دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال از امروز شروع می‌شود؛ گفت: نیاز به مراجعه حضوری افراد نیست.
به گزارش آوای خزر، دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر و مراسم عید فطر اظهار داشت: در جلسه امروز وضعیت کرونا در کشور و جهان مورد بررسی قرار گرفت؛ کشور هندوستان میزان ابتلا و مرگ و میر بسیار بالا و گرفتاری زیادی با کرونا دارد، ویروس جهش یافته هندی توانسته مانند ویروس جهش یافته انگلیسی، تاخت و تاز کند و به همین دلیل ضرورت دارد که بیشتر هوشیار باشیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

وی افزود: موارد یافت شده از ابتلا به ویروس هندی تحت کنترل است استان‌های جنوبی و شرقی باید بیشتر مراقب باشند. استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان باید مراقبت بیشتری داشته باشند. تعداد شهرهای قرمز کشور به سه مورد رسیده و جای قدردانی و تشکر دارد که در این مدت رعایت پروتکل‌ها به خوبی صورت گرفت و ترددها و مسافرت‌ها در این ایام، نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش یافته است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: فاز اول واکسیناسیون کرونا شامل کادر بهداشت و درمان به پایان رسید؛ واکسیناسیون افراد بالای 80 سال نیز رو به پایان است و از امروز واکسیناسیون بالای 75 سال را شروع خواهیم کرد.

وی گفت: محموله جدید واکسن کرونا فردا صبح به دست ما می‌رسد که به زودی توزیع خواهیم کرد و همه این عزیزان بالای 75 سال واکسینه خواهند شد.

وی با بیان این‌که افراد بالای 85 سال که هنوز واکسن کرونا نزده‌اند همچنان می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند، گفت: نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت نام افراد نیست ما اسامی را در سامانه‌های خود داریم و به افراد پیامک داده یا با آنها تماس گرفته می‌شود  و می‌توانند به مراکز مراجعه کنند و واکسن خود را دریافت کنند.

رئیسی تأکید کرد: سهمیه واکسن کسی نمی‌سوزد؛ افراد بالای 80 سال هرزمان مراجعه کنند ما واکسیناسیون‌شان را انجام خواهیم داد. اگر بعد از یک هفته به هریک از افراد پیامک داده نشد یا تماسی گرفته نشد باید در سامانه salamat.gov.ir کد ملی و شماره تلفن خود را ثبت کنند تا همکاران ما با آن‌ها تماس بگیرند بنابراین نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت نام این افراد وجود ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مصوبات امروز ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: افرادی که نقض قرنطینه می‌کنند باید جریمه شوند زیرا می‌توانند بسیاری از افراد را آلوده کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد: اگرچه روند کرونا در کل کشور نزولی شده اما برخی استان‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ آذربایجان شرقی، هزمرگان و سیستان و بلوچستان نیاز است دقت بیشتری در رعایت پروتکل‌ها داشته باشند.

وی با بیان این‌که روند ورودی بیمارستان‌ها و تعداد بیماران سرپایی کاهشی شده است، تصریح کرد: می‌خواهم از همه کاندیداهای ریاست جمهوری و طرفداران آن‌ها خواهش کنم که ضمن اینکه انتخابات پرشوری خواهیم داشت رعایت کنیم که تجمعات باعث انتقال بیماری کرونا نشود زیرا هرگونه تجمع کنترل نشده در فضای بسته، بدون تهویه، بدون ماسک می‌تواند باعث شیوع بیماری شود و باید از تجمعات بزرگ جلوگیری شود و بیشتر از ظرفیت فضای مجازی و صداوسیما برای تبلیغات استفاده شود؛ کشور در شرایط نسبتا پایداری قرار گرفته و نباید موج جدید بیماری شکل بگیرد‌.

صدور مجوز واکسیناسیون عمومی با واکسن «کوو ایران برکت» پس از تأیید وزارت بهداشت
نتایج مطالعات واکسن ایرانی کرونا به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار