دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
نمکی گفت: ویروس جهش یافته به مراتب سرکش‌تر از ویروس قبلی است، این ویروس ۴۸ ساعت بیشتر به پزشکان وقت نمی‌دهد.

به گزارش آوای خزر، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در مراسم تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: باوجود همه نامهربانی‌ها که بر اثر تحریم‌های ظالمانه بر ملت ایران تحمیل شد، خداوند گنجینه نفیسی را عطا کرد و این گنجینه که شجره طیبه بسیج بود که میراث ماندگار امام راحل (ره) است.

او با بیان اینکه مردم از مدیریت بیماری کرونا رضایت اکثریت دارند، افزود: ما به هدف‌گذاری‌های خود در طرح شهید سلیمانی بسیار زودتر از حد انتظار رسیدیم. در کشور‌های آمریکایی و اروپایی توفان مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا به پا شد اما ما با اجرای این طرح به یک آرامش نسبی دست پیدا کردیم.

پزشکان برای مقابله با ویروس جهش یافته آماده باشند

نمکی بیان کرد: من به همکارانم تاکید کرده‌ام تا خودشان را برای مدیریت سخت ویروس جهش یافته کرونا آماده کنند. ویروس جهش یافته به مراتب سرکش‌تر از ویروس‌ قبلی است؛ این ویروس ۴۸ ساعت بیشتر به پزشکان وقت نمی‌دهد. ما در مدت کوتاهی ۲۵۰ تخت مجهز به دستگاه تنفس مصنوعی را اضافه کردیم. 

وزیر بهداشت گفت: این توفان سخت‌تر از توفان ووهان است و طرح شهید سلیمانی به ما کمک بسیار بزرگی کرده است. افراد فعال در طرح هوم کر (مراقبت در منزل) با یک آموزش ساده می‌توانند تست‌های رپید را از بیماران و سالمندان بگیرند.

سفر یکی از مولفه های جدی و ‌موثر در چرخش ویروس است

نمکی ادامه داد: در روز گذشته ۵۷ درصد از افراد مشکوک استان خوزستان مربوط به ویروس جهش یافته بود. در مسافرت ویروس کرونا به مناطق دیگر منتقل خواهد شد و بردن این ویروس به شهرهای دیگر یک سوغاتی مرگبار است.تا زمانیکه مردم در سفر هستند، بیماری در سراسر کشور پخش خواهد شد .

او افزود: اگر چند خوزستان دیگر در کشور شکل بگیرد دیگر نمی توانم بر تاب آوری نظام سلامت قسم بخورم، تاب آوری نظام سلامت کم تر از مردم شده است. در حال حاضر ۷۸ نفر از همکاران در خوزستان مبتلا به ویروس جهش یافته شده اند. وقتی که همکاران من خواب کافی نداشته باشند، قدرت ایمنی آنها کاهش می‌یابد؛ من نمی توانم نیرو از محیط دیگر به مناطق آلوده بیاورم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در دنیا بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از تست های PCR مدرن دارای جواب منفی کاذب است، گفت: این تست‌های PCR منفی از امارات و سایر مناطق بوده که در ایران جواب آزمایش آنها مثبت شده است. سفر یکی از مولفه های جدی و ‌موثر در چرخش ویروس است.

نمکی افزود: جمعیت سالمند و مبتلایان به بیماری های زمینه ای در حدود ۸۷ درصد از مرگ های ناشی از کرونا را تشکیل داده اند. متاسفانه ویروس جهش یافته جوانان را به شدت درگیر کرده و برخی از بیماران فرصت اینتوله شدن را پیدا نکرده و فوت کرده اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بالای ۱۱۰ هزار تست در کشور داریم، گفت: در خوزستان روزی ۲۰ هزار تست انجام می شود. ۸/۷ درصد از تست های رپید منفی، جواب تست PCR آنها مثبت اعلام شده است.

او بیان کرد: ما مجبوریم که از تست های رپید استفاده کنیم و موارد مشکوک را با PCR چک کنیم. من از روسای دانشگاه ها خواستم که بیماریابی خانه به خانه را حفظ و پیوند خود را با بسیج مستحکم تر از گذشته نگه دارند. درمان سرپایی با یک ضد ویروس برای همه مراجعه کنندگان لازم و ضروری است .

نمکی تاکید کرد: قرنطینه خانگی موضوع مهمی است . ما نباید به ویروس جهش یافته امکان انتقال مجدد دهیم، بنابراین نباید بیمار شناسایی و رها شده در کشور داشته باشیم.

او افزود: ویروس در هر کشوری با چند چرخش قدرتش به صورت تصاعدی بالاتر می رود به همین دلیل باید به شدت مراقب ویروس جهش یافته انگلیسی باشیم.

تهیه واکسن اولین هدف ما است

وزیر بهداشت با بیان اینکه  تهیه واکسن اولین هدف ما است، گفت: ایران در بهار سال آینده یکی از تولیدکننده های بزرگ در دنیا خواهد شد و بعد از مدتی به صادر کننده واکسن تبدیل  می‌شویم . در حال حاضر بعد از ۵۰ روز از وارد کننده تجهیزات به صادرکننده تبدیل شده ایم.

او گفت: واکسیناسیون عمومی با واکسن پاستور از فروردین، کوو برکت از خرداد و کوو پارس از تابستان آغاز خواهد شد. تا کنون حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن از هند خریداری شده و به کشور وارد خواهد شد که شاید تعدادش به ۵۰۰ هزار دوز هم برسد. سهمیه ما از کواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است که به زودی وارد کشور می‌شود.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار