دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
اگر جای حاکمیت بودم، حکومت نظامی اعلام می کردم
پزشکیان می‌گوید «واکسن حلال و حرام ندارد و روند علمی که هر دارو یا واکسنی باید آن را طی کند تا وارد بازار شود مشخص است؛ بنابراین بهتر است به‌جای سیاسی کردن بحث‌های تخصصی صاحب‌نظران در وزارت بهداشت تصمیم بگیرند که ما برای کشور بر اساس این سیاست عمل خواهیم کرد.»

به گزارش آوای خزر، به نقل از انصاف نیوز، «واکسن کرونا» یکی از مهم‌ترین پربحث‌ترین مسائل امروز است. رهبری در پیامی تصویری خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کردند. بعد از آن بحث‌های بسیاری در مورد واکسن کرونا شکل گرفت.

مسعود پزشکیان نماینده‌ی مردم تبریز در مجلس و وزیر بهداشت دولت خاتمی، گفت: باید دید کدام واکسن به لحاظ اقتصادی بهتر است، کدام واکسن قابلیت اجرا در کشور دارد و ما قادر به پرداخت هزینه‌ی کدام واکسن هستیم. ممکن است واکسنی وجود داشته باشد که با کیفیت و خوب باشد ولی ما قادر نباشیم برای تمام مردم از آن استفاده کنیم. اینجا مسئله اثربخشی و کارآمدی پیش می‌آید.

وی افزود: درباره این مسائل در اقتصاد دارویی بحث می‌کنیم. ممکن است دارویی وجود داشته باشد با قیمت ۱۰۰۰ تومان ۱۰۰ درصد هم اثربخش باشد. داروی دیگری هم با قیمت ۱۰۰ تومان وجود داشته باشد که ۵۰ درصد اثربخشی دارد. اگر ما ده‌هزار تومان پول داشته باشیم و ۱۰۰ بیمار داشته باشیم شما پول را به کدام‌یک از این داروها می‌دهید؟

نماینده‌ی مردم تبریز گفت: عدالت و انصاف حکم می‌کند که ما دارویی که ۱۰۰ تومان قیمتش است را بخریم چون جمعیت بیشتری را پوشش داده و این اثربخشی ۵۰ درصدی انسان‌های بیشتری را نجات می‌دهد. اینها روش‌های علمی مشخص است باید باتکیه‌ بر مستندات تصمیمات درست گرفت.

او به سوالی درباره‌ی روند خرید واکسن و همچنین سیاسی شدن این مساله پاسخ داد: واکسن که حلال و حرام ندارد؛ روند علمی که هر دارو یا واکسنی باید آن را طی کند تا وارد بازار شود مشخص است؛ بنابراین بهتر است به‌جای سیاسی کردن بحث‌های تخصصی صاحب‌نظران در وزارت بهداشت تصمیم بگیرند که ما برای کشور بر اساس این سیاست عمل خواهیم کرد.

پزشکیان با انتقاد به چندصدایی بودن وزارت بهداشت در مساله‌ی کرونا ادامه داد: هرکسی نظری دارد باید در جمع صاحب‌نظران در وزارت بهداشت حرف خود را بگوید و سپس یک صدای واحد به بیرون منتقل شود. این اشتباه است که هرکسی نظر شخصی خود را به مردم بگوید.

وزیر بهداشت اسبق در مورد چگونگی رفع مشکل چندصدایی گفت: کرونا بیماری نیست که وزارت بهداشت بتواند آن را کنترل کند این یک جنگ یا درگیری بیولوژیک است در نتیجه باید یک فرماندهی واحد آن را مدیریت کند و تمام قوا از آن فرماندهی اطاعت کنند. ما چنین ستادی نداریم و این صداهای مختلف به همین دلیل شنیده می‌شود.

در زمان جنگ شما صداهای مختلف از جاهای مختلف نمی‌شنیدید؛ چرا که زمانی که ستاد تصمیم می‌گرفت مجلس، قوه قضاییه، قوه مقننه، مساجد و… همان حرف را تکرار می‌کردند با این استدلال که حالا جنگ است. شرایط فعلی بدتر از جنگ است. یک ستاد مشترک باید شکل بگیرد و تا زمانی که ستاد وجود نداشته باشد هرکسی نظر خودش را می‌دهد.

پزشکیان به سوال «اگر شما وزیر بهداشت بودید چه می‌کردید» پاسخ داد: اگر من وزیر بهداشت بودم قبل از این حرف‌ها با دولت و سیستم به دنبال آن ستاد و تصمیم‌گیری واحد می‌گشتم. گفتم که بیماری کرونا چیزی نیست که وزارت بهداشت بتواند آن را کنترل کند. بیماری کرونا یک بیماری اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… است. این بیماری کشورهای پیشرفته را فلج کرده است. در نتیجه اینکه وزیر بهداشت را تنها مقام پاسخگو بدانیم، نشانه این است که ما بیماری را جدی نگرفتیم.

او اضافه کرد: بهمن‌ماه سال گذشته که من نایب‌رئیس مجلس بودم، در هیئت‌رئیسه مطرح کردم در جاهای دیگری هم مصاحبه کردم و گفتم که اگر من جای حاکمیت بودم در قم و شهرهای دیگری که کرونا در آن پیدا شده حکومت‌نظامی اعلام می‌کردم. در آن زمان این حرف جدی گرفته نشد. حتی در عید و بعد از عید هم این حرف را تکرار کردم اما کسی جدی نمی‌گرفت.

نائب رئیس مجلس دهم با اشاره به حرف‌های رهبری در این مورد گفت: به هر مصلحتی که این حرف گفته شده است حالا باید بنشینیم و گزینه‌های بعدی را بررسی کنیم. من تصور می‌کنم زمانی که رهبری سیاست‌گذاری می‌کند تحلیل و یا توجیه علمی کردن جایی ندارد. به هر دلیلی صلاح بر این بوده که ما از این داروها استفاده نکنیم، حالا اگر توجیه کنیم که این واکسن بد است یا خوب است صحیح نیست.

او در انتها تصریح کرد: چون واکسن‌هایی که قرار است خودمان استفاده یا تولید کنیم هم ممکن است همین ایرادها را داشته باشند. چرا که اثرات داروها بعد از مدت زمانی مشخص می‌شود. پس نمی‌شود گفت چیزی که ما درست کردیم یا ما استفاده می‌کنیم درست‌تر است. باید زمان بگذرد و مشخص شود کدام واکسن بهتر است.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها