دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران اعلام کرد
سال ۱۳۹۹ و مرگ ۸۸ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران/ لانه‌کردن اعتیاد در ۲.۶ درصد از جمعیت فعال مازندران
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران در جمع خبرنگاران به بیان چالش‌های پیش روی جوامع در حوزه اعتیاد پرداخت و زنانه‌شدن اعتیاد، مرگ و میر بر اثر مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد و روی‌آوردن افراد تحصیلکرده به سمت مواد مخدر را ازجمله مهمترین آن‌ها اعلام کرد.
به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، احمد مظفری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شعار جهانی این روز یعنی "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم"، اشاره‌ای به شعار سال ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور داشت که عبارتست از "یاریگران زندگی – مشارکت اجتماعی – پیشگیری از اعتیاد".

وی با بیان اینکه ۳۳ درصد از کسانی که درگیر اعتیاد شدند، مهارت "نه" گفتن را نداشتند و ۳۰ درصد نیز ابتدا باهدف مصرف تفننی به آن روی آوردند و بعد معتاد شدند، از اهمیت افزایش سطح اطلاعات و دانش نسبت به اعتیاد گفت که خانواده‌ها باید آن را جدی بگیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران همچنین از افزایش اعتیاد در دانشجویان براساس یک تحقیق علمی سخن گفت که به‌عنوان نمونه در سال ۹۱،  ۲.۶ درصد دانشجویان دچار اعتیاد شدند و این رقم در سال ۹۶ به ۴.۷ رسید و متأسفانه موضوع مهم در کنار افزایش اعتیاد در حوزه دانشجویی،  "زنانه‌شدن" اعتیاد است.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا، تعداد افرادی که برای نخستین‌بار به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند، از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر در جهان عبور کرد؛ به طور طبیعی همین اتفاق را برای ایران و مازندران نیز متصور شد و یکی از دلایلی مشهود آن را افزایش فروشگاه‌های دخانی عنوان کرد.

مظفری همچنین با بیان اینکه میانگین سن مواد مخدر در ایران به ۲۴ سال رسیده است، افزود:، اما نکته مهم این است که تا ۱۸ درصد افرادی که اعتیاد را شروع می‌کنند در سن ۱۷ -۱۸ سالگی قرار دارند و متأسفانه براساس آمار سال ۱۳۹۸،  ۵ درصد از کسانی که دچار مرگ و میر ناشی از اعتیاد شده‌اند، زیر ۱۸ سال هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران، سه چالش فعلی در حوزه مواد مخدر را کاهش سن اعتیاد، زنانه‌شدن اعتیاد و درگیرشدن افراد تحصیلکرده به اعتیاد، عنوان و اعلام کرد: این ستاد با ۴۰ راهبرد، ۴۸ برنامه، ۹۱ فعالیت، و ۷ راهبرد کلان تلاش می‌کند تا از اعتیاد پیشگیری کند، اما نیاز به همراهی سایر دستگاه‌های مربوطه دارد، زیرا مسئله اعتیاد چندوجهی است و ستاد به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه ۲.۶ دهم درصد از جمعیت فعال استان مازندران درگیر مواد مخدر هستند، این رقم را در کشور ۵.۴ درصد عنوان کرد.

مظفری از انهدام ۷۶ باند حرفه‌ای مواد مخدر در استان طی سال ۱۳۹۹ خبر داد و اینکه در همین سال، ۱۰ هزار و ۷۳۶ پرونده در خصوص مواد مخدر در استان تشکیل شد و ۱۱ هزار و ۷۱۹ نفر دستگیر شدند و علاوه بر آن، ۶ هزار و ۵۰۹ نفر نیز در بخش خرده‌فروش مواد مخدر دستگیر شدند.

وی به آمار تکان‌دهنده‌ای در حوزه مرگ و میر بر اثر مصرف مواد مخدر در استان اشاره کرد که در سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۰ نفر بودند و این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۸۸ نفر رسید و شهر ساری با ۲۲، تنکابن با ۱۲ و آمل با ۸ فوتی در صدر قرار داشتند. ضمن اینکه در شهر‌های قائمشهر، نکا، چالوس، رامسر و محمودآباد نیز افرادی به همین سبب در سال گذشته فوت شده‌اند.

سال 1399 و پایان تلخ زندگی 88 نفر در مازندران بر اثر مصرف مواد مخدر/ 2.6 درصد از جمعیت فعال مازندران درگیر اعتیادند

" نکته حائز اهمیت در این آمار، مرگ ۱۲ زن و ۵۵ مجرد است و یکی از علل آن مصرف بالای مواد یا دارو‌های متادون بودند".

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه ۵۹ هزار و ۳۳۰ نفر در استان با دارو‌های "آگونیست" ترک اعتیاد دارند، تصریح کرد: بخش مهمی از این افراد یعنی ۴۷ هزار و ۸۱۶ نفر از متادون استفاده می‌کنند و تعدادی نیز بوپرنورفین و تعداد کمی نیز اوپیوم (شربت تریاک) را برای ترک اعتیاد انتخاب کرده‌اند.

"از مجموع ۵۹ هزار و ۳۳۰ نفر، ۴ هزار و ۵۹۰ نفر زن هستند".

این مسوول درباره کشفیات مواد مخدر در یکی دو سال گذشته نیز گفت: در سال ۱۳۹۸، به میزان ۵ تن و ۲۳۱ کیلوگرم، در سال گذشته ۶ تن و ۶۶۹ کیلوگرم و در سه ماهه ۱۴۰۰ نیز ۲ تن و ۲۴۳ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد که نشان از افزایش بازرسی‌ها و همکاری نهاد‌های مرتبط دارد.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر باید ریشه‌ای دنبال شود، از قرار گرفتن یک‌هزار مدرسه استان مازندران در طرح یاریگران زندگی خبرداد و اینکه باید همکاری‌ها، پیگیری‌ها و برنامه‌ها در این بخش مستمر و بیشتر از گذشته باشد.

احمد مظفری در پایان سخنان خود گفت: طبق یک تحقیق صورت‌گرفته و باعنایت به آمار مراجع قضایی، پایه و اساس ۵۵ درصد از طلاق‌ها، ۶۵ درصد از همسرآزاری‌ها، ۳۰ درصد از کودک‌آزاری‌ها، ۲۰ درصد از جرایم منکراتی، ۲۳ درصد از نزاع و خشونت، و ۱۰ درصد از جرایم جانی، مواد مخدر است.

انتهای پیام/۱۰۰۱
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار