دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
آیا از این اتاق به آن اتاق تمام شد؟
میز خدمت در راستای تحقق دولت الکترونیک از این پس در تمامی ادارات مازندران در بهترین و در دسترس‌ترین مکان به ارباب‌رجوع خدمات‌رسانی می‌کند و اگر مردم تعلل و کم‌کاری را در این زمینه مشاهده کردند می‌توانند به فرمانداری یا استانداری اطلاع دهند.
هفته‌نامه عصر خزر - آزاده بابانژاد: بالاخره پس از بگو مگوهای فراوانی که در بحث شیرین تکریم ارباب رجوع وجود داشت و طرح های مختلفی که در این زمینه ارائه شده است، تصمیم گرفته شد تا میز خدمت وارد دولت شود تا از زیرمیزی‌ها و رومیزی‌ها و اتلاف وقت و دور زدن قانون جلوگیری کند و اگر قرار است سودی باشد، تنها برای مردم باشد.

البته بدون تعارف باید بگوییم که هر چه دولت برای مردم همت به خرج بدهد و رضایت آنها را به دست بیاورد به خود شانیت و مشروعیت و ابهت بخشیده است و مردم اگر رضایتی دارند به این خاطر است که دولت و نظام را پشتوانه می‌دانند و بی تردید دولت و نظام نیز پشتوانه‌ای جز مردم نخواهند داشت زیرا حکومتی که از آن دم می‌زنیم و دنیا را متوجه خود کرده‌ایم، حکومت مردم بر مردم است.

سالهاست که بروکراسی اداری در ایران تاب و تحمل را از مردم ربوده است، هر روز افراد زیادی را می بینیم که پرونده به دست در طبقات مختلف ادارات برای رسیدن به امورات خود سرگردانند، اینجا غریبه نداریم و موضوع این است که اکثر مردم جامعه نسبت به قوانین بی اطلاع هستند و همین ضعف سبب سوءاستفاده های فراوانی میشود، یعنی کاری را که می توان از طریق قانون به راحتی انجام داد و زودتر به نتیجه رسید را با بی قانونی و دیدن این و آن میخواهیم به نتیجه برسانیم و در واقع مسیر خود را طولانی و زحمت خود را زیاد کرده‌ایم.

تصور کنید که وارد شهر جدیدی شده‌اید و فقط نام مقصد را می دانید اما اطلاعی از کوچه پس کوچه ها و راه میان‌بر و قیمت انواع وسائل نقلیه ندارید. در این میان رانندگان بسیاری برای شما دست تکان داده و میخواهند شما را دربست به مقصد برسانند و هر کدام نرخ خود را دارند.

بالاخره یکی از آن خودروها را سوار می‌شوید بدون آنکه بدانید چه مسیری را طی کرده اید و از کجاها رفته اید و از کجاها نرفته اید! راننده در بین راه برای شما کیلومتر هم می زند و کلی هم از گرانی و بیکاری و قیمت لاستیک و بنزین و ترافیک هم می‌گوید. وقتی به مقصد می‌رسید تازه می‌فهمید چه کلاهی بر سرتان رفته است.

دعا می کنید ای کاش یک راننده باانصافی هم پیدا می‌شد که به شما بگوید: خواهر! برادر! از همین جایی که ایستادی دو قدم جلوتر یک ایستگاه تاکسی است. با پرداخت فلان مقدار خود را به فلان خیابان برسان.

در ادارات نیز سالهاست که مردم گرفتار دو نوع برخورد از پرسنل هستند و بدون تعارف عرض می کنیم که در هر مجموعه ای افراد درست و نادرست وجود دارند، حساب راستان که معلوم است اما ناراستان می خواهند از ناآگاهی مردم سودی به جیب بزنند و ارباب رجوع را به جای راه، از بیراهه به مقصد برسانند.

میز خدمت با وصف حالی که از آن شنیده‌ایم ایده بسیار خوبی است، یعنی یک راهنما و مشاور خوب است تا به شما بگوید نزدیک‌ترین و بهترین راه کدام است، مسیر را به شما نشان می‌دهد و یک کد رهگیری در اختیارتان می‌گذارد تا هر وقت خواستید بدانید تا کجای مقصد پیش رفته‌اید و پاسخ آن اگر مثبت باشد یا منفی دلایل منطقی و قانونی را مطرح می‌کند.

مازندران نخستین استانی بود که توانست میز خدمت را ابتدا در استانداری راه اندازی کند و از تمامی فرمانداران خواسته شود متعاقب آن در ادارات و فرمانداریهای شهرستان خود نیز میز خدمت را رو به راه کنند.

مهمترین هدف میز خدمت این است که مردم بتوانند بدون واسطه و مداخله گری و رابطه غیر رسمی و با سهولت در حداقل زمان به کار خود رسیدگی کنند، اگر دولت بتواند از این طریق رضایت مردم را به دست بیاورد میتوانیم بگوییم به رویای 40 ساله مردم خود صورت واقعیت بخشیده است.

معاون هماهنگی و توسعه منابع انسانی استانداری در افتتاح میز خدمت استانداری مازندران می‌گوید: جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان، تکریم و تجلیل ارباب رجوع، جلوگیری از سرگردانی مردم در ساختمانها و دستگاههای اجرایی، پیشگیری از امکان برقراری ارتباط غیراصولی و مفسده آمیز بین دستگاهها و ارباب رجوع و ایجاد نظام اداری پاسخگو و کارآمد را از اهداف راه اندازی میز خدمت عنوان کرد.

* انجام تمامی امورات اداری از طریق میز خدمت ممکن شد

حسن خیریانپور می‌افزاید: استفاده از فناوریهای نوین جهت سرعت و دقت در کار نیز مورد تاکید است، هرگونه تعلل و قصور از این دستور یعنی ارائه خدمات از طریق میز خدمت تخلف از مقررات کشور و یک تخلف اداری محسوب می شود و از طریق هیات تخلفات قابل رسیدگی است.

وی تأکید دارد: از این پس باید در تمام دستگاههای اجرایی میز خدمت در طبقه همکف راه اندازی و نیروهای متعهد و خوش برخورد باید در این میز حضور داشته باشند و کد رهگیری را به مراجعان تحویل داده و خود پیگیر امورات مردم باشند، بنابراین کارها صرفا باید از طریق میز خدمت باشد.

عضو شورای اداری مازندران تصریح می‌کند: مسئول نظارت بر میز خدمت استاندار است که در این زمینه دستوراتی را اعلام کردند که در فواصل معین ارزیابی از میز خدمت در دستگاهها انجام خواهد شد.

* میز خدمت؛ فرصتی جهت شفاف‌سازی و ارتقای سلامت اداری

استاندار مازندران نیز با اشاره به گذار تاریخی و پُرفراز و نشیب و رسیدن به نقطه فعلی، بیان می‌کند: طی این مدت برخی دستگاهها به خودمشغولی بیشتر گرفتار شدند تا پاسخگویی؛ به گونه‌ای که مسائل داخل سازمانی بیشترین وقت و انرژی را از مدیران و کارکنان گرفته است.

محمد اسلامی با بیان اینکه رفتن به سمت دولت الکترونیک با افتتاح میز خدمت آغاز شده است، می‌افزاید: در این راستا یکی از تأکیدات جهت تسهیل در کار مردم این بوده که مرکز داده استان را فعال کنیم تا اطلاعات در این مرکز پایه‌گذاری شود، بانک اطلاعاتی مشترک ایجاد کنیم تا در چرخه رفت و آمدها و استعلامات که خیلی از مردم گرفتار می‌شوند، بدون واسطه‌گری آنها، کارها به صورت برخط انجام شود.

نماینده عالی دولت در مازندران که نشان می‌دهد به خرده‌کاریهای اداری کاملا واقف است و می‌داند در دل ادارات استان چه می گذرد، می گوید: میز خدمت نباید خانه ارسال مراسلات و یک ایستگاه بروکراسی اداری اضافه باشد، این میز باید اختیار پاسخ‌گویی و تصمیم‌گیری داشته باشد و کارکرد اصلی آن همین است که تسریع و تسهیل در جوابگویی مردم داشته باشد و اگر نتوانیم این کار را انجام بدهیم؛ نتیجه آن ایجاد یک ایستگاه اضافه، هزینه اضافه و یک موجود آزاردهنده برای مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در میز خدمت دو نوع تقاضا از سوی مردم عنوان می شود، تصریح می‌کند: یک سری از آنها تقاضاهایی است که سیر قانونی خود را طی می‌کند که باید تسریع و تسهیل شود و دیگری تقاضاهایی است که عدم انطباق با قانون دارد، این بخش از تقاضاها مباشرت و مشاورت می‌خواهد تا آن احساس که در مردم وجود دارد و در مازندران فراوان مشاهده می‌شود، (مثلاً چرا برای دیگری انجام شده و برای من انجام نشده) هدایت و اصلاح شود.

اسلامی البته به این موضوع نیز اشاره دارد که از طریق میز خدمت نقاط ضعف مشخص می‌شود و اگر قبلاً اتفاقی افتاده که بواسطه آن تخلفی ایجاد شده است، در صورت احراز از آن اغماض نکرده و خود را از رسیدگی به آن معاف نمی‌کنیم.

وی بر این موضوع تاکید دارد که نتیجه خدمات باید برای مردم رضایت‌آفرین و امیدآفرین باشد و روند میز خدمت در نهایت باید به این منجر شود که افراد برای پیگیری مسائل اداری خود برای چندمین بار از خانه خارج نشوند و بتوانند از درگاه الکترونیک(از طریق کد رهگیری) مسائل خود را پیگیری و پاسخ لازم را دریافت کنند.

استاندار مازندران البته شهرستانهایی را که برخی از ادارات در آنها نمایندگی ندارند از یاد نبرد و اعلام داشت: از فرمانداران خواستیم که حداقل یک میز و یک کارشناس برای این منظور اختصاص دهند تا آن دستگاه به ظرفیت برسد و مهمتر اینکه افراد مستقر در میز خدمت اختیار پاسخگویی داشته باشند و برای هر درخواست و فعالیت، راهی مرکز استان نشوند.

اسلامی بار دیگر رفت و آمدهای غیر ضرور و عواملی که در این میان رخ می‌دهد را بعضاً عاملی جهت کاسبی و دلالی، رونق فساد و متعفن کردن محیط می‌داند و به مسئولان مربوطه گوشزد می کند که اگر شما تفویض اختیار و نظارت بکنید؛ میز خدمت یک فرصت مهم برای پاکسازی و شفاف‌سازی و ارتقای سلامت اداری است.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار امیدواری می کند که همه مدیران کل استان با اهتمام و اعتقاد میز خدمت را در دستگاه‌های خود عملیاتی کنند، نظارت دقیق داشته باشند و پیگیری کنند تا یک رفتار کاملاً صمیمی، قانونی و انقلابی در جهت رسیدگی و پاسخگویی و ارتقای رضایت مردم داشته باشیم.

* وضعیت میز خدمت در دستگاهها

"میز خدمت" روز دوم تیرماه در استانداری مازندران افتتاح شد و قرار است آرام آرام با فعال شدن آن در فرمانداریها، تمامی ادارات نیز این خدمت را ادامه دهند. اما آیا این برنامه می تواند به هدفی که در نظر گرفته است دست یابد یا خیر؟

روزهای شنبه و یکشنبه 9 و 10 تیرماه ابتدا سری به میز خدمت در استانداری مازندران زدیم؛ دو اتاق در خور شأن برای ارباب رجوع در نظر گرفته شده است. چند کارشناس در اتاقها حضور داشتند. تعداد ارباب رجوع ها قابل توجه نبود اما پرسنل پیش بینی می کنند که روز سه شنبه یعنی ملاقات عمومی تعداد بیشتری به این واحد مراجعه کنند.

و سوال این است که آیا با راه‌اندازی میز خدمت، ملاقات عمومی با استاندار و مدیران کل، فرمانداران و مدیران ادارات روی میز می آید یا خیر؟ باید منتظر باشیم و ببینیم در اولین سه شنبه پس از راه‌اندازی میز خدمت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در بیشتر ادارات کل نیز در طبقه همکف یک میز قرار داده شده است و همچنین در برخی از فرمانداریها. اما خبری از رومیزی و پشت میزی نیست! نه رایانه‌ای، نه کارشناسی و نه راهنمایی. گفته می شود اوضاع بهتر می شود و این تازه آغاز راه است.

راه اندازی چنین برنامه ای نیاز به بسترسازی و فرهنگ سازی دارد. باید موضوع میز خدمت که در دستگاههای دولتی اجرا می شود ابتدا بر صفحه فرهنگ می رفت و پس از آن روی ریل عملیاتی قرار می گرفت. اکنون تا آگاهی و شناخت مردم نسبت به میز خدمت راه بسیار است.

مازندران نخستین استانی بود که پس از ابلاغ راه اندازی میز خدمت در تمامی دستگاههای دولتی کشور، در جهت تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از فساد اداری، میز خدمت را در ساختمان استانداری راه‌اندازی کرده است.

میز خدمت در اتاق شیشه‌ای است، جایی که حرف محرمانه‌ای و وعده و وعیدی وجود ندارد و قانون، انسانیت، تکریم و احترام به میزهای بی‌جان موجودیت بخشیده است.

امیدواریم استان مازندران همانطور که توانسته است در راه‌اندازی میز خدمت پیشتاز باشد و در تحقق دولت الکترونیک تلاش کند، در رسیدگی به امورات مردم و گره‌گشایی از مشکلات ریز و درشتی که بر دوش آنها سنگینی می‌کند نیز در رتبه نخست قرار بگیرد. بی تردید رضایت مردمانی که در طول سالهای انقلاب همواره دولت را در گردنه های سخت و ناهموار یاری رسان بوده‌اند، رضایتی است که در تمام کشور تسری و تلألو خواهد داشت.

انتهای پیام/ 1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار