دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: حدود ۲۵ درصد تولیدات علمی ایران در حوزه نانوتکنولوژی است که این تولیدات از نظر کیفیت هم بسیار عالی هستند.

به گزارش آوای خزر، سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درباره رشد و توسعه فناوری نانو در کشور، اظهار کرد: یکی از پارامتر‌های مهم هر کشور ایجاد بنیه تخصصی در حوزه علمی آن است. زمانی که ما نانو را در کشور مطرح کردیم فقط ده نفر از اساتید دانشگاه‌ها می‌دانستند نانوتکنولوژی چیست.

سرکار با اشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۰۱ با انتشار ۱۰ مقاله رتبه ۵۷ دنیا را در زمینه فناوری نانو داشت، گفت: اما امروزه دانشگاه‌ها بیش از ۳۷ هزار متخصص نانوتکنولوژی در حوزه‌های مختلف پرورش داده‌اند و حدود ۲ هزار نفر از اعضای هئیت علمی در نانوتکنولوژی فعال هستند. مجموعه این عوامل باعث شد که ما یک رشد انفجاری در توسعه علمی داشته باشیم که شاخص آن انتشار مقالات معتبر جهانی در حوزه نانو است و توانستیم در سال ۲۰۲۰ میلادی با تولید ۱۲ هزار مقاله در جایگاه چهارم قرار بگیریم.

او افزود: حدود ۲۵ درصد تولیدات علمی ایران در حوزه نانوتکنولوژی است که این تولیدات از نظر کیفیت هم بسیار عالی هستند و از این نظر در رتبه هفتم یا هشتم قرار داریم. دولت آمریکا دانشگاه نانوتکنولوژی جورجیا را موظف کرده است تا از نظر بروز و ظهور نانوتکنولوژی با شاخصی ترکیبی کشور‌ها را رتبه بندی کند که بر اساس این رتبه بندی در سال ۲۰۱۸ ایران پس از چین، آمریکا، کره جنوبی و هند در رتبه پنجم قرار داشت. البته این رتبه بندی طبق اطلاعات سال ۲۰۱۵ بود که وضعیت ما در آن زمان متفاوت بوده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بیان کرد: اگر حمایت‌های لازم انجام شود حتی می‌توانیم به رتبه سوم هم برسیم. متاسفانه کاهش بودجه باعث کاهش رشد ما در زمینه نانوتکنولوژی شده که در سال‌های آینده تاثیر آن را خواهیم دید. اگر حمایتی صورت نگیرد متخصان نانو ممکن است از این عرصه مهاجرت کنند و با بحران مواجه شویم./باشگاه خبرنگار

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار