دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
جدی نگرفتن محدودیت‌های کرونایی و سفر‌هایی به مقصد جزایر کشور آن هم با خوش خیالی نبود کووید ۱۹ در آن مناطق آفت این روز‌های کنترل بیماری است.

به گزارش آوای خزر، رعایت محدودیت‌های کرونایی حتی با فروکش کردن پیک سوم بیماری موضوعی است که بار‌ها و بار‌ها از سوی مسئولان بهداشتی کشور مطرح می‌شود و بر آن اصرار دارند، اما گویی برخی با خیال خوش واهی و انکار خطر کرونا اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

برخی دیگر هم سعی می‌کنند در این کارزار مبارزه با بیماری پیچیده و ناشناخته برای طی کردن اوقات فراغت و تفریح راهی میانبر پیدا کنند و همین تفکر باعث می‌شود تا حتی بخشی کوچک از کشور از شر این ویروس منحوس در امان نباشد.

آنطور که آمار‌ها و نگرانی‌های مسئولان بهداشتی نشان می‌دهد عادی انگاری و کم توجهی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی زنگ خطر خیز چهارم بیماری را به صدا در آورده است و گویی سه پیک گذشته درس عبرتی نشد تا چند مدت زندگی غیرعادی را برای حفظ جان خود و دیگران تحمل کنیم.

 

جزایر کشور میزبان بی ملاحظگی و خوشگذرانی

آنطور که شواهد گویاست محدودیت‌های کرونایی و قرمز شدن شهر‌های شمالی نه تنها درس عبرتی برای مقابله با کرونا نشده است بلکه باعث شد تا نقاط دیگر کشور هم از شرایط نسبتا روی روال، در خطر شیوع سریع بیماری قرار بگیرند و اوضاع آنقدر بغرنج شده که حتی صدای اعتراض سخنگوی ستاد ملی کرونا در جلسه با رئیس جمهور را هم درآورد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آماری نگران کننده و سیل سفر‌ها به جزایر جنوبی کشور و به ویژه قشم خبر داد و اینگونه اعتراض خود را بیان کرد: مسافرت‌های بسیار زیادی به شمال و جزیره قشم داشتیم؛ طبق آمار بیش از ۳۰ هزار نفر وارد جزیره قشم شدند و اگر شیوه نامه‌ها رعایت نشود موج چهارم در اواخر بهمن و اوایل اسفند شروع خواهد شد و به این ترتیب در هر موج جدید بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر، فوت بیشتر را شاهد هستیم.

او همچنین از رئیس جمهور درخواست کرد که باید با افراد خاطی که با جان دیگران بازی می‌کنند برخورد جدی شود چرا که آن‌ها باعث افزایش خطر مرگ و میر می‌شوند.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار