / ‏‬ تعطیلی یک هفته‌ای بازار

کرونا و اوج گیری دوباره آن سبب شد تا کسب و کارهای محلی آسیب بیند و بسیاری از کسبه و فعالان صنفی با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. بیش از ۱۵۶ هزار واحد صنفی در مازندران وجود دارد که در دوره اول کرونا ۸۰ درصد آن تعطیل شد و از چند روز گذشته روند تعطیلی کسب و کارها در مازندران بیشتر شده است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان آمل، از تعطیلی داوطلبانه بازار این شهرستان از روز سه شنبه ۳۱ تیرماه به علت تداوم وضعیت قرمز کرونایی شهرستان آمل خبر داد.

سید احمد کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با پیشنهاد رؤسای اتحادیه‌های صنفی و کسبه بازار آمل و به منظور کمک به کادر درمانی و جهت قطع زنجیره ویروس کرونا در شهرستان، بازار آمل به مدت یک هفته به صورت داوطلبانه تعطیل است.

وی افزود: این تعطیلی، شامل واحدهای فروش مواد غذایی ضروری از جمله نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سوپرمارکتها، فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی، میوه فروشی‌ها، داروخانه‌ها و بانک‌ها نخواهد شد و این واحدها همانند قبل با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد.

رئیس اتاق اصناف آمل، درعین حال ازهمه واحدهای صنفی، بازاریان و کسبه‌های این شهرستان درخواست کرد، با توجه به شرایط فوق العاده و بحرانی شهرستان آمل به علت وضعیت قرمز بیماری کرونا، برای حفظ سلامت مردم شهر، نهایت همکاری را برای تعطیلی واحدهای کسبی غیر ضروری و بازار، با اتاق اصناف داشته باشند تا بتوان زنجیره گسترش بیماری کرونا را قطع شود.

حدود ۲۷ هزار واحد صنفی در قالب بیش از ۶۰ اتحادیه زیرنظر اتاق اصناف شهرستان آمل فعالیت می‌کنند که حدود ۴ هزار واحد کسبی از این شمار تولیدی هستند. شهرستان آمل از نیمه دوم تیرماه به علت افزایش شیوع و تعداد ابتلاء شهروندان این شهر به بیماری کرونا در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد.

تازه‌ترین گزارش شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل حاکی است که شمار بیماران بستری در ۵ بیمارستان دولتی و خصوصی این شهرستان از مرز ۴۰۰ بیمار فراتر رفته است.

ابتلای هزار نفر از کادر درمانی به کرونا

کادر درمانی و پزشکی بیش از پنج ماه است که با بیماری کرونا آن دست و پنجه نرم می‌کند و این مسئله سبب شده تا این افراد روز به روز خسته‌تر شوند و از مردم درخواست دارند تا با رعایت اصول بهداشتی، به کادر درمانی در مهار این بیماری کمک کنند. علاوه براین بیش از هزار نفر از کادر درمانی مازندران طبق اعلام علوم پزشکی به بیماری کرونا مبتلا شدند.

سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کادر درمانی به مدت پنج ماه به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند و چشم انتظار همراهی مردم برای شکست کرونا در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: برخی از کادر درمانی که به علت کرونا بستری هستند بیش از ۲۰ روز است که فرزند خردسال خود را ندیده‌اند و اگر ما قدرشناس خدمت صادقانه آنها باشیم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری یک و نیم متری و شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه کار سختی نیست که با عدم رعایت این موارد ضمن اینکه جان عزیزان مان را به خطر می‌اندازیم بار سنگینی به کادر درمانی تحمیل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خدمت رسانی به بیماران کرونایی با جدیت ادامه دارد و کادر درمانی با تمام وجود در حال جانفشانی است.

جلالی با هشدار اینکه میزان بستری بیماران در شهرهای مختلف استان همچنان در حال افزایش است، تصریح کرد: با ممنوعیت برگزاری عروسی‌ها در تالار شاهد برپایی عروسی در باغ‌ها و منازل هستیم که عاجزانه از مردم عزیز تقاضا داریم عروسی‌ها، مهمانی‌ها و دورهمی ها را لغو کنند تا بتوانیم از افزایش بیماران جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر مراقبت بیشتر از سالمندان و کودکان گفت: افزایش تعداد بستری در سنین جوانان و میانسالان نگران کننده است و اکنون بیش از ۱۵ کودک در بیمارستان کودکان بستری هستند و تعدادی از کودکان هم در منازل در تحت درمان قرار دارند.

در حال حاضر دامنه شیوع بیماری کرونا هر روز در مازندران گسترده‌تر می‌شود و هم اکنون ۱۳ شهرستان استان در لیست قرمز کرونایی قرار دارند و این مسئله سبب افزایش ظرفیت اشغال تخت‌های بیمارستانی شده است.

طبق آخرین آمار علوم پزشکی مازندران بیش از هزار و ۸۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند و در روز گذشته ۳۰۵ بیمار جدید شناسایی شده است.

منبع: مهر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار