دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
سفر آغاز شد و سیل هم بی‌هیچ آغازی آمد، در ناگهان روزهای نزدیک به سال جدید چهره 12 شهر و قریب به 200 روستای مازندران درهم شد، و در شرایطی که برف در کوهستان و باران در دشت سیل اندوه به‌راه انداخت، اما در جاده‌های ورودی به استان سیل مسافر بود و سفر در سیل!
سیل و سفر!

آوای خزر - آزاده بابانژاد/ سفره هفت‌سین آماده چیدن بود، برخی‎ها سفره را چیده و عده‌ای هم به‌دنبال سین‌های باقی‌مانده بودند، سیل که آمد؛ سین و هفت‌سین دیگر معنایی نداشت، سیل همه سین‌ها را بلعید و حاکمیت آب بر شهرها و روستاها چیره شد.

سفر که آغاز شد، سیل هم بی‌هیچ آغازی آمد، در ناگهان روزهای نزدیک به سال جدید چهره 12 شهر و قریب به 200 روستای مازندران درهم شد، در استان همسایه نیز شهرهایی غرق آب شدند و روستاهایی خالی از سکنه، در شرایطی که برف و کولاک در کوهستان و باران در دشت سیل اندوه به‌راه انداخت، اما در جاده‌های ورودی به استان سیل مسافر بود و سفر در سیل!

رانش زمین و ریزش کوه و انسداد راه‌ها و لغو برخی پروازها از فرودگاه‌های مازندران خبر از حوادث تلخی داشت، ستاد بحران از 26 اسفندماه و ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران و شهرستان‌های استان کار خود را از 27 اسفندماه آغاز کرد، نشست‌های سیر و سفر تبدیل به سیل و سفر شد؛ قصه پُرغصه آسیب‌دیدگان سیل از یک‌سو و ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی مازندران - با گردشگرانی که از سد سیل هم گذشتند ـ از سوی دیگر، ستاد خدمات سفر را به ستادی عملیاتی تبدیل کرد.

بیشتر اخبار کمیته‌های دوازده‌گانه ستاد خدمات سفر به سیل اختصاص داشت، خبری از امداد و نجات، تنظیم بازار، بهداشت، راهداری، فرهنگی، امنیت، دهیاری، شهرداری و سایر کمیته‌ها منتشر نمی‌شد مگر اینکه ارتباطی با سیل داشته باشد.

امروز که به یازدهمین روز از فروردین 98 و چهاردهمین روز از آغاز فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر رسیده‌ایم همچنان صحبت از سیل و سفر است، مازندران تا امروز یک‌شنبه میزبان بیش از 11 میلیون نفرشب اقامت نوروزی بوده و همچنان رکوردار سفر در سیل است.

در این دو هفته استاندار، معاونان استاندار و مدیران کل استان و تعدادی از نمایندگان مجلس سری به ستاد خدمات سفر زدند، در کنار صحبت از آمار گردشگران نوروزی و وضعیت ترافیک و راه‌ها و اطلاع از شرایط جوی، آمارهایی از کمک به سیل‌زدگان ارائه شد.

این مدت تبریک بود و تسلیت و این تراژدی و پارادوکس تلخ با تجربیات گران‌سنگی همراه شد، مسؤولان آمارهایی از تعداد خانه‌های آسیب‌دیده، مزارع و باغات تخریب‌شده، واحدهای صنفی و دامی و صنعتی و تأسیسات زیربنایی خسارت‌دیده اعلام کردند؛ هزار و 339 میلیارد تومان عدد کوچکی نیست و باتوجه به اینکه سیل و طوفان و کولاک در چند استان دیگر نیز خسارت به‌بار آورد و مردم زیادی نیز بی‌خانمان شده‌اند امیدواریم این اعتبارات در سریع‌ترین زمان ممکن اختصاص یابد.

در بین سیل کمک‌های مردمی مازندران به مردم سیل‌زده این استان و حتی به بخش‌هایی از گلستان، سفرهای نوروزی همچنان ادامه دارد، در این روزها مسافران و گردشگران همیشگی به هر طریقی بوده خود را به شمال رساندند، اگرچه 90 درصد بارش‌ها و خسارت‌های سیل، رانش زمین، ریزش کوه و برف و کولاک در شرق بود اما این بخش از استان در تب و تاب «سیل و سفر» بود و غرب استان نیز درگیر سیر و سفرهای نوروزی.

نیروهای امداد و نجات در بخش‌هایی از مرکز و شرق مازندران از یک‌سو امدادرسانی به گردشگران در راه مانده در ارتفاعات را هم‌زمان با خدمات نوروزی داشتند و از سوی دیگر ارائه خدمات به سیل‌زدگان را، جمعیت هلال احمر مازندران با 160 اکیپ و بیش از 500 نیروی نجاتگر و پرسنل امداد و نجات در مناطق کوهستانی و دشت و در برف و باران و سیل وارد عمل شد تا به جامعه هدف رسیدگی مطلوبی داشته باشد.

شرکت‌های خدمات‎رسان آب، برق، گاز، مخابرات و شهرداری‌ها و دهیاری‌های مازندران و همچنین نیروهای بسیجی و سایر دستگاه‌های عضو شورای اداری مازندران و سازمان‌های مردم‌نهاد دست به دست هم دادند تا مشکلات مردم آسیب‌دیده حل شود، اگرچه برخی منابع خبری سعی در کوچک نشان‌دادن مشکلات مردم دارند اما شواهد نشان از حادثه تلخی دارد که در آینده باید مراقب مشکلات پس از سیل بود؛ رانش و ریزش جاده‌ها و اراضی باغی و ابنیه‌ها و اماکن عمومی و منازل مسکونی که در آب مانده‌اند، همه این‌ها نیاز به پیشگیری و پیش‌آگاهی دارد.

کاش این‌روزهای تلخ بار دیگر تکرار نشود و دولت با جدیت تمام بتواند از آلام مردم آسیب‌دیده و سر و سامان دادن به وضعیت فعلی کم کند، مردم و نیروهای جهادی نیز همچون روزهای حماسه و ایثار در این شرایط سخت وارد عمل شدند و به کمک هم‌نوعان خود شتافتند.

این روزها شاهد صحنه‌های زیبایی از مهربانی و فداکاری هستیم، مردم سرزمینم بی‌شک بهترین مردمان دنیا هستند، آفرین می‌گویم به آن راننده گلستانی که صورت مسافر مازندرانی خود را بوسید و گفت: وقتی سیل آمد مردمی از مازندران بی‌هیچ چشم‌داشتی به آق‌قلا و روستاهای سیل‌زده گلستان آمدند و با ماشین و تراکتور برای مردم مواد غذایی و البسه و چادر آوردند، و وسایل خود را در اختیار ستاد بحران گذاشتند، او می‌گفت: کرایه چه ارزشی دارد در برابر این‌همه لطف شما، قدمتان روی چشم، سفر به‌سلامت!

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار