به گزارش آوای خزر،حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پُرشور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم، گفتند: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامهی جامع عملیاتی، زمینهساز پرورش چنین افرادی شود.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این دیدار شاخص یابی و ارائه کرده است.
* محرم امسال، پدیده ای تاریخی:
1- سوگواری باشکوه باوجود محدودیت های شدید ناشی از کرونا
2- حفظ همزمانی شور حسینی و رعایت دستورالعملهای بهداشتی
3- سپاسگزاری صمیمانه از مردم و مرثیهخوانان
* آموزش و پرورش پس از شیوع کرونا:
1- برنامهریزی و اقدامات بی سابقه مجموعه آموزش و پرورش پس از شیوع کرونا
2- قدردانی از زحمات مجموعه آموزش و پرورش
* منطق و هدف آموزش و پرورش:
1- تربیت انسان شایسته:
1-1- متفاوت شدن نوع آموزش ها و پرورش ها با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف
2- برونداد دوازده سال تعلیم و تربیت در نظام اسلامی:
2-1- تربیت انسان مؤمن
2-2- تربیت انسان خردمند، متفکر و اندیشمند
2-3- تربیت انسان دانشمند
2-4- تربیت انسان با نظم
2-5- تربیت انسان با انصاف
2-6- تربیت انسان دارای اخلاق اسلامی
2-7- تربیت انسان مجاهد و اهل عمل
* ضرورت های دستگاه آموزش و پرورش ( لشکر عظیم فرهنگی) برای تحقق منطق و هدف انسانسازی:
1- داشتن زیربنای مستحکم
2- تحول بنیادی
* سند تحول آموزش و پرورش:
1- لزوم تنظیم برنامه اجرایی سند تحول براساس سیاست ها:
1-1- ضرورت اقدام شورای عالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن در این باره
2- لزوم ترمیم دورهای سند تحول با نگاه تکمیلی:
2-1- وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره
2-2- وظیفه مسئولان آموزش و پرورش دراین باره
3- ضروری بودن زمانبندی و تعیین شاخص های پیشرفت در برنامه جامع اجرای سند تحول
4- ضرورت متقن و جامع بودن برنامه جامع
5- ضرورت تبیین صحیح، روشن و جذاب سند تحول برای همه سطوح آموزش و پرورش:
5-1- انگیزه یافتن مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن
* معلمان، عناصر تعیینکننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزش و پرورش:
1- تأکید بر لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان:
1-1- حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه اول به عهده خود معلمان
1-2- وظیفه داشتن آموزش و پرورش در حفظ شأن و جایگاه معلم:
1-2-1- لزوم کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه
1-3- لزوم فرهنگسازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان در جامعه:
1-3-1- نقش مهم و موثر دستگاههای فرهنگی به ویژه صداوسیما در این زمینه
1-3-2- ضرورت اقدام مستمر و هنرمندانه برای این کار
2- معلمان، افسران سپاه پیشرفت کشور
3- آینده ساز بودن معلمان
* ضرورت وجود نگاه زیربنایی به آموزش و پرورش:
1- پرهیز از نگاه مصرفی
2- هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی
* جذب و تربیت معلمان:
1- ضرورت برنامهریزی و ظرفیتسازی برای ورود معلمان به آموزش و پرورش فقط از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
2- ضرورت مراقبت مجلس در تصویب طرح ها بهگونهای که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد
3- لزوم گزینش صحیح و خردمندانه:
3-1- جلوگیری از ورود نیروی بیکیفیت به آموزش و پرورش
3-2- در نظر گرفتن صلاحیت های دینی، اخلاقی و سیاسی
* عدالت آموزشی:
1- بهرهمندی دانشآموزان از سهم مناسب خود در همه مناطق کشور به ویژه مناطق دوردست
2- شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم
3- حساس تر شدن موضوع عدالت آموزشی با مطرح شدن آموزش مجازی:
3-1- لزوم توجه به خانوادههایی که برای خرید وسایل مورد نیاز آموزش مجازی تمکن مالی ندارند
3-2- وظیفه صداوسیما در پرکردن خلأ ناشی از نبود امکان استفاده از آموزش مجازی
4- بالا بردن کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی:
4-1- رفع احساس نگرانی دانشآموزان درخصوص کم شدن احتمال قبولی آنان در کنکور
4-2- رفع نگرانی خانواده ها درخصوص فرستادن فرزندانشان به یک جای بیپناه
* آموزش مجازی:
1- خوب بودن راهاندازی شبکه شاد
2- لزوم مراقبت درخصوص در معرض آسیب و خطر اخلاقی و اعتقادی قرارگرفتن دانش آموزان
* لزوم توجه به بُعد پرورشی:
1- گله از کمتوجهی به فعالیت های پرورشی و عقبماندگی در این زمینه با وجود تأکیدهای مکرر
2- لزوم طراحی شیوههای جدید برای فعالیت های پرورشی با توجه به موضوع آموزش مجازی
* اهمیت شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان:
1- لزوم توجه ویژه به موضوع مدارس پرورش استعدادهای درخشان
2- لزوم بهبود و ارتقای جایگاه کشور در المپیادها
* تاسف از وضع مهدکودکها و پیشدبستانیها:
1- نامناسب بودن وضع مهدکودکها به سبب اختلافات برخی دستگاههای دولتی
2- لزوم حذف نگاه مراکز خدماتی به مهد کودک ها
3- لزوم داشتن نگاه آموزشی و پرورشی به مهد کودک ها
* سند 2030:
1- اصرار غربیها برای نفوذ در آموزش و پرورش کشورها با انگیزه تحمیل سبک زندگی غربی:
1-1- نفوذ غربی ها در آموزش و پرورش برخی کشورهای منطقه
2- شکست خوردن فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب:
2-1- نمایان بودن مظاهر فسادانگیز فلسفه غرب از هالیوود تا پنتاگون
3- سند 2030 از راه های نفوذ دشمن :
3-1- تربیت انسانهایی مثل خودشان که اهداف عملیاتی شان را اجرا کنند
3-2- غارت ملت ها
* خیانت دولت امارات متحده عربی:
1- ابراز تأسف از همکاری با رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیئت حاکمه آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه:
1-1- خیانت در عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی
1-2- خیانت به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه:
1-2-1- بازکردن پای صهیونیست ها به منطقه
1-3- خیانت به مسئله مهم فلسطین:
1-3-1- فراموش کردن غصب کشور فلسطین و آواره شدن آن ملت
1-4- دیر نپاییدن این وضعیت و باقی ماندن لکه ننگ بر پیشانی آنها
1-5- ابراز امیدواری درخصوص زودتر بیدارشدن اماراتیها و جبران کارشان
پژوهشگر: امید جلوداریان
انهای پیام/1005