دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
عدم نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌کیفیت لوازم یدکی، صوری بودن معاینه فنی و... از مهم‌ترین عوامل حادثه‌آفرین بودن اتوبوس‌های بین‌شهری است. کارخانه‌های تولید‌کننده هیچ مسوولیتی در قبال گارانتی ندارند و لوازم بی‌کیفیتی مانند لنت ترمز در ایران بدون کیفیت و با مقوا و کارتن تولید می‌شود.

به گزارش آوای خزر، به نقل از روزنامه اعتماد، با گذشت سه روز از خاکسپاری دو خبرنگار فقید در حادثه واژگونی اتوبوس در جاده نقده و در حالی که افکار عمومی، منتظر همدردی مسوولان و دست‌اندرکاران دعوت خبرنگاران و وقوع این حادثه تلخ است، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، پاسخ‌هایی داد که به نظر می‌رسد حالا خشم و غم جامعه با این پاسخ‌ها نه تنها التیام نیافته بلکه شدت بیشتری هم پیدا کرده است.

عیسی کلانتری، دیروز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام اینکه «اتوبوس خبرنگاران محیط زیست برای مهمانان VIP در ارومیه مورد استفاده قرار می‌گرفت و اگر رییس‌جمهوری یا معاون اول هم برای بازدید می‌آمدند، از آن استفاده می‌شد» اطمینان داد که این اتوبوس دارای معاینه فنی‌ جدید و مجهز به امکان پذیرایی و راننده اتوبوس هم دارای گواهینامه پایه یک و بیمه بوده و افزود: «راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی کرده و تصادف، اتفاقی است که افتاده است و چه مسوولیتی باید داشته باشیم؟ راننده زمانی از دنده برای کنترل سرعت استفاده کرد که ترمزش مشکل پیدا کرد و در همان زمان کمک‌راننده اتوبوس بلند شده و دو دقیقه قبل از حادثه به همه خبرنگاران اعلام کرده که کمربندهای‌تان را ببندید. این اتوبوس شرایط استاندارد که همان معاینه فنی بود را داشت. وقتی راننده یک اتوبوسی به شما می‌گوید که من معاینه فنی دارم و به مرکز صدور هم مراجعه می‌کنید و استعلام می‌گیرید و این معاینه فنی تایید می‌شود، چه باید کرد؟ اتفاقی است که افتاده است! اتوبوس باید معاینه فنی و بیمه داشته باشد و راننده‌اش گواهینامه پایه یک داشته باشد؛ شرایط این است. معاینه فنی که دارد یعنی از نظر فنی مشکلی ندارد، اما این اتفاقی است که افتاده است. چه می‌شود کرد؟»

عیسی کلانتری در این مصاحبه در حالی بر اجاره این اتوبوس از کارخانه سیمان ارومیه و تعلق این اتوبوس به ترابری مدیران کارخانه سیمان ارومیه تاکید کرد که در ساعات پایانی شنبه شب، شرکت سیمان ارومیه با صدور بیانیه‌ای با موضوع مالکیت اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست که چهارشنبه هفته گذشته دچار سانحه و منجر به فوت دو تن از آنان شد، اعلام کرد اتوبوسی که حامل خبرنگاران عزیزمان بود و دچار آن سانحه دلخراش شد، متعلق به کارخانه سیمان ارومیه نیست. در متن این بیانیه آمده است: «کارخانه سیمان ارومیه هیچ گونه اتوبوسی در مالکیت خود ندارد. اتوبوسی که حامل خبرنگاران عزیزمان بود و دچار آن سانحه دلخراش شد متعلق به کارخانه سیمان ارومیه نیست. اتوبوس متعلق به شرکت اروم سیر آذربایجان بوده و این شرکت پیمانکار ایاب و ذهاب است. شرکت اروم سیر آذربایجان متعلق به بخش خصوصی است و شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین و سیمان ارومیه هیچ گونه ارتباط مالکیتی و مدیریتی با این شرکت ندارد.»

بنا به آخرین اخبار دریافتی «اعتماد» از وضعیت سلامتی خبرنگاران مصدوم در حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در محور نقده، در حال حاضر، مرتضی محمد صادقی؛ خبرنگار خبرگزاری تسنیم که دچار آسیب و جراحت شدید در ناحیه گوش و در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری شده، اکنون اولین عمل جراحی را انجام داده و در انتظار انجام دومین عمل جراحی است ضمن آنکه دچار کوفتگی شدید در ناحیه پا و جراحت در ناحیه گردن و سایر اندام‌ها شده که البته عکسبرداری از کلیه اندام‌ها هم انجام شده و این خبرنگار به «اعتماد» می‌گوید که تا عصر روز یکشنبه، مسوولان اداره محیط زیست استان، روزانه دوبار از او عیادت کرده‌اند در حالی که طی چهار روز گذشته، هیچ یک از مسوولان ستاد احیای دریاچه ارومیه، سراغی از این خبرنگار استانی نگرفته‌اند.

ابراهیم نژادرفیعی، یکی دیگر از خبرنگاران خبرگزاری تسنیم که در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری است، علاوه بر آسیب به مهره‌های کمر، به دلیل شکستگی دنده‌ها، دچار آسیب ریه و ایجاد لخته خون در ریه شده که حالا مسوولان بیمارستان در تلاش هستند که با وصل سرم، این لخته خون را از بین ببرند و باقی اقدامات درمانی را از سر بگیرند. حسن ظهوری، خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران هم که حالا در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری است، بر اثر این حادثه تلخ دچار شکستگی دنده و آسیب شدید ریه و لخته شدن خون در ریه شده که ظرف چهار روز گذشته، تحت سه عمل جراحی قرار گرفته و مسوولان بیمارستان در تلاش هستند تا با فرستادن دوربین به داخل ریه‌ها، لوله‌گذاری دقیق انجام داده و لخته خون را خارج کنند اما بنا به اطلاع «اعتماد»، این همکار رسانه‌ای، دیروز با حال عمومی قابل قبول، به هوش آمده است. یکی دیگر از مصدومان این حادثه، محمدمهدی گوهری؛ خبرنگار آزاد است که دچار شکستگی سر و کوفتگی پشت شده و دیروز هم برای انجام ‌ام‌آر‌آی مراجعه کرده بود اما آسیب مهم‌تر از این صدمات جسمی برای این خبرنگار، از دست رفتن حافظه کوتاه‌مدت اوست که اگرچه بنا به اعلام تیم درمان، دیروز این معضل تا حدی مرتفع شده اما گوهری، هیچ چیز از لحظه و صحنه تصادف تا روز بعد از حادثه به یاد ندارد. در حالی که حالا بیشترین آسیب تمام خبرنگاران مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس، شوک و بهت روحی ناشی از مواجهه با صحنه تصادف، آسیب جسمی بر اثر شدت حادثه و مشاهده لحظات جان باختن دو تن از همسفران و دوستان ایشان است، بنا به اطلاع «اعتماد» و به دنبال پیگیری مسوولان، تمام خبرنگاران حاضر در اتوبوس واژگون شده، این امکان را دارند که برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی، به بیمارستان پارس در شهر تهران مراجعه کنند ضمن آنکه امکان چکاپ فیزیوتراپی برای تمام خبرنگاران در همین بیمارستان فراهم شده است.

متخصصان حرف‌های دیگری می‌گویند
به دنبال اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافربری کشور، با اشاره به وقوع دو حادثه تلخ و جان باختن 9 نفر از جوانان عزیز این کشور، عدم اجرای دقیق قوانین، نبود مدیران مسوولیت‌پذیر، عدم نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌کیفیت قطعات و لوازم یدکی مانند ترمز، نبود نظارت بر کیفیت، صوری بودن معاینه فنی و... را از مهم‌ترین عوامل حادثه‌آفرین بودن اتوبوس‌های بین‌شهری دانست. غلامرضا خادمی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «چند دهه قبل، ایران‌خودرو یا ایران ناسیونال سابق، اتوبوس‌هایی برای جاده‌ها و شرایط مختلف آب و هوایی مختلف تولید می‌کرد که همه آنها از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار بودند و با کمترین حادثه مواجه می‌شدیم، چراکه در آن زمان تولیدکنندگان و متولیان احساس مسوولیت می‌کردند و این صنایع هم دولتی نبود. بنابراین صاحبان این صنایع دوست داشتند برندشان را برای مردم و مشتریان به اثبات برسانند و خدمات خوبی هم ارایه بدهند و اما طی سال‌ها و دهه‌های اخیر اهمیت این مساله کم رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است و تولیدکنندگان امروز اتوبوس فروش محصول را پایان مسوولیت‌شان می‌دانند و تولیدشان هم از استانداردهای لازم برخوردار نیست.اتوبوس‌های نویی هم که امروز تولید می‌شود بدون هیچ تکنولوژی و به صورت کپی‌برداری وارد شده و کف استانداردها را دارد که کافی نیست،

در این میان دستگاه‌های متولی و ناظری مانند وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان حمایت، نظارت درستی بر این فرآیند ندارند و خودروهای بی‌کیفیت در این کشور حاصل عدم نظارت کافی تولید می‌شود که برند خارجی ‍[....] نمونه و مثال بارز آن بوده که سال‌ها حادثه‌آفرینی کرده است.پروفیل‌های به کار رفته در اتوبوس‌های این برند، نقطه جوش‌ها و نقطه اتصالات، هیچ کدام استاندارد نیست و کمربندهایی هم که اصرار بر داشتن آن می‌کنند دو نقطه‌ای است و در هواپیما برای افت از آن استفاده می‌شود در حالی که باید از کمربندهای سه نقطه‌ای در اتوبوس‌ها استفاده کرد که در صورت بروز حادثه مسافران به جلو، عقب یا بیرون اتوبوس پرتاب نشوند. بارها این موضوعات را به مسوولان امر گفته‌ایم اما گوش شنوایی نیست و اتوبوس‌های نویی هم که دراین راستا و به نام حمایت از تولید داخلی در کشور مونتاژ می‌شود و به دست مردم می‌رسد، اشکال فنی بسیار دارد. البته راننده و مالک اتوبوس برای حفظ جان و مال خودش و مسافرانش هم که شده دوست دارد که بهترین اتوبوس یا قطعات را وارد و خریداری کند، اما بسیاری از اتوبوس‌هایی که به نام برندهایی مانند همین برند در داخل کشور کپی‌برداری و تولید می‌شود، با استانداردهای اروپایی و با آن آب و هواست و همین است که از اردیبهشت ماه شما اتوبوس‌های بسیاری را در جاده‌های کشور می‌بینید که در موتورشان حین حرکت باز است، چراکه این اتوبوس‌ها با وارد کردن شاسی درایور با شرایط کشور سازنده به ایران وارد می‌شود در حالی که ایران از نظر دما، شرایط آب و هوایی و اقلیمی با کشورهای دیگر متفاوت است. همچنین ترمزهای این ماشین براساس استاندارد کشورهای سازنده طراحی شده و از سوی دیگر لوازم یدکی مانند ترمز در ایران با بدترین کیفیت وارد یا تولید شده و نظارت درستی هم بر آنها نمی‌شود.»

این مقام مسوول با بیان اینکه کارخانه‌های تولید‌کننده هیچ مسوولیتی در قبال گارانتی ندارند و لوازم بی‌کیفیتی مانند لنت ترمز در ایران بدون کیفیت و با مقوا و کارتن تولید می‌شود، تصریح کرد: «مردم حق دارند اعتراض کنند و ما هم معترضیم اما وقتی راننده اتوبوس و مالک آن هیچ اختیار و توانایی برای تهیه چیزی که می‌خواهد، ندارد مجبور است از اجناس بی‌کیفیت یا با کیفیت پایین استفاده کند و نهایتا می‌بینیم همین اتوبوس‌های بی‌کیفیت و قطعات و لوازم بی‌کیفیت باعث بروز حوادثی مانند تصادفات و واژگونی‌های اخیر می‌شود. به عبارت دیگر وقتی لوازم یدکی در کشور بی‌کیفیت و تقلبی است رانندگان مجبورند که از همان‌ها خریداری کنند و با لوازم و قطعات تقلبی هم مسلما حادثه و سوانح جاده‌ای بیشتر خواهد شد.»

رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافربری کشور گفت: «سال‌هاست، فریاد نوسازی می‌زنیم و هیچ کمکی از دولت هم نمی‌خواهیم اما صدای ما به جایی نمی‌رسد. به عنوان مثال در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۰۵ دستگاه اتوبوس برای آغاز نوسازی اتوبوس‌های برون شهری با تخفیف ۵۰درصدی و به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شد اما تاکنون حتی یک دستگاه آن به راننده یا مالک تحویل داده نشده است و وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری هم پاسخگوی ما نیست. در شرایطی که نیاز به نوسازی ناوگان بیشتر از هر زمان دیگری است، گفته می‌شود که نباید این نوسازی از طریق واردات انجام شود، چراکه تولید داخلی کافی است. این در حالی است که مخالفان واردات اتوبوس باید بدانند که سالانه ۳۰۰ دستگاه در کشور و در بهترین حالت تولید می‌شود و هم‌اکنون ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در کشور داریم که اگر بخواهیم تنها از محل تولید داخلی بهره ببریم ۲۵ سال نوسازی این ناوگان طول می‌کشد و باید دوباره از اول شروع کنیم، چراکه اتوبوس‌هایی که در سال‌های نخست نوسازی شدند دوباره فرسوده شده و باید مجددا جایگزین شوند.» خادمی‌زاده با بیان اینکه برخی مسوولان نه تنها نوسازی انجام ندادند، بلکه خودشان بزرگ‌ترین مانع نوسازی هستند، گفت: «راننده دوست ندارد سرمایه میلیاردی‌اش را نابود کند و اگر این ترمز در اروپا نصب می‌شود متعلق به شرایط آب و هوایی آنجاست نه ایران؛ در حال حاضر در امارات اتوبوس و خودروهایی که خریداری و وارد می‌شود با استانداردهای امارات تطبیق داده می‌شود و به عنوان مثال اتوبوسی از یک برند اما در قالب استانداردهای امارات و اروپا با یکدیگر فرق دارد.» او با بیان اینکه مدیر فنی‌هایی که در شرکت‌ها وجود دارد و معاینه فنی‌هایی که انجام می‌شود، صوری است، تصریح کرد: «در معاینه فنی‌ها نهایتا لاستیک و شیشه اتوبوس را چک می‌کنند و مدیرفنی پشت اتوبوس نمی‌نشیند و ترمز آن را تست نمی‌کند. عدم اجرای دقیق قوانین، نبود مدیران مسوولیت‌پذیر، نبود نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌کیفیت، نبود نظارت کیفی و صوری بودن معاینه فنی از جمله مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای و سوانح است و غیر از حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران، راننده و مالک اتوبوس کمترین تقصیر را سوانح جاده‌ای دارند.»

مرتضی محمد صادقی؛ خبرنگار خبرگزاری تسنیم دچار آسیب و جراحت شدید در ناحیه گوش شده و در انتظار انجام دومین عمل جراحی است. ابراهیم نژادرفیعی، یکی دیگر از خبرنگاران خبرگزاری تسنیم، علاوه بر آسیب به مهره‌های کمر، به دلیل شکستگی دنده‌ها، دچار آسیب ریه و ایجاد لخته خون در ریه شده. حسن ظهوری، خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران هم دچار شکستگی دنده و آسیب شدید ریه و لخته شدن خون در ریه شده، محمدمهدی گوهری؛ خبرنگار آزاد، دچار شکستگی سر و کوفتگی پشت شده اما هیچ چیز از لحظه و صحنه تصادف تا روز بعد از حادثه به یاد ندارد.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار