دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
آغاز موج دیگری از ثبت ملی شدن آش و نان های سنتی در وزارت میراث فرهنگی، درج تصویر وزیر روی تمبر و اتفاقات ناگوار میراث شهرستانها از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش آوای خزر، کاخ سردار اسعد بختیاری یا قلعه جونقان که اکنون به نام موزه مشروطیت نیز شناخته می‌شود، در طول سال‌ها شاهد اتفاقات مهم و حضور شخصیت‌های ملی بوده است. این قلعه یا کاخ متعلق به علیقلی‌خان سردار اسعد از رجال سیاسی دوره قاجار بوده است.

بانک سفال گوهرتپه هم باستانی شد!

گوهرتپه به عنوان یکی از بزرگترین محوطه‌های آغاز شهرنشینی در حاشیه دریای مازندران شناخته می‌شود. این محوطه بین غارهای هوتو، کمربند، التپه و رستمکلا در شرق و غار گمیشان در غرب واقع شده است. آثار به دست آمده از این غارها نشان می‌دهد که گورهای انسانی حداقل از ۱۲ هزار سال پیش و از دوران فراپارینه سنگی در منطقه حضور داشته‌اند.

آنچه که در این محوطه باستانی تأسف بار است وجود انباری از آثار و سفال‌های مطالعاتی این محوطه باستانی است. در این انبار خاک خورده بسیاری از یافته‌ها به صورت نامناسبی سالهاست که رها شده‌اند چون بودجه‌ای در اختیار مدیران این سایت‌موزه نیست تا بتوانند به آن سامانی بدهند.‌

جغور بغور ثبت ملی شد

گویا موج دیگری از ثبت ملی آش ها و نان‌ها در کشور راه افتاده است چون در این هفته مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار گفت: ۴۷ میراث‌فرهنگی ناملموس از استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، زنجان، کردستان و گلستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شد.

پورعلی در جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس که به ریاست معاون میراث‌فرهنگی کشور برگزار شد، گفت: «از استان فارس مهارت پخت نان فسایی (کلوچه فسایی)، مراسم شاهنامه‌خوانی در روستای دژکرد و چرکس، مهارت پخت سنتی حلوای ماجون در شهر لامرد، مراسم حنابندان، مهارت پخت آش سبزی شیرازی، خرمن کوبی سنتی و ترانه‌های مربوط به آن در روستای گاوبست شهرستان لار، برات پزون، مراسم و مهارت تهیه نان براتی شمال فارس، پوشش سنتی زنان و مردان ایزد خواست، مهارت تهیه حلوا کاسه در شهر شیراز و عملکرد فرهنگی آن، مهارت سنتی تهیه آلوی بخارا در شهرستان بوانات، مهارت سنتی پخت نان‌های تابه‌ای شهرستان داراب به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.»

او افزود: «میراث‌فرهنگی ناملموس روش ساخت مشک آب، شیوه ساخت جاروی محلی سیستان (جوری)، مهارت پخت غذای کشک زرد سیستان، مهارت پخت هتوک؛ کله‌جوش، مهارت پخت آبگوشت مرغ محلی، مهارت پخت غذای کوهلی، مهارت پخت آچار بلوچی، مهارت تهیه غذای کشک بلوچی از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شد.»

رونمایی از تمبر آقای وزیر

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در نشست با رئیس و اعضای انجمن مجموعه‌داران ایران که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، گفت: مجموعه‌های ارزشمند باید حفظ شوند، شاید این نگرانی وجود داشت باشد که بعد از فوت یک مجموعه‌دار، مجموعه آثار و اشیای او چه می‌شود، به همین دلیل و به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح می‌کنم که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این آمادگی را دارد که اگر مجموعه‌داری، مجموعه آثار و اشیای خود را به این وزارتخانه اهدا کند به اسم آن فرد نگهداری شود و به نمایش درآید.

در این نشست تعدادی از مجموعه‌داران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان نشست از تمبر علی اصغر مونسان به‌عنوان اولین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.‌

بهره برداری از ۴۰ بنای تاریخی

۴۰ بنای تاریخی از ۹۷ بنای واگذار شده، به بهره برداری رسیدند

هادی میرزایی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در نشست دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران و اعضای کمیته تخصصی توسعه کسب و کار این کمیسیون، با اشاره به نمونه‌های مشهور واگذاری‌های مؤسسه متبوع خود نظیر خانه عامری‌های کاشان و مجموعه تاریخی سعد السلطنه قزوین، تصریح کرد: تاکنون ۹۷ بنای تاریخی به بخش غیر دولتی واگذار شده که از این میان ۴۰ بنا در حال بهر ه برداری و ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی است و نزدیک به ۵۰ پروژه فعال نیز هم اکنون با سرمایه گذاری بخش خصوصی مشغول اقدامات مرمتی است.

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه، افزود: در تازه‌ترین دور از مزایده‌های صندوق که جزئیات آن در آینده نزدیک در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت، ۷۸ مزایده برای ۹۱ بنای تاریخی به منظور احیا، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشته می‌شود. این بناها در ۲۸ استان کشور است و به طور میانگین در هر استان دو یا سه بنا وجود دارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها