دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
رئیس جمهور: تقاضای مردم از مسئولان، همکاری برای رفع مشکلات
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم از مسئولان، همکاری برای رفع مشکلات را می خواهند گفت: ملت در 7 اسفند، " افتخار تاریخی" آفرید و پایه های نظام را بیش از گذشته مستحکم کرد.
به گزارش آوای خزر،رئیس جمهور با اشاره به اینکه روزهای پایانی سال 94 را سپری می کنیم گفت: به اعتقاد من سال 94 سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران است.
 آقای روحانی در ابتدای این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی برگزار شده است افزود: از آغاز سال که طلیعه اش تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم در توافق هسته ای در لوزان برداشته شد و سپس به 23 تیر روز ماندگار تاریخی تعامل رسیدیم که روز توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 و روز مبارکی برای مردم ما در ماه مبارک رمضان بود.
رئیس جمهور ادامه داد: چند روز بعد نیز در 29 تیر همه قطعنامه هایی که علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شده بود لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته بود به کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است تبدیل شد.
آقای روحانی گفت: سپس روز مهم و تاریخی در 24 آذر داشتیم که 12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد و موضوع پی ام دی که آنها به عنوان برنامه احتمالی نظامی مطرح می کردند بسته شد و شورای حکام اعلام کرد نگاه به گذشته پایان یافت و نگاه ما به برنامه آینده ایران است.
رئیس جمهور افزود: در 26 دی ماه نیز برنامه اجرایی اقدام مشترک (برجام) به تصویب نهایی رسید و از فردای آن همه تحریم های اقتصادی ، مالی و بانکی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران لغو شد.
آقای روحانی در ادامه  با اشاره به اینکه ملت ایران در هفتم اسفند افتخار تاریخی آفریدند گفت: در هفتم اسفند مردم ما  بار دیگر اعتماد خود را به نظام ، رهبری و دولت شان نشان دادند و پای صندوق آراء آمدند و جهان را یک بار دیگر به شگفتی واداشتند و پایه های نظام را بیش از گذشته محکم کردند.
رئیس جمهور افزود: دولت همه توان خود را برای برگزاری انتخاباتی قانونمند ، سالم و شکوهمند بکار گرفت.
آقای روحانی گفت: ممکن است برخی انتظارات برآورده نشود اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی نداشت و همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند
تا تعداد افرادی که می توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند بیشتر و بیشتر شود زیرا قول دولت به مردم رقابت حداکثری و به دنبال آن مشارکت حداکثری بود.
آقای روحانی گفت: ما تلاش کردیم که این اقدامات را با حفظ آرامش انجام دهیم و رقابت را به رقابت حداکثری تبدیل کنیم.
رئیس جمهور افزود: البته من از همه کاندیداها سپاسگزاری و تشکر می کنم بویژه آنهایی که صلاحیت شان تأیید نشد و به این دلیل که همه قانونی عمل کردند.
آقای روحانی گفت: اگر اعتراضی داشتند در چارچوب قانون بود و اگر اقدامی می خواستند انجام دهند در چارچوب قانون بود و این به معنای بلوغ سیاسی است.


* نگاه مردم برای تغییر، به صندوق آراء است 
رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراء است گفت: هر چه می خواهیم باید در صندوق آراء بخواهیم.
آقای روحانی افزود: همه آنهایی که برای ترغیب مردم به انتخابات و حضور پای صندوق تشویق کردند کار بسیار بزرگی انجام دادند.
وی در تشریح ترغیب کنندگان به حضور مردم در صحنه انتخابات گفت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه ما که با پیام کتبی و صوتی‌شان مردم را تشویق به حضور در انتخابات کردند و از مردم خواستند تا پای صندوق آراء بشتابند، کار بزرگی انجام دادند.
آقای روحانی تمام گروه های مرجع، مراجع، علما، بزرگان به ویژه هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه را از آن جمله شمرد و افزود: اصحاب رسانه هم در دوران توافق هسته ای و هم در دوران انتخابات بار سنگینی را به دوش کشیدند و کار بسیار بزرگی انجام دادند.
وی با بیان اینکه با تلاش فراگیر همگان خوشبختانه انتخاباتی بسیار خوب داشتیم گفت: این هم از لحاظ حضور مردم و هم به لحاظ امنیتی بود که حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم.
رئیس جمهور ادامه داد: جا دارد از همه نیروهای امنیتی، نیروهای مسلح، نیروهای انتظامی، ارتش، سپاه و بسیج و همه آنهایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می کنند و امروز کشور امنی را در معرض دید جهانیان قرار دادند قدردانی کرد.
آقای روحانی گفت: در سراسر کشورهای منطقه ما مورد مشابهی برای ایران از لحاظ امنیت نمی یابید.
وی افزود: با کمال متانت و آرامش مردم پای صندوق آراء آمدند که این حضور با نشاط، امید و اعتماد به صندوق بود.
آقای روحانی مهم‌ترین پایه و استحکام نظام را اعتماد مردم به صندوق آراء خواند و گفت: باید در نحوه رأی دادنمان به داخل کشور و خارج و به همه اعلام کنیم چه می خواهیم و چه مسیری را می پسندیم.

مسئله سوئیفت حل شد

* مردم از مسئولان، همکاری برای رفع مشکلات را می خواهند
رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه مردم از مسئولان می خواهند این است که در کنار یکدیگر برای رفع مشکلاتشان  همکاری و تلاش کنند .
آقای روحانی  با اشاره به برگزاری موفق انتخابات  7 اسفند گفت: بسیار خوشحالم در میان همه  جناح ها عمدتا معتدلان انتخاب شدند که این بسیار مهم است .
وی افزود : این  بدان معنی است که مردم  میانه روی را انتخاب کردند  یعنی راهی را که مردم  در انتخابات  92 برگزیدند ادامه دادند .
رئیس جمهور گفت : پیام مردم به مسئولان  این است که  از آنان  همدلی  می خواهند  .
آقای روحانی با اشاره به  اهمیت  و جایگاه  ویژه  مجلس خبرگان و خانه ملت افزود : خواست دولت  هماهنگی و همکاری بیشتر میان همه نهادها  و قوای کشور است .
وی تصریح کرد : ما مجلس تابع دولت نمی خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم مجلس و دولت در کنار هم تابع اصول مشابه  و واحدند، البته اهداف ملی  واحد را پیگیری می کنند .
رئیس  جمهور گفت : ما دولت همدل و همراه با مجلس و مجلس  همدل و همراه با دولت می خواهیم  مجلس جایگاه ویژه خود را  دارد  که جایگاهش  در قانون اساسی  تبیین شده است.
آقای روحانی با ابراز امیدواری برای همکاری دولت و مجلس دهم  بیش از مجلس نهم افزود :البته در مجلس نهم نیز همواره  تلاش کردیم روابطی بسیار خوب با  مجلس داشته باشیم .
رئیس جمهور تاکید کرد: سؤالات فراوان نمایندگان ، استیضاح ها  ، رد برخی از اعتبارات دولت  و تاخیر در آن  ما را عصبانی نکرد  حتی اگر بودجه 95 و برنامه ششم تصویب نشود باز هم رابطه خوب ما  با  مجلس  نهم  تا روز آخر  حفظ می شود .

* مساله سوئیفت حل و مساله بیمه نیز تا حد زیادی اجرایی شده است
رئیس جمهور گفت: مساله سوئیفت حل و مساله بیمه نیز تا حد زیادی اجرایی شده است، البته ممکن است برخی شرکتهای بیمه فعال نشده باشند اما بسیاری از شرکتها فعال شده اند. 
آقای روحانی در نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی افزود: بسیار  امیدوارم که در مجلس دهم شرایط بهتری برای همکاری داشته باشیم.
وی افزود: آنچه مردم از ما می خواهند این است که قوا در کنار هم برای حل مشکلات مردم باشند. 
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم دعوا را دوست ندارند گفت: بداخلاقی نیز جای خود را دارد و هیچ کس بداخلاقی را نمی خواهد. 
آقای روحانی افزود: مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی ها را دادند و  گفتند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می دهد. 
وی با بیان اینکه همه ما باید در مسیر اخلاق باشیم اضافه کرد:‌ همه ما همچنین باید در مسیر حقوق و ‌رفاه مردم و در مسیر قدرت ملی و آینده درخشان این کشور باشیم. 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه قانون اساسی نیز خواسته است در مجلس افکار مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد افزود: در قانون اساسی گفته شده است که حتی مسیحی ها ،‌یهودی ها و زرتشتی ها نیز باید نماینده داشته باشند و طبیعی است که این مردم خواستار آن هستند که همه افکار و همه نظرات در مجلس نماینده داشته باشد. 
رئیس جمهور اضافه کرد: مجلس یکدست از لحاظ جناحی، حزبی و فکری مجلس مطلوبی نیست و باید با هم همفکری و از نظرات هم استفاده و همدیگر را نقد سازنده کنیم  و به فکر آینده کشور باشیم.
آقای روحانی با بیان اینکه ما برجام 1 را تقریبا  به حول و قوه الهی به پایان رسانده ایم گفت: کلمه «تقریبا» برای این است که شما می دانید جزییات ممکن است هنوز هم در بعضی امور نیازمند زمان باشد اما دولتهای طرف مقابل ما یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خود عمل و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخشهای اقتصادی اعلام کرده اند.
رئیس جمهور اضافه کرد: البته تعامل بخشهای اقتصادی غیردولتی مخصوصا، شرایط و زمانبندی خود را دارد و امروز فعالیت بانکهای ما با بانکهای خارجی آغاز شده است و روز بروز بهتر و بیشتر می شود. 

* سال 95 سالی به مراتب بهتر از 94 خواهد بود
رئیس جمهور گفت: به ملت بزرگ ایران عرض می کنم هزینه نقل و انتقال ارزی  برای تولید و صادرات حدود 10 درصد و همچنین هزینه های حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش یافته است و اعلام می کنم در طی چند ماه گذشته 4 ممیز 2 دهم میلیارد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده است.
آقای روحانی افزود‌: ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است و احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته ای نبوده ما از لحاظ نقشمان در صادرات نفت باید به روال گذشته برگردیم که قدم به قدم داریم بر می گردیم.
وی اضافه کرد: در همین مدت کوتاه  400 هزار بشکه نفت اضافه کرده ایم و روز به روز اضافه خواهد شد اما برای اینکه به جایگاه قبلی برگردیم هنوز چندماه دیگر لازم است .
رئیس جمهور گفت :‌ در صنعت هوایی با اینکه بعضی ها خوشحال نشدند ما می خواهیم صنعت هوایی‌مان به جایگاه خود برگردد و دلمان نمی خواهد که مردم سالانه میلیاردها دلار بر اساس اعلام وزیر راه 4 و نیم میلیارد دلار بابت پروازهایشان به شرکت های خارجی پرداخت کنند.
وی افزود: ما می خواهیم این پول به شرکت های هوایی ایرانی برگردد و البته فکر نمی کنم کسی از این موضوع ناراحت شود  که برای توسعه کشور صرف شود و در صنعت هوایی ما جایگاه خود را بازیابیم و همچنین جایگاهمان را در تجارت و صادرات و جذب سرمایه پیدا کنیم.
رئیس جمهور گفت: ما برجام یک را اجرایی کردیم و اگر جزئیاتی باقی مانده است در مسیر درست و صحیح خود اجرایی خواهد شد و البته اگر طرف مقابل ما بخواهد درجایی به وظیفه و حقوق خود عمل نکند عکس العمل فوری ما را خواهد دید .
آقای روحانی افزود: درخواست من از ملت ایران برای برجام 2 است ما همه باید دست به دست هم بدهیم ما نیاز به اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران ، وحدت ، اتحاد ، برادری ، رونق اقتصادی ، پیشرفت کشور و برای قدرت ملی داریم .
وی اضافه کرد : باید همفکر و هماهنگ بشویم . من به ملت بزرگ ایران نوید می دهم به حول و قوه الهی سال 95 سالی به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال 94 خواهد بود .
رئیس جمهور گفت :‌ سال سختی را پشت سر گذراندیم . درآمد نفتی ما در سال نود، 120 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 94 کمی بیش از  20 میلیارد دلار بوده یعنی به یک ششم درآمدمان تقلیل یافته است اما ما با همین درآمد کم کشور را با همدلی و همزبانی توانستیم خوب اداره کنیم.
اجرای ناقص تعهدات 1+5 و پاسخ ایران


* درخواست برای همکاری بیشتر و تصمیم قاطع و همگانی برای برجام 2     
رئیس جمهور با ارائه درخواست پیشاپیش برای روزهای پایانی سال 94 و همچنین سال 95 گفت: درخواست من همکاری بیشتر، تصمیم قاطع و همگانی و همچنین همدلی برای برجام 2 است.
آقای روحانی به کاهش ارزش پول ملی بسیاری از کشورها اشاره کرد و افزود: ارزش پول ملی بسیاری از کشورهای منطقه به نصف و برخی به 40 و حتی 60 درصد تقلیل یافته است.
وی گفت: در تمام این کشورها تورم افزایش پیدا کرده است و در برخی کشورهای تولید کننده نفت تورم به رقم 150 رسیده است ولی بحمدالله تورم ما روز به روز کاهنده بوده و کاهش یافته است.
آقای روحانی افزود: جالب است مردم ما بدانند که تورم ماهانه ماه های بهمن و اسفند همیشه و به طور معمول بیشتر می شود اما تورم بهمن ماه ما منفی بوده است.
وی گفت: این نشان دهنده آن است که همدلی و همزبانی در این کشور برای ساختن و حفظ کشور وجود دارد.
رئیس جمهور با اشاره به ارزش پول ملی و شرایط تورم در کشور افزود: شما می بینید حتی در شرایط رکود ما در سال گذشته رشد 3+ درصدی داشتیم و امسال هم به حول و قوه الهی رشد ما مثبت خواهد بود و همچنین سال آینده رشد بسیار خوبی خواهیم داشت.
آقای روحانی با بیان اینکه خواست من به طور پیشاپیش برای روزهای پایانی سال 94 و همچنین سال 95 همکاری بیشتر، تصمیم قاطع و همگانی و همچنین همدلی برای برجام 2 است، گفت: ان‌شاءالله ما در همه زمینه ها از فرصت به دست آمده با هماهنگی بیشتر بین قوا برای توسعه کشور استفاده و بهره برداری خواهیم کرد.

* سال آینده شرایط اقتصادی بهتری خواهیم داشت   
رئیس جمهور گفت: سال آینده به حول و قوه الهی شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت و از همه وزارتخانه های اقتصادی خواسته ایم خودشان را برای تحول آماده کنند.
آقای روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه براساس اعلام آقای نوبخت آیا می توانید جزئیات برنامه کوتاه مدت وزرای اقتصادی در بحث بهبود وضع معیشت و اشتغال را بیان کنید افزود: چرا این سوال را از خود سخنگوی دولت نپرسیدید؟
رئیس جمهور گفت: آنچه در هیئت وزیران از وزرای محترم درخواست کردیم این بود که خودشان را برای تحول در سال آینده آماده کنند.
وی افزود: شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی بهتر شده است و وزارتخانه های مربوط باید خودشان را برای این کار آماده کنند.
آقای روحانی با اشاره به اینکه ما برای تعامل با بانک ها شرایط متفاوت تری کسب کرده ایم ، گفت: وزارتخانه ها باید آماده باشند.
رئیس جمهور افزود: ما در جلسه هیئت دولت از وزرا خواستیم که هر کدام طرح ضربتی کوتاه مدت خود را در هیئت وزیران مطرح کنند تا دولت بتواند در حد توان کمک کند.
آقای روحانی گفت: در همان جلسه وزیری گفت که زیرساخت های ما آماده است و اگر بودجه فراهم شود ریل ها را وارد می کنیم و وزیری دیگر گفت در کشت گلخانه ای می توانیم بهره بیشتری ببریم.
رئیس جمهور افزود: وزیر دیگری در زمینه نیرو گفت زمینه خوبی برای جذب سرمایه و ساخت نیروگاه فراهم شده است و در همان جلسه همه وزرا طرح های خود را مطرح کردند.
آقای روحانی گفت: اقتصاد کشور باید با تلاش بخش غیردولتی احیا شود و دولت باید کمک کند و تسهیلات لازم را در اختیار قرار دهد و من به بخش‌های خصوصی، عمومی غیردولتی و تعاونی عرض می کنم که دولت در طول سال 94 قدم های مهمی را برداشت و هزینه حمل و نقل دریایی را 25 درصد کاهش داد.
رئیس جمهور افزود: امروز کشتی های بزرگ مستقیم در بندرهای ایرانی پهلو می گیرند و در شرایطی هستیم که به راحتی می توانیم در توسعه ریل فعال شویم.
آقای روحانی گفت: ما هم اکنون در مسائل اساسی و محیط زیستی، آب و فاضلاب و بسیاری از مسائل که به سلامت و زندگی مردم به‌ویژه به اشتغال مربوط می شود مشکل داریم و باید کار بیشتر شود.

موضع قاطع ایران؛ وحدت و یکپارچگی سوریه

* می توانیم اجازه دهیم هیئت مذاکره‌کننده درباره سایر موارد با دنیا مذاکره کند
در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگاری پرسید: 40 روز از اجرای برجام گذشته است؛ اخیرا آقای صالحی از تاخیر طرف مقابل در اجرای تعدات خود در برجام گفته است، از سوی دیگر آقای لاریجانی هم این موضوع را اعلام کرده و سفیر آلمان هم به این مسئله اشاره کرده است. آیا تاخیر در اجرای تعهدات طرف مقابل را تایید می کنید؟
آقای روحانی در پاسخ گفت: آقای دکتر صالحی هر چه در زمینه اتمی بگوید صاحبنظر است، وی مسئول انرژی اتمی است، از وی سوال کنید.
وی سپس با مزاح و با لبخند ادامه داد: می گویند چرا هنگامی که از علما و مراجع سوال می کنید به دو شکل پاسخ می دهند، پاسخش این است که به دو شیوه سوال می شود. این موضوع وابسته به این است که شما چگونه سوال را مطرح کنید. 
رئیس جمهور افزود: ما در زمینه هسته ای برای نخستین بار بعد از برجام، تجارت مواد هسته ای را انجام دادیم، کسی تصور آن را نمی کرد، و همچنین اینکه بتوانیم با همکاری کشورهای دیگر یک رآکتور را طراحی کنیم. پس تعامل با دنیا شروع و برجام اجرایی شده است اما اینکه کسی بگوید در اجرای برجام نواقصی هم باشد، باید برطرف شود. 
وی تصریح کرد: نکته ای که می گویند این است که برخی از موسسات خصوصی و بانک ها هنوز مقداری هراس دارند که با ایران وارد مبادله شوند، به هر حال بانکی که قبلا به خاطر کار با ایران جریمه شده ممکن است امروز کار را شروع نکند، امریکایی ها باید در این زمینه فعال‌تر باشند و به همه آنها با تاکید اعلام کنند در معامله با ایران آزاد هستند.
آقای روحانی ادامه داد: برجام از 26 دی ماه اجرا و عملیاتی شده است اما شما در خبرها شنیدید که دیروز بانک مرکزی یکی از کشورهای همسایه به بانک ها اعلام کرده است که همه با ایران کار کنید و دیگر تحریمی وجود ندارد، آن کشور جزو 1+5 نیست و یکی از کشورهای همسایه ماست. 
وی اضافه کرد: امریکایی ها باید در اجرای برجام فعال‌تر باشند و خواست ما این است در برخی موارد ممکن است در حدی که باید تلاش می کردند تلاش نکردند اما معنای آن، این نیست که بانک های ما فعال نیستند، مخارج تبادلات ارزی ما کاهش پیدا نکرده و بیمه ما فعال نشده و کشتی های ما بیمه نیست. بله ممکن است یک بیمه گری که شرکت امریکایی است یا شرکت امریکایی در آن سهم دارد، در کار بیمه هنوز هم تعلل کند، یا بگویند سوئیفت فلان بانک وصل نشده است. موضوع این است که تحریم های آن بانک مربوط به هسته ای نبوده و تحریم های آن هم برداشته نشده است. 
رئیس جمهور گفت: البته مردم ما می خواهند تحریم ها برداشته شود، ما هم می توانیم دوباره به هیئت مذاکره کننده اجازه دهیم درباره سایر موضوعات هم با دنیا مذاکره کنند، در آن مذاکرات باز هم به طور حتم به نتیجه ای مشابه برجام خواهیم رسید. 
وی تصریح کرد: در کل، از نظر من مسیر درستی را طی می کنیم؛ ممکن است اشکالات جزئی باشد که باید رفع شود. مرجع این کار اگر درخصوص برجام خواستید بشنوید که خوب اجرا شده است یا نه، در کلیت، آقای دکتر عراقچی مسئول است و باید جواب دهد، در سیاست خارجی وزیر خارجه مسئول است، در موضوعات اقتصادی هم وزیر اقتصاد و بانک مرکزی مسئول هستند و در مسائل هسته‌ای هم آقای دکتر صالحی مسئول است.

*اکنون فضا برای جذب سرمایه خارجی آماده شده است
رئیس جمهور گفت: الان فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس برای مشارکت آماده شده است.
در ادامه نشست خبری آقای روحانی خبرنگاری پرسید: سازمان سرمایه گذاری اعلام کرده که اگر به هر دلیلی خطری برای سرمایه گذاری های خارجی پیش آید، غرامت پرداخت می کند و اعلام کرده برای بازگشت سرمایه هایشان تضمین می کند که هر موقع خواستند بتوانند سرمایه های خود را خارج کنند، این اتفاق باعث می شود که شاهد افزایش چشمگیری در واردات پول و سرمایه به کشور باشیم آیا دولت برای جذب این حجم از سرمایه و پول، پروژه هایی را در دست دارد؟ آیا بخش خصوص ما این توانمندی را دارد که بتواند از این فرصت پیش آمده استفاده مثبت کند؟ 
رئیس جمهور پاسخ داد: الان فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس برای مشارکت آماده شده است؛ دیروز آقای نخست وزیر ترکیه که تهران بود و تعدادی از هیات های اقتصادی و بنگاه های اقتصادی هم او را همراهی می کردند، در ملاقات با من تاکید می کرد که ترکیه کاملا آماده است که در ایران سرمایه گذاری های مشترک را شروع کند، موارد زیادی هم او به عنوان نمونه مثال زد. عین این وضع را با فرانسه داریم.
دکتر روحانی افزود: شما می دانید که سرمایه گذاری آنهایی که می گویند برجام اجرایی شده یا نشده، در همین پژو سیتروئن می بینید که از اوایل سال آینده تقریبا کار مشترک آغاز می شود و بعد به ساخت مشترک خودروهای جدید می رسیم که تعهد آنها این است که 30درصد آن را به خارج صادر کنند.
وی ادامه داد: پس این کارها شروع شده اما این که ظرفیت و استعداد ما چقدر است، فکر می کنم در حدی که بخش خصوصی توان دارد، طرف خارجی هم آمادگی دارد، مخصوصا بحث مشارکت برای ما اهمیت دارد. بخش خصوصی هر کجا بتواند با بخش خصوصی خارج از کشور مشارکت کند، مسئولیت دولت تسهیلات لازم است.
رئیس جمهور اضافه کرد: قانون سرمایه گذاری خارجی قانون شفافی دارد و کاملا روشن است. نکاتی که اشاره کردید در این قانون آمده و اینها اجرایی و عملیاتی می شود.
آقای روحانی اظهار داشت: برخی از اموری که در کشور سرمایه گذاری می خواهد، خودش سرمایه خود را برمی گرداند. بنابراین نیاز ندارد که بخواهیم بار آن را بر دوش بگیریم و دولت متعهد باشد؛ مثل خرید هواپیما که بیشتر به شکل اجاره و اجاره به شرط تملیک است و از طریق لیزینگ در حال انجام است. بنابراین باری بر دوش دولت نخواهد بود در حدی که توان دارند. 
وی ادامه داد: برای ایران ایر و دیگر شرکت ها تسهیلات در این زمینه فراهم شده، در برخی از موارد دولت باید تعهداتی بدهد. در این زمینه دولت وابسته به این است که در سال های باز پرداخت پیش بینی درآمدش چه مقدار است و چه مقدار بتواند متعهد شود. در دولت بر این مساله تاکید شده و حتی برای این که مشکلی برای سال های بلند آتی پیش نیاید، بنا شده هر گونه تعهدی به دولت و شخص رییس جمهوری اعلام شود و در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس جمهور با تاکید بر این که همه تلاش ما این است که بتوانیم از این فضا حداکثر استفاده و بهره برداری را بکنیم، اضافه کرد: ان شاء الله این کار انجام خواهد شد و اینکه چه مقدار می توانیم سال 95 جذب سرمایه داشته باشیم یا در زمینه فاینانس موفق باشیم، وابسته به این است که امروز تفاهماتی که با کشورهای مختلف چگونه تبدیل به قرارداد و اجرا شود.
روحانی افزود: امروز با یک کشور و یا شرکت خارجی به یک تفاهم می رسیم، این معنایش این نیست که فردا صبح اثرش را ببینیم؛ تفاهم باید به قرارداد تبدیل شود و علی القاعده چهار، پنج ماه طول دارد. قرارداد اگر قرارداد مفصلی باشد وقتی به امضا رسید برای این که این سرمایه وارد و کار شروع شود، زمانبر است اما در عین حال همه این ها آغاز شده و تلاش ما این است که از حداکثر استفاده از این فرصت را کشور و مردم ما ببرند.
در ادامه خبرنگاری پرسید : قوه قضائیه قانونی گذاشته که کسانی که بدهی مالی دارند بتوانند در منزل این دوران را پر کنند که نقش مهمی در بهبود فضای کسب و کار خواهد داشت، آیا دولت از این قانون قوه قضائیه حمایت می کند یا خیر؟ 
رئیس جمهور پاسخ داد: در زمینه کار قضایی ما که با زندان اصلا خیلی موافق نیستیم؛ هر چه شود دوران زندان را کم کنیم و زندانیان بتوانند از فضای زندان راحت شوند و در فضای دیگری باشند، استقبال می کنیم.

* کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به مردم یمن ادامه دارد
خبرنگاری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور پرسید: می بینیم محموله انسان‌دوستانه ایران به محض یک تلفن باز می گردد و جیبوتی روابط خود را با ایران قطع می کند، آیا دولت جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل منطقه ای وارد مذاکره شده و یا در مسئله یمن کوتاه آمده است؟
رئیس جمهور در پاسخ گفت: فعالیت ما درخصوص مسائل منطقه ای روشن است؛حضور ما در کمک به مردم و دولت عراق، سوریه و لبنان و سایرکشورها از جمله یمن مشخص است.
آقای روحانی تصریح کرد: کمک‌های نوع دوستانه را به یمن انجام داده و می دهیم و اینکه یک کشور همسایه یمن رابطه اش قطع شود، راه‌های دیگری برای کمک رسانی وجود دارد. 
وی اضافه کرد: البته وضع مردم یمن بسیار بد است؛ چون دولت سعودی متاسفانه به بمباران های غیرانسانی خود بر سر مردم یمن ادامه می دهد و سازمان های بین المللی توجهی ندارند و قدرت های بزرگ فعال نیستند.
رئیس جمهور تاکید کرد: سراغ ندارم مذاکره با یک مقام خارجی انجام شده باشد و درباره یمن صحبت نشده باشد؛ این کمک های نوع دوستانه را ادامه می دهیم گرچه این شرایط سخت است؛ هیچ گاه کمک های ایران به یمن قطع نشده است. 

* به مجلس آینده بسیار امیدوارم
آقای روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برآورد شما از تعامل دولت و مجلس آینده چگونه است؟ گفت: به مجلس آینده بسیار امیدوارم.
وی ادامه داد: اما کار اصلی را مردم انجام دادند ؛ مردم سراسر ایران به ویژه مردم تهران عملکردشان جای تشکر دارد.
رئیس جمهور اضافه کرد: به این دلیل که مردم تهران دو کار مهم کردند و 46 اسم روی ورقه نوشتند؛ روی یک ورقه 30 اسم و روی یک برگه 16 اسم؛ و این مهم است و با حوصله کار کردند؛ کار تهرانی ها حتی از شهرهای بزرگ دیگر نیز سخت‌تر بود .
آقای روحانی تصریح کرد: مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و نگذاشتنند به دور دوم برسد، چون دور دوم انتخابات سخت است؛ حالا غیر از مسائل بودجه ای، سخت است و مردم تهران کار بزرگی کردند؛ البته سراسر ایران کار بزرگی کردند. 
وی تاکید کرد: آنچه انتخاب مردم است، هر جناحی که باشد، مورد احترام است؛ پیش بینی این است که رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود؛ البته این پیش بینی است.

* پیام مشابه مردم در دو انتخابات 1392 و 1394
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات ریاست جمهوری یک دستورالعمل برای دولت تعیین کردند و به دستگاه اجرایی گفتند ما دعوا، قهر، نزاع و جنگ نمی خواهیم و از شما می خواهیم با دنیا در تعامل و به فکر زندگی مردم باشید. 
آقای روحانی اضافه کرد: در مجلس هم مردم پیام مشابه دادند که چگونه باید عمل کنید و تعاملتان چگونه باشد؛ پیام های مردم مشابه بود و همان پیام 92 را در 94 دادند. 
وی تاکید کرد: تلاقی این دو پیام را در بین دولت یازدهم و مجلس دهم خواهیم دید؛ البته روابط ما با مجلس نهم هم خوب بود وتعامل داشتیم اما فکر می کنم تعامل ما با مجلس بعدی بهتر باشد؛آنچه حاصل شده حاصل توصیه رهبر معظم انقلاب است که دولت و مردم همدل و همزبان باشند و همدلی و همزبانی را دیدیم.

*هدف ما در سوریه این است که با تروریسم مبارزه شود
رئیس جمهور گفت : هدف ما در سوریه این است که با تروریسم مبارزه شود و آن ها از سوریه بیرون رانده شوند و آنچه خواست مردم سوریه است برای آینده سوریه مبنا قرار گیرد.
در ادامه نشست خبری آقای روحانی خبرنگاری پرسید: روسیه طرحی برای فدرال در سوریه را مطرح کرده است و در مقابل آن، آمریکا طرحی را برای تقسیم سوریه دارد. ارزیابی شما درباره این دو مساله چگونه است؟ آیا تهران همچنان به تحرکات روسیه در سوریه اطمینان دارد یا خیر ؟
آقای روحانی با خنده گفت: بین ما و روسیه که همسایه هستیم دعوا درست نکنید.
وی افزود: روابط ما با روسیه روابط خوبی است، همفکری و هماهنگی بین دو کشور وجود دارد و این به معنای آن نیست که هر اقدامی که روسیه می کند، مورد تایید ایران است.
رئیس جمهور ادامه داد: ما با روسیه هم تماس تلفنی و هم از طریق هیات هایی که بین دو کشور رفت و آمد می کنند، ارتباط داریم و هدف اصلی این است که مردم سوریه به زندگی عادی خود برگردند و جنگ تمام شود.
دکتر روحانی اضافه کرد: هدف ما در سوریه این است که با تروریسم مبارزه شود و آن ها از سوریه بیرون رانده شوند و آنچه خواست مردم سوریه است برای آینده سوریه مبنا قرار گیرد.
وی افزود: ما به همه دوستان و همسایگان، به روسیه و دیگران به صراحت اعلام کردیم تمامیت ارضی کشورهای منطقه به عنوان یک اصل مورد تاکید ماست؛ چه نسبت به عراق و چه نسبت به سوریه و چه نسبت به هر کشور منطقه، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی برای ما مهم است. 
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد:بنابراین نظر ما وحدت و تمامیت ارضی سوریه است، باید در سوریه هرچه سریعتر بطور همزمان با ادامه آتش بس عادلانه و با مبارزه با تروریسم، شرایط را برای تحولات لازم، اصلاح قانون اساسی و انتخابات آینده طبق نظر مردم آماده کنیم.
در ادامه خبرنگاری پرسید: امروز برخی نمایندگان مجلس از دولت درخواست کردند که لایحه دو دوازدهم بودجه سال 95 را به مجلس ارایه دهد و خبرهایی مبنی بر اینکه دولت قرار است در روز سه شنبه این لایحه را به مجلس ارایه دهد، منتشر شده، آیا این موضوع را تایید می کنید؟
آقای روحانی در پاسخ گفت : نظر ما این بود که حتی الامکان، بودجه سال 95 در سال 94 به تصویب نهایی برسد، به محض اینکه برجام تحقق پیدا کرد، یعنی بلافاصله در روز بعد از اجرایی و عملیاتی شدن برجام، 27 دی ماه لایحه را تقدیم مجلس کردیم و حتی یک روز هم به تاخیر نینداختیم، روشن بود که ما زودتر نمی توانیم بدهیم.
رییس جمهوری گفت: از آن زمان تا پایان سال، بیش از 60 روز زمان در اختیار مجلس بوده است. البته آن ها انتخابات داشته اند و گرفتار مسایل انتخاباتی بوده اند که این مساله خودش را دارد، ولی شدنی بود که این لایحه تصویب شود. من هم از نمایندگان تقاضا کردم این لایحه را در سال 94 مصوب کنند به دلیل اینکه تکلیف دولت برای سال آینده روشن می شود و به نفع مردم است، تاخیر به نفع مردم نیست.
روحانی افزود: اگر به هر دلیلی مجلس نتواند تا پایان سال مصوبه نهایی را درباره لایحه به ما بدهد، سازوکارهای قانونی خودش را دارد که یکی از این سازروکارها؛ ممکن است دولت لایحه چند دوازدهم را تقدیم کند، البته نمایندگان گفتند ما خودمان طرح می دهیم که به نظر من این کار امکان پذیر نیست و باید دولت لایحه ارایه دهد. به هر حال اگر مجلس نتواند ما این کار را خواهیم کرد.

* پیش بینی رشد اقتصادی 5 درصدی برای سال آینده 
در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگاری پرسید: دولت برای سال آینده رشد اقتصادی را بین 5 تا 6 درصد و میزان فروش نفت و میعانات گازی را 2 میلیون و 250 هزار بشکه هدفگذاری کرده است؛ بنابراین به تفکیک بگویید از این مقدار چه میزان نفت و چه میزان میعانات گازی است و با توجه به قیمت پایین نفت، آیا این رشد اقتصادی که دولت هدفگذاری کرده واقع بینانه است؟
آقای روحانی پاسخ داد: رشد اقتصادی در سال آینده رشد خوبی خواهد بود. پیش بینی تیم اقتصادی دولت هم رشد 5 تا 6 درصد است. خودم هم که در همه مذاکرات و جلسات اقتصادی حضور دارم همین را معتقدم. سال آینده، سالی خواهد بود که رشد اقتصادی 5 درصد را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم تولید نفت را بالا ببریم یک مرتبه نمی شود این کار را انجام دهیم و به تدریج در حال انجام دادن این کار هستیم. فکر می کنم ما تا قبل از نیمه سال آینده، تیر یا مرداد بتوانیم تولید نفت خام را به 2 میلیون بشکه در روز برسانیم. 

* افتتاح فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در اوایل سال آینده
رئیس جمهور در ادامه گفت: میعانات ما هم وابسته به فعالیت پارس جنوبی است. فازهای 12، 15 و 16 افتتاح شده است و فازهای 17 و 18 در اوایل سال افتتاح خواهد شد و دو فاز دیگر هم در دستور کار است. بنابراین هر مقدار فازهای پارس جنوبی جلو برود، میعانات ما اضافه می شود و همین الان هم حدود 200 تا 300 هزار بشکه میعانات گازی داریم و سال آینده بیشتر خواهد شد.

* از نیروهای ماهر و باتجربه مجلس نهم استفاده خواهیم کرد
خبرنگار دیگری پرسید: آقای نوبخت در نشست خبری دولت گفت کسانی که در انتخابات مجلس در تهران حذف شدند، قرار است در دولت از آنها بهره گیری شود، آیا برنامه ای برای کسانی که در این چند سال به شما کمک کردند، دارید یا خیر؟
آقای روحانی گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس معمولا با تخصص و فعالیت های دیگری از قبل از اینکه بیایند مجلس مشغول به کار بودند؛ به طور طبیعی دوران مجلس که مسئول نباشند به شغل سابق برمی گردند یا استاد دانشگاه بودند یا مسئولیت دیگری داشتند یا در بخش عمومی غیردولتی فعال بودند؛ به هر حال از نیروهای ماهر و باتجربه باید استفاده شود و همانطور که آقای نوبخت گفت در این زمینه از این نیروها استفاده خواهیم کرد.

* شرط همکاری با شرکت های خارجی، سرمایه گذاری، انتقال فناوری و صادرات محصولات است
خبرنگاری پرسید: در دوران پساتحریم به نظر می رسد هنوز هم شرکت های بزرگ چینی به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند اما هراس دارند که توافق هسته ای عملیاتی نشود و سرمایه آنها هدر برود. 
رئیس جمهور گفت: فکر نمی کنم اینگونه باشد، در سفر رئیس جمهور چین به ایران، از مذاکرات و توافق هایی که انجام شد، پروژه هایی که آنها برای اجرای آنها قول دادند، سرمایه گذاری که باید انجام شود، رقمی که بانک های بزرگ چینی می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و گفتگویی که ما انجام دادیم، چنین نکته ای را استنباط نکردم.
وی خطاب به خبرنگار چینی افزود: ممکن است یک شرکت خاص چینی مورد نظر شما باشد که هنوز تردید دارد، اما من هیچ تردیدی در میان شرکت های چینی، هندی، کره ای، آسیایی، اروپایی و غیراروپایی نمی بینم. 
آقای روحانی اضافه کرد: همه تفاهم هایی که اکنون منعقد می شود، بر این مبناست که برجام پابرجا خواهد بود. ما همیشه به تعهدات خودمان پایبند هستیم، دولت ایران همواره هر چه قول داده در گذشته و آینده به قول خود پایبند بوده است. 
رئیس جمهور گفت: اجرای برجام به نفع همه جهانیان است، آنها هم فهمیدند تحریم و فشار راه نادرستی است. دو طرف ایران و دنیا راه تعامل را انتخاب کردند، این کشور دارای ثبات، امنیت و مزیت های فراوان است؛ بنابراین این راه با شرکت های خارجی ادامه می یابد. البته با آن شرطی که گفتیم باید با خود سرمایه و فناوری را به ایران بیاورند و بخشی از محصول را صادر کنند.

* فراهم شدن شرایط مناسب برای حجاج از جمله تاکیدات برای حج تمتع 95 است 
رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که با توجه به حوادث سال گذشته فاجعه منا، برای سفرهای حج تمتع در سال 95 چه تضمینی می دهید که مشکلاتی نظیر سال قبل رخ ندهد گفت: امسال هنوز هیئت ایرانی کشورمان برای بحث حج تمتع به عربستان نرفته است.
آقای روحانی به حج عمره نیز اشاره کرد و افزود: عمره ما اکنون تعطیل است و قبل از حوادث حج تمتع سال قبل عمره را به دلایلی تعطیل کردیم؛ در حج تمتع هم فاجعه منا اتفاق افتاد و بسیار تاسفبار بود. 
وی تاکید کرد: امسال هنوز مذاکرات بین هیئت های ایرانی و سعودی برای حج تمتع شروع نشده است و فکر می کنیم در روزهای آینده این سفر انجام می شود و مذاکرات با آنها انجام می گیرد. 
آقای روحانی تصریح کرد: یکی از تاکیدات ایران فراهم شدن شرایط مناسب برای حجاج ماست به‌ویژه با شرایطی که امسال دیرتر اقدامات انجام شده است.

این نشست خبری به طور زنده از شبکه خبر سیما و رادیو سراسری جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
این نشست با فاصله 49 روز از آخرین نشست خبری رئیس جمهوری برگزار شد.
نشست خبری قبلی رئیس جمهوری در روز 27 دی و یک روز پس از اجرای برجام بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها