دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳
چاقی و اضافه وزن مشکلی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چاقی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را بیشتر کند.

به گزارش آوای خزر، افزایش وزن ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. گاهی اوقات بعضی دلایل که حتی خودمان هم از آن‌ها خبر نداریم، باعث می‌شوند دچار اضافه وزن شویم. این یعنی با وجود اینکه مدام ورزش کرده و برای کاهش وزن تلاش می‌کنید، باز هم به هدفتان نخواهید رسید. 

۱. همیشه دیرتان می‌شود

اگر جزء افرادی هستید که همیشه دیر به سرکار می‌رسید یا از ددلاین مشخص عقب می‌مانید، حتما می‌دانید که این وضعیت باعث می‌شود دچار استرس زیادی شوید. استرس می‌تواند باعث مشکلات روحی و جسمی زیادی شود. نشان داده شده که هورمون استرس که «کوتیزول» نام دارد، منجر به سردرد، ناراحتی معده، فشار خون بالا، درد قفسه‌ی سینه و البته کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود.

زمانی که استرس دارید، هوس خوردن غذاهایی را می‌کنید که حاوی مقدار زیادی چربی و شکر هستند که واضح است این موضوع اصلا برای سلامتی بدن خوب نیست. روش ساده برای حل مشکل دیر رسیدن به سرکار این است که شب‌ها به‌موقع بخوابید تا صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید و وقت کافی برای صبحانه خوردن و حاضر شدن داشته باشید. برای انجام پروژ‌ه‌های کاری هم برنامه‌ریزی کنید و هر روز مقداری از پروژه را جلو ببرید تا از ددلاین عقب نمانید.

۲. میان وعده‌های سالم را در اطرافتان قرار نمی‌دهید

همیشه کنار خودتان میان وعده‌های سالم و مقوی بگذارید تا هر زمان که گرسنه شدید، آن‌ها را بخورید.

گرسنه شدن بین وعده‌های غذایی طبیعی است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. نکته‌ی مهم این است که خوراکی‌های سالم و سیرکننده را به‌عنوان میان وعده بخورید. برای اینکه سراغ میان وعده‌های ناسالم و مضر مثل چیپس، پفک و بیسکوییت‌های پرکالری نروید، همیشه در ماشین، کشوی میز کار و کیفتان چند میان وعده‌ی مقوی و سالم نگه دارید.

به‌طور مثال، یک مشت آجیل می‌تواند یک میان وعده‌ی خوب و مغذی باشد، چون حاوی پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر است. میوه‌ها هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای میان وعده باشند. میوه‌های دلخواهتان را پوست بگیرید، آن‌ها را خرد کنید و در یک ظرف‌درب‌دار کوچک قرار دهید. ظرف را کنارتان بگذارید و هر زمان که گرسنه شدید، میوه‌ها را نوش جان کنید.

۳. دچار ‌کم‌آبی هستید

آیا واقعا گرسنه هستید یا فقط تشنه‌ا‌تان است؟ یک مطالعه به این نتیجه رسید که افراد در بیش از ۶۰ درصد مواقع تشنگی خود را به‌جای نوشیدن آب، با خوردن خوراکی برطرف می‌کنند. ما معمولا احساس تشنگی را با احساس گرسنگی اشتباه می‌گیریم. بنابراین هر زمان که احساس کردید گرسنه هستید، اول مقداری آب بنوشید. اگر همچنان گرسنه ماندید، یک خوراکی سالم بخورید.

نوشیدن آب باعث می‌شود معده‌تان پر شود و غذای کمتری بخورید. یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که قبل از غذا خوردن دو فنجان آب نوشیدند، در آن وعده‌ی غذایی ۷۵ تا ۹۰ کالری کمتر مصرف کردند.

۴. شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانید

اگر شب‌ها دیر بخوابید، تمام تلاش‌هایی که در باشگاه کردید به باد می‌روند. یک مطالعه نشان داد که داشتن خواب کمتر با شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بالاتر و افزایش سایز دور کمر در ارتباط بود.

علت این موضوع این است که کمبود خواب می‌تواند منجر به افزایش هورمون گرسنگی به نام «گرلین» و کاهش هورمون «لپتین» یا هورمون سیری شود. سعی کنید هیچ‌وقت کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید تا بتوانید به اهدافتان در کاهش وزن و چربی‌سوزی نزدیکتر شوید.

۵. موفقیت‌هایتان را با خوردن جشن می‌گیرید

فقط به این دلیل که ارتقای شغلی گرفته‌اید یا هر موفقیت دیگری را به دست آورده‌اید، به این معنی نیست که می‌توانید پرخوری کنید و چشمتان را روی اندام ایدئالتان ببندید. جشن گرفتن برای دستاوردها و موفقیت‌ها کار بسیار خوبی است، اما این کار را بدون غذا هم می‌توانید انجام دهید. اما اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، دست‌کم خوراکی‌هایی را بخورید که چربی و کالری کمی دارند.

۶. وعده‌های غذایی را حذف می‌کنید

حذف وعده‌های غذایی

یکی از تصورات کاملا اشتباه درباره‌ی لاغری این است که جا انداختن وعده‌های غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. بر خلاف باور عموم، این کار نه تنها باعث کم کردن وزن نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود در وعده‌ی غذایی بعد پرخوری کنید. هر چقدر هم که سرتان شلوغ باشد، هیچ‌وقت نباید از خوردن صبحانه، ناهار و شام غفلت کنید.

اگر کالری خیلی کمی دریافت کنید، توده‌ی عضلانی خود را از دست می‌دهید که این موضوع منجر به کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. تند غذا خوردن هم اصلا خوب نیست. بنابراین برای خوردن هر وعده‌ی غذایی دست‌کم ۲۰ دقیقه زمان بگذارید.

۷. زیاد می‌نشینید

ما به‌طور میانگین ۶۷ ساعت در هفته می‌نشینیم و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، فقط ۷ ساعت را در حال حرکت هستیم. شغل بیشتر ما به‌گونه‌ای است که مجبور هستیم مدت زمان زیادی را پشت میز بنشینیم. این موضوع باعث می‌شود کالری کمتری بسوزانیم و در معرض بیماری‌های مختلف قرار بگیریم.

به ازای هر یک ساعت نشستن پشت میز، دو دقیقه بلند شوید و پیاده‌روی کنید. یک مطالعه به این نتیجه رسید که بلند شدن و پیاده‌روی کردن بعد از هر یک ساعت نشستن پشت میز در محل کار، باعث سوزاندن ۵۰ کالری شد.

۸. خودتان را وزن نمی‌کنید

برای اینکه کاهش وزن معقول و درستی داشته باشید، باید به‌طور مرتب خودتان را وزن کنید. شاید بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید، وزن اضافه کرده باشید. اگر خودتان را وزن نکنید، همچنان به سبک زندگی غلط خود ادامه می‌دهید و اوضاعتان روزبه‌روز بدتر می‌شود. بهتر است همیشه آخر هفته‌ها خودتان را وزن کنید تا بتوانید روی وزن خود کنترل داشته باشید.

۹. به فضای مجازی معتاد شده‌اید

امروزه ما بیشتر از همیشه معتاد اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک شده‌ایم. این مسأله نه تنها باعث ضعیف شدن بینایی‌ می‌شود، بلکه مانع از کاهش وزن هم می‌شود. مواجهه با نور کامیپوتر، موبایل و تبلت در شب با مختل شدن خواب در ارتباط است. کم‌خوابی باعث استرس می‌شود و هورمون استرس، سوخت‌وساز بدن و ذخایر چربی را در اطراف میان‌تنه به‌طور منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای خودتان یک ساعت مشخص تعیین کنید و از آن ساعت به بعد، دیگر سراغ وسایل الکترونیکی نروید.

۱۰. همیشه از آسانسور استفاده می‌کنید

با وجود آسانسور، کمتر کسی به سراغ پله‌ها می‌رود که این مسأله برای افرادی که قصد کاهش وزن دارد، چیز خوبی نیست. استفاده از پله‌ها باعث می‌شود دو برابر بیشتر کالری بسوزانید. بنابراین بد نیست هر از گاهی از پله‌ها استفاده کنید.

۱۱. دور غذاهای ناسالم را خط نمی‌کشید

هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که از خوردن خوراکی‌های چرب و پرکالری مثل همبرگر، پیتزا و سیب‌زمینی سرخ‌کرده لذت نمی‌برد. اما اگر می‌خواهید وزنتان را کم کرده و چربی شکمتان را آب کنید، باید تا جایی که می‌توانید، مصرف این غذاها را به‌ حداقل برسانید. این غذاها سرشار از چربی ترانس و کالری هستند که برای سلامتی بدن فوق‌العاده مضر هستند.

۱۲. به اندازه‌ی کافی پروتئین نمی‌خورید

مواد غذایی حاوی پروتئین

پروتئین می‌تواند در افزایش سوخت‌وساز بدن، کاهش گرسنگی و در نتیجه کاهش وزن تأثیرگذار باشد.

اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، از خوردن منابع پروتئین غافل نشوید. شاید پیش خودتان بپرسید: «پروتئین چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟» زمانی که غذا می‌خورید، مقداری کالری صرف هضم و سوخت‌وساز غذا می‌شود. هضم و سوخت‌وساز پروتئین به کالری بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، پروتئین باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زیاد پروتئین سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود هر روز ۸۰ تا ۱۰۰ کالری بسوزانید. پروتئین می‌تواند گرسنگی و اشتها را از طریق مکانیسم‌های مختلف کاهش دهد. از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین می‌توانیم به اقلام زیر اشاره کنیم.

  • تخم‌مرغ
  • بادام
  • سینه‌ی مرغ
  • جو دوسر
  • پنیر کاتیج
  • ماست یونانی
  • شیر
  • کلم‌بروکلی
  • ماهی تن
  • کینوا
  • مکمل‌های پروتئین وی
  • عدس
  • تخم کدوحلوایی
  • سینه‌ی بوقلمون
  • میگو
  • بادام‌زمینی

۱۳. فیبر کافی نمی‌خورید

فیبر هم مانند پروتئین ترکیبی است که حتما باید در رژیم غذایی مخصوص لاغری قرار بگیرد، چون می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند. هر چیزی که بتواند اشتها را کم کند، می‌تواند کالری مصرفی را کاهش دهد. بعضی از شواهد نشان می‌دهند که فیبر به‌طور ویژه در کاهش چربی شکم مفید است. چربی شکم چربی مضری است که ارتباطی قوی با بیماری‌های متابولیک دارد.

۱۴. بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنید

تماشا کردن تلویزیون برای مدت زمان طولانی می‌تواند منجر به شکل‌گیری سبک زندگی غیرفعال شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد موقع تلوزیون دیدن، خوراکی‌های ناسالم می‌خورند. اگر نگران وزنتان هستید، مدت زمان تلویزیون تماشا کردن را کاهش دهید و در عوض، وقت بیشتری را صرف انجام فعالیت‌های فیزیکی کنید.

۱۵. دچار کم‌کاری تیروئید هستید

در کم‌کاری تیروئید یا تیروئید غیرفعال، غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. این موضوع باعث کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن و افزایش وزن می‌شود. کم‌کاری تیروئید می‌تواند افراد را در هر سن و با هر جنسیتی درگیر کند، اما این عارضه در زنان مسن‌تر شایع‌تر است. اگر دچار کم‌کاری تیروئید هستید، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

۱۶. از استروئیدها استفاده می‌کنید

استروئیدها که به‌عنوان کورتیکوستروئید هم شناخته می‌شوند، برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله آسم و آرتریت به کار می‌روند. استفاده‌ی طولانی‌مدت از کورتیکوستروئیدها می‌تواند در بعضی از افراد باعث افزایش اشتها و در نتیجه اضافه وزن شود. اگر استروئید مصرف می‌کنید، باید حواستان به میزان غذایی که می‌خورید باشد.

۱۷. افسردگی دارید

بسیاری از افرادی که دچار افسردگی هستند، نمی‌توانند اشتهای خود را کنترل کنند. این وضعیت با مصرف قدص‌های ضدافسردگی بدتر هم می‌شود، چون اضافه وزن جزء عوارض جانبی این قرص‌ها محسوب می‌شود. اگر دچار افسردگی هستید، برای درمان به روانپزشک مراجعه کنید.

۱۸. بعضی قرص‌ها را مصرف می‌کنید

مصرف بعضی داروها علت افزایش وزن

بسیاری از قرص‌های ضدبارداری، استروئیدها، قرص‌های میگرن و داروهای مسدود‌کننده‌ی بتا (بتا بلوکرها) می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. اگر در ناحیه‌ی میان‌تنه دچار افزایش چربی شده‌اید، عوارض جانبی داروهایی که مصرف می‌کنید را بررسی کنید. سپس با پزشک خود مشورت کنید.

احتمالا پزشک داروی دیگری که منجر به افزایش وزن نمی‌شود را برایتان تجویز کند. همچنین حواستان باشد از دوز مشخص شده توسط پزشک فراتر نروید، وگرنه سلامتی‌تان به خطر میفتد.

۱۹. دچار کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستید

افزایش وزن می‌تواند با کمبود آهن، منیزیم و ویتامین D در ارتباط باشد. کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث می‌شود تنبل شوید و حتی انجام فعالیت‌های سبک هم برایتان دشوار شود. سعی کنید مواد غذایی متنوعی از جمله مغزها، حبوبات، گوشت قرمز، ماهی و گوشت ماکیان را بخورید تا مواد مغذی لازم بدن را دریافت کنید.

۲۰. یائسه شده‌اید

زنان طی دوران یائسگی به دلیل تجربه‌ی تغییرات هورمونی دچار اضافه وزن می‌شوند.

طی یائسگی، بدن زنان دچار تغییرات هورمونی می‌شود و میزان استروژن کاهش پیدا می‌کند. عدم تعادل هورمونی منجر به تغییر ناگهانی خلق‌وخو و بی‌خوابی می‌شود. در این دوران زنان آسیب‌پذیر می‌شوند و خودشان را با خوردن غذاهای خوشمزه تسکین می‌دهند.

طبیعی است که این موضوع باعث افزایش وزن می‌شود. داشتن رژیم غذایی سرشار از فیتواستروژن‌ها می‌تواند برای زنان یائسه مفید باشد. باید سبزیجات تازه، سویا و ادویه‌جات بیشتری را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید‌.

کلام آخر

بعضی از دلایل پنهان و غیرواضح منجر به افزایش وزن ناگهانی می‌شوند. در این مقاله به معرفی ۲۰ مورد از رایج‌ترین دلایل افزایش وزن اشاره کردیم. با کنترل این مسائل می‌توانید به اهدافتان برای کاهش وزن دست پیدا کنید.

منبع: ۵ best things, eat this

انتهای پیام/1005

برچسب ها: کاهش وزن
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار