دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
حضرت امام خمینی (ره) فلسفه بعثت انبیاء را خودسازی می‌دانند تا به اتکای آن از طغیان نفس در امان باشیم. غفلت از تربیت نفس همان خطری است که فرعونیان و شاهان را به طغیان در برابر خداوند واداشت.

به گزارش آوای خزر، روز سیزدهم رجب تاپانزدهم این ماه به ایام‌البیض معروف است که همان ایام اعتکاف است. متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال برگزاری مراسم پرشکوه اعتکاف میسر نیست، اما این بدان معنا نیست که عظمت این روزها و شب‌ها فراموش کنیم.

مهم‌ترین فلسفه معتکف شدن، خودسازی است و چه بهتر این که رموز خودسازی از زبان و بیان کسی بشنویم که خود به قله‌های  خودسازی رسیده است. حضرت امام خمینی (ره) رهبری دینی و سیاسی مردمی را داشت که زیر رژیم طاغوت پهلوی مورد ظلم واقع شده بودند. امام خمینی (ره) با خودسازی و تربیت نفس خود بود که توانست علیه رژیم پهلوی قیام کند و در عین حال که مسئولیت خطیر رهبری را برعهده داشت لحظه‌ای دچار عجب و کبر نشود.

متن زیر که آن را در ادامه می‌خوانید، بخشی از سخنان امام راحل است که در کتاب «فرهنگ خودسازی و خدمت رسانی از دیدگاه امام خمینی قدس سره» آورده شده است. امام خمینی (ره) فلسفه بعثت انبیا را خودسازی و در عین حال وظیفه امت را تربیت نفس می‌دانند.

فلسفه بعثت

اول آیه‌ای که به رسول اکرم، به‌حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیه «اقراء باسم ربک» است. این آیه اولین آیه‌ای است که جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به «قرائت» و تعلم دعوت شده است. در همین سوره است که «کلا ان الانسان لیطغی» معلوم می‌شود که طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در راس امور است و برای طاغوت زدایی باید تعلیم و تعلم «کتاب»، «حکمت» و «تزکیه» کرد.

انسان این طوری است، وضع روحی همه انسان‌ها این‌طور است که تا یک غنی می‎شود طغیان می‌کند؛ به مقداری که استغنای مالی، استغنای علمی، استغنای مقام و ... پیدا می‌کند، به همان مقدار طغیان می‌کند.

فرعون  را که خدای تبارک‌وتعالی «طاغی» خطاب می‌کند برای این است که مقام پیدا کرده بود اما انگیزه الهی در او نبود و این مقام او را به طغیان کشیده بود. کسانی که بدون تزکیه نفس مقام دنیایی پیدا می‌کنند، طغیان‌شان زیادتر خواهد شد. این از چیزهایی است که موجب گرفتاری‌ انسان می‌شود.

انگیزه بعثت این است که ما از این طغیان‌ها نجات پیدا کنیم خود را تزکیه کنیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد که خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم، تمام اختلافاتی که بین اقشار مردم وجود دارد از بین خواهد رفت. اختلافاتی که بین قدرتمندان است، ریشه‌ در همان طغیانی است که در نفس انسان وجود دارد.

انسان دیده است که مقامی دارد و چون قانع نمی‌شود این طغیان اسباب تجاوز می‌شود، تجاوز که شد، اختلاف حاصل می‌شود. انگیزه بعثت این است که این نفوس سرکش، طاغی و یاغی را از طغیان و تزکیه کند. غایت بعثت تزکیه است و به دنبال آن تعلیم. اگر نفوسی تزکیه نشده در صحنه توحید، معارف الهی، فلسفه، فقه، سیاست و در هر صحنه‌ دیگری وارد بشوند، از این شیطان باطن رها نخواهند شد، این‌ها بر بشر خطرناک هستند. کسانی که می‌خواهند دیگران را تربیت کنند باید قبلا خودشان تزکیه شده باشند، کسانی هم که می‎خواهند زمامدار بشر باشند و طغیان نکنند باید خودشان را تزکیه کنند.

منبع: فرهنگ خودسازی و خدمت رسانی از دیدگاه امام خمینی قدس سره/ تهیه و تنظیم رسول سعادتمند

انتهای پیام/ 1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار