دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
رییس سازمان غذا و دارو گفت: «خواهش ما از همکاران در بانک مرکزی این است که با در نظر گرفتن شرایط خاص بین الملل و اینکه دشمنان ایجاد وقفه در تامین تجهیزات پزشکی و دارو را در کشور ما در اولویت خود قرارداده اند، اولویت مناسبی را برای حوزه دارو و تجهیزات خصوصا مواد اولیه و تولید قائل شوند تا دو سه درصد دارویی که ما باید از منابع خارجی وارد کنیم به موقع به نیاز بیمارانمان پاسخ دهیم و وقفه ای ایجاد نشود.»

به گزارش آوای خزر، دکتر محمدرضا شانه ‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با روسای تشکل‌های حوزه سلامت که از طریق ویدئوکنفرانس در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت:« از تلاش همه دست اندرکارانی که در سخت ترین بحران ها و مشکلات بهداشت ما را یاری کردند که اقلام حیاتی بیماران را تامین کنیم سپاسگزارم. سال ۹۸ را با یک سیل بی سابقه آغاز کردیم که دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به طور ویژه ای تامین شد در طول سال با بحث تحریم های ظالمانه مواجه بودیم کما اینکه از گذشته هم با آن روبرو بودیم که تامین دارو و تجهیزات حیاتی مورد نیاز بیماران را هدف گرفته بود. سخت ترین تحریم ها و سختگیری ها در تبادلات مالی با کشور ایران در دستور کار دشمنان ما قرار گرفت و علاوه بر اینکه خودشان هیچ همکاری با ما نداشتند هر کشور بی طرفی که می خواست با کشور ما تبالادت دارویی داشته باشد را بازخواست می کردند.»


وی در ادامه گفت:« همچنین در سال گذشته برگزاری با شکوه و بی نظیر مراسم اربعین و حضور ۳.۵ میلیون زائر اربعین را داشتیم که نیازمند تدارکات ویژه و تامین فوق‌العاده اقلام دارویی و تجهیزاتی بود. بعد از آن شیوع بی سابقه انفلوانزای H1N1 را داشتیم که ضروررت تامین اقلام مورد نیاز مردم را شاهد بودیم و در ماه های پایانی سال بحث شیوع جهانی ویروس کرونا را داشتیم که کشور ما به دلیل اینکه تحریم بود با مشکلاتی مواجه شد. شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای صاحب نام و صاحب صنعت در تامین و تدارک اقلام برای مردم خودشان دچار مشکل شدند، اما در کشور ما با کمترین چالش تامین اقلام را پشت سر گذاشتیم و این اتفاق به عنوان یک برگ افتخار برای کشور ما ثبت شد. این افتخارات حاصل نشد، مگر به دلیل توانمندی ما در تامین اقلام مورد نیازمان از سوی صنعتگران و تجار و واردکنندگان اقلام حیاتی که علی رغم همه این مشکلات شاهد بودیم که برخلاف اینکه ۳.۶ میلیارد دلار برای ارز سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده بود خوشبختانه توانستیم ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کنیم.»


دکتر شانه ساز افزود:« ماحصل همه این افتخارات حضور صنعتگران بود که واقعا مجاهدت کردند. با توجه به اینکه طی چند روز گذشته شاهد بودیم که وقفه‌ مختصری در تامین ارز حاصل شد، واقعا سندیکاهای تامین کننده نگران شدند و در جلسه بسیار مفصلی که با وزیر بهداشت داشتند، نگرانی عمده همه آنها تامین و تدارک نیازهای ضروری مردم بود. در این جلسه تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، تولیدکنندگان و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و تجار و واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی حضور داشتند و نگرانی‌هایشان را با وزیر بهداشت در میان گذاشتند.»


وی گفت:« طی ماه های گذشته وزیر بهداشت پیگیری ها و مکاتباتی را با رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور انجام داده بودند که منجر به دستور رییس جمهور و جلسات مکرر شده بود. به دلیل پیگیری ها و توجهی که به اهمیت موضوع جلب شد طی هفته و روز گذشته جلسات مفصلی داشتیم در زمینه تامین ارز مورد نیاز برای شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی و توافقات خوبی با بانک مرکزی داشتیم. منابع ارزی که در خارج و ذخایری که وجود دارد می تواند پاسخگوی نیاز ما در تامین این اقلام باشد. همانطور که در سال ۹۸ علیرغم تمام مشکلات نگذاشتیم یک عمل ضروری و حتی الکتیو کنسل شود و دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تامین شد امسال هم قول می دهیم هیچ مشکلی بوجود نیاید. خواهش ما از همکاران در بانک مرکزی این است که با در نظر گرفتن شرایط خاص بین الملل و اینکه دشمنان ایجاد وقفه در تامین تجهیزات پزشکی و دارو را در کشور ما در اولویت خود قرارداده اند، اولویت مناسبی را برای حوزه دارو و تجهیزات خصوصا مواد اولیه و تولید قائل شوند تا دو سه درصد دارویی که ما باید از منابع خارجی وارد کنیم به موقع به نیاز بیمارانمان پاسخ دهیم و وقفه ای ایجاد نشود.»


وی در ادامه گفت:« مطمئن هستیم پتانسیل هایی که در کشور ما وجود دارد زیاد است کما اینکه در دوره شیوع کرونا دیدیم نیاز کشور به تجهیزات پزشکی را تا چند ده برابر تولید کردیم و تبدیل به صادرکننده شدیم. در زمینه دارو هم بسیاری از داروها که سابقه تولید در کشور نداشتیم را به محض اینکه مطرح شد در درمان کرونا می تواند مورد استفاده قرار گیرند همه آن اقلام تبدیل به تولید داخل شد. مطمئن هستم ظرفیت های ما می تواند از هر تنگنایی عبور کند ونگذارد بیماران با مشکل خاصی مواجه شوند. از همه تولیدکنندگان و بازرگانانی که در زمینه تامین نیازهای ضروری بیماران تلاش می کنند به نمایندگی از وزارت بهداشت سپاسگزارم و امیدوارم خدا توفیق دهد که هر بداخلاقی که توسط دشمنان اعمال می شود خنثی کنند و با تکیه بر توان داخلی سربازان افتخارامیز و خوبی برای ملت بزرگ ایران باشند.»

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها