دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران از نظر کمیت مقالات، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: اصراری بر افزایش کمیت مقاله نداریم؛ چند سال قبل متهم بودیم ایران بر روی کمیت مقاله کار می‌کند و به کیفیت کاری ندارد، اما الان رتبه 14 را از نظر کیفیت داریم که در طول سال گذشته به این جایگاه رسیده‌ایم.

به گزارش آوای خزر، دکتر غلامحسین رحیمی در مراسم مجازی گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به میزبانی دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد، با مروری بر برخی افتخارات فنی و علمی در کشورمان، اظهار کرد:  سال گذشته از نظر میزان استنادات در جایگاه پانزدهم بودیم و در برخی رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه رتبه زیر 10 را در سطح ژورنال‌های بین‌المللی داریم.

وی افزود: گسترش کمی در حوزه آموزش عالی باید مقداری ساماندهی شده و جلوی گسترش‌های بی‌رویه را بگیریم، حدود هشت سال قبل، بیش از5/4 میلیون دانشجو داشتیم و از نظر تعداد دانشجو به 100 هزار نفر جمعیت، جزو پنج کشور اول دنیا بودیم، الان این روند کمی به دلیل کمبود متقاضی کاهشی شده است.

وی با بیان اینکه در حدود دو دهه‌ی گذشته توانستیم از نظر کمی به متقاضیان ورود به آموزش عالی پاسخ دهیم، گفت: قبل از انقلاب برای تامین هیات علمی مود نیاز، باید دانش آموختگان را برای طی دوره‌ی دکتری به خارج از کشور می‌فرستادیم، اما هم اکنون بیش از 20 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که عمدتا از کشورهای همسایه هستند؛ تربیت هیات علمی برای کشورهای دیگر، موفقیت بزرگی است.

رحیمی ادامه داد: دانشگاه‌های صاحب نام ما مانند دانشگاه صنعتی سهند، اولویت اولشان را کیفیت مقالات و اولویت دومشان را کمیت قرار داده‌اند و در سال 2020 شاهد انعکاس نتایج تحقیقات این دانشگاه در بسترهای بین‌المللی و ملی بودیم، چنین دانشگاه‌هایی در همه جای کشور وجود ندارند، امیدواریم بزودی دانشگاه صنعتی سهند جزو پنج دانشگاه صنعتی کشور قرار بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های ایران در حوزه چاپ مقالات علمی، اظهار کرد: خود مقاله نه ارزش دارد، نه بی‌ارزش است، نه کاربردی است، نه غیرکاربردی، بلکه مقاله گزارش فرمت شده‌ای از تحقیق و نشاندهنده‌ی حیات علمی پررونق در دانشگاه‌های ما است که نتایج آن در بسترهای ملی و بین‌المللی منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با انتقاد از اینکه بسیاری از مقالات و تحقیقات ما معطوف به کاربرد مستقیم نیستند، اظهار کرد: باید در این حوزه تلاش کنیم؛ پس از توجه به کمیت و کیفیت، و تقاضا محور، کارفرما محور و معطوف به رفع نیاز کردن و گسترش مرزهای دانش در چارچوب برنامه‌ها گام سومی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ دانشگاه‌های ما در یک دهه اخیر با توسعه فناوری، ایجاد مراکز کارآفرینی، کار آموزی، نوآوری، خلاقیت و مرکز رشد و احداث پارک‌های فناوری به توسعه فناوری مبتنی بر فعالیت‌های علمی در دانشگاه کمک کرده‌‍‌اند.

رحیمی با اشاره به وجود 45 پارک علم و فناوری در کشور، اظهار کرد: اکثر قریب به اتفاق روسای پارک‌های استانی ما که پارک‌های ملی مستقر در استان هستند، از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند، همه استان‌ها در سال 99 پارک دارند و نقش دانشگاه‌ها در این میان بسیار تعیین کننده بوده و اگر دانشگاه نبود، اکثر پارک‌ها و هسته‌های فناوری اصلا شکل نمی‌گرفت، پارک‌های علم و فناوری از حوزه‌های تازه تاسیس رو به رشد هستند، استفاده از این بسترها و مشارکت در رشد این بسترها یکی از مسیرهایی است که باعث تقاضا محور و نیازمحور بودن تحقیقات می‌شود و دانشگاه‌های ما مشارکت بسیار خوبی در این حوزه دارند.

وی با بیان اینکه شاهد توسعه کمی و کیفی آموزش علمی و رشد آن درآذربایجان شرقی هستیم، گفت: پارک و علم و فناوری در این استان در حد قابلیت‌های علمی و ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد، رشد نکرده است، در این خصوص هم از خودمان و هم از مدیران این استان گلایه داریم؛ پارک علم و فناوری تبریز باید بیش از این رشد می‌کرد.

وی به برنامه‌ها و سیاست‌های وزرات عتف برای افزایش پژوهشگری بدون پذیرش بیش از حد دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اضافه کرد: برنامه‌های افزایش پژوهشگر در دانشگاه بدون افزایش پذیرش دانشجو با اجرای برنامه‌هایی مانند دستیار پژوهشگر از جمله اقدامات در این راستا بوده و البته تعداد متقاضیان ورود به مقطع دکتری در ساهای آینده کم خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد مراکز علمی و دانشگاه‌ها در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: دانشگاه تبریز، دانشکاه تراز اول و ظرفیتی علمی در آذربایجان شرقی و جزو اولین مراکز علمی در این استان است، اما الان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور دانشگاه صنعتی سهند می باشد که  به همت اساتید جوان باانگیزه و مستعد با توجه به زیرساخت‌ها یکی از دانشگاه‌های رو به رشد از نظر کمی و کیفی در این استان واقع شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه افزایش اثربخشی اجتماعی دانشگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزرات علوم است، گفت: تربیت دانش آموخته ماهر و وارد کردن آن به جامعه، وظیفه ذاتی دانشگاه بوده و  برنامه‌های خوبی برای مهارت آموزی دانشجویان شروع شده که باید به کمک نهادهای بیرونی افزایش پیدا کند. انجام تحقیقات تقاضامحور، حوزه‌ی اصلی اثربخشی بوده و منظورمان این نیست که هر تحقیقی باید قرارداد بیرونی داشته باشد، اما تحقیقات می‌توانند معطوف به کاربرد باشند.

وی در بخش پایانی سخنانش، متذکر شد: ایجاد و تعریف پهنه‌های علم و فناوری هم از دیگر مواردی است که دانشگاه‌‎ها با توجه به آن می‌توانند، محیط خارج از پهنه دانشگاه را از علم و فناوری متاثر کنند. بخش علمی کشور وظیفه و رسالتش را تا الان به خوبی در نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده و ایثارگرانه در بخش تحقیقات، نقش ایفا کرده است، اما همه این رسالت نه بر دوش همه، بلکه بر دوش 30 درصد از اعضای هیات علمی بوده است.

 در بخش دیگری از این مراسم، دکتر حسن غفوری‌فرد، رییس هیات نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه این مراسم به شرح خاطراتی از دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پرداخت./ایسنا

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار