دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
در گفتگوی رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور با خبرنگاران تأکید شد
دولت جلوی کشتار دام مولد را بگیرد/ واردات دام راه نیست؛
رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور و مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و عشایری صنعت دامپروری مازندران گفت: هزینه نگهداری و پرورش دام بالا رفته، دام‌های مولد در بخش صنعتی و سنتی یک‌به‌یک کشتار می‌شوند. تا سال آینده نزدیک به نیمی از دام‌های مولد حذف می‌شوند. دولت باید کاری کند. واردات دام زنده راه نیست، چاه است.
به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، "اللهیار، ولی زاده وندچالی" روز یکشنبه ۲۰ تیرماه در جمع خبرنگاران بار دیگر فاجعه ملی ناشی از کشتار دام‌های مولد را متذکر شد و عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های مربوطه مانند کشور و جهاد کشاورزی در بخش تولید دام را تأسف‌بار خواند.

او حتی به مسئله پایین آمدن ارزش پول ملی اشاره کرد تا جایی که می‌گوید در بخش نگهداری دام اگر کارگر افغانی بیاوریم بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌خواهد، چون ارزش پول کشور پایین آمده و این‌ها از مصیبت‌های کشور است.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروی کشور با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم و کرونا و از طرفی تغییر اقلیم و کم‌آبی و خشکسالی‌ها عنوان کرد که اگر دولت فعلی و دولت آینده برنامه‌ریزی و پیش‌بینی و کارشناسی نکنند، فاجعه ملی در راه است.

این مسوول با اعلام اینکه تمام دام‌های مولد؛ دام‌هایی که صد‌ها سال طول کشید تا اصلاح نژاد شدند، اکنون کشتار می‌شوند، افزود: این‌ها دام‌هایی هستند که یکی و نیم تا دو بره باید به دنیا می‌آوردند و حالا خوشحال نباشیم که دام به قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان از خراسان می‌آید و وارد کشتارگاه‌ها می‌شود، بلکه این واقعاً فاجعه است.

ولی زاده وندچالی با طرح این سؤال که کدام دامدار می‌تواند گوشت خود را ۱۰۰ هزار تومان بفروشد، گفت: در شرایطی هستیم که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده مشکل دارند. اکنون گوشت ۹۰۰ گرمی در فروشگاه‌ها بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. پس کجای کار مشکل دارد؟ تولیدکننده دارد هر کیلو گوشت را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشد.
 
او با اشاره به تغییرات آب و هوایی اظهار داشت که دوره ییلاق به جای ۱۱۰ روزه، ۵۰ روزه شده است. دام‌های ما دارند به قشلاق برمی‌گردند. به دلیل خشکسالی و کم‌آبی، تولید دام سبک و سنگین به مشکل بر می‌خورد و نتیجتاً همانطور که در مرغ فاجعه به بار آمده و از ۳ هزار تومان به کیلویی ۳۰ - ۴۰ هزار تومان رسیده است، در بخش دام نیز مشکل خواهیم داشت.
دولت جلوی کشتار دام مولد را بگیرد/ واردات دام راه نیست؛

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و عشایری صنعت دامپروری مازندران ادامه داد: دامداران ۵ سال است که قیمت دام زنده را با همان ۵۰ - ۶۰ هزار تومان می‌فروشند. این ذوق‌کردن و خوشحالی نیست. این فاجعه است که گوشت وارداتی می‌آوریم تا قیمت گوشت در داخل و در واقع تولید داخل به این طریق کنترل شود، جایی که منافع تولیدکننده بومی از بین می‌رود.

ولی زاده وندچالی همچنین به تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی در توزیع علوفه اشاره  تصریح کرد: به تمام بنادر دستور دادند که علوفه دامی وارداتی را تخلیه کنند. فعلاً علوفه داریم، اما باز می‌ترسیم که اگر می‌خواهند مسئله را موقت حل کنند پس سه ماه دیگر در پاییز و زمستان چه می‌شود؟ دامداران بقیه ماه‌ها را چه کنند؟ آیا همانطور که خشکسالی داریم سرما نداریم؟

او به عنوان یک دامدار نمونه ملی و عشایر ملی اظهار داشت که امسال بخشی از دام مولد خود را کشتار کرد در حالی که دو مرتع دارد و آنوقت ۵۰ درصد دامداران کشور که گله خرد دارند اگر بخواهند دام خود را به شهر بیاورند و بفروشند، فاجعه نیست؟

رئیس اتحادیه صنعت دامپروی کشور هشدار داد که اگر برنامه‌ریزی درستی نشود و اگر فکری به حال آینده نشود؛ ظرف ۶ ماه آینده بلایی که بر سر مرغ آمد بر سر گوشت هم می‌آید و قیمت آن ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

او البته این سوال را مطرح کرد که چرا همین گوسفندانی که در داخل بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شوند در آنسوی مرز‌ها به قیمت چندبرابری قاچاق می‌شوند؟ این مشکل را حکومت باید حل کند. باید طرح بدهد، یارانه بدهد، در دنیا و در تمام بخش‌ها همین است که یارانه می‌دهند.

ولی زاده وندچالی با بیان اینکه ما آمادگی داریم صادرات از طریق تشکل‌ها باشد نه از طریق قاچاق، افزود: حاضریم دام را خودمان صادر و علوفه را خودمان وارد کنیم. نیاز به ارز دولتی هم نداریم. باید صادرات و واردات دست تشکل‌ها باشد.

این دامدار نمونه با اشاره به تغییر اقلیم، عدم ورود علوفه یا کمبود علوفه در کشور، امسال را بدترین شرایط در برداشت جو و علوفه عنوان کرد و البته این را هم گفت که خوشبختانه باز هم مردم توانستند مقاومت کنند، اما این مقاومت یک جایی می‌شکند. مگر انسان تا کجا می‌تواند احساس مسوولیت کند و مقاومت کند؟ گوشت؛ نیاز بدن و خانواده است، اقتصاد است.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروی کشور باتوجه به اینکه تولیدکنندگان کشور در بدترین شرایط کار کردند و الان نوبت دولت است تا در این وضعیت حساس برنامه‌ریزی درستی داشته و به فکر تولید و تولیدکننده باشد، درباره ضرورت برنامه‌ریزی اظهار داشت: اکنون جو داخلی کیلویی ۷ هزار تومان است. تولید آن در برابر برنج هیچ هزینه‌ای هم ندارد. یک هزارم برنج هم آب استفاده نمی‌کند. من می‌گویم در اراضی کشاورزی مستعد جو و گندم بکاریم. کاهِ گندم به ۵ هزار تومان رسیده. کشاورز به جای خرید جو کاه می‌خرد که برای او منفعت داشته باشد، چون اگر تولیدکننده منافع داشته باشد هم تولید فراوان، و هم مشکلات دولت کم می‌شود.

او ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد یارانه بدهد مستقیم به تولیدکننده بدهد نه به دلال و واسطه. مگر در بحث مرغ فاجعه نداریم؟ مرغ سه هزاری شده ۴۰ هزار تومان. تولیدکننده دارد نابود می‌شود.

ولی زاده وندچالی گفت: من به عنوان تولیدکننده‌ای که تا پارسال می‌گفت تنها راه مقابله با تحریم‌ها بخش کشاورزی است الان می‌گویم بخش کشاورزی لنگ شده است. تمام مدیران و بخش خصوصی دارند استعفا می‌دهند و کنار می‌روند. من هم اگر نتوانم با این شرایط دوام بیاورم، برنامه‌ریزی‌دارم که استعفا بدهم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و عشایری صنعت دامپروری مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار آوای خزر درباره برنامه‌های انجام‌شده در جهت افزایش تولید دام اظهار داشت: گوسفند مازندران که الان می‌بینید هزاران سال طول کشید تا به این شکل درآمد در واقع در طبیعت مازندران چنین چیزی پرورش یافت ضمن اینکه کشور ایران متنوع‌ترین کشور دنیا از هر نظر است و ازجمله در زمینه دام.

او ادامه داد: ۲۶ نوع نژاد دام داریم. همه این‌ها دوقلو و سه قلو، زل و ... حرف نداریم. خداوند به گوسفند ۲ سینه داد. چرا باید سه قلو بزاید؟ این‌ها را قبول ندارم. به سمت هر قومیتی بروید به سمت گیلان و ... آب و هوای و جغرافیای آنجا نوع خاص دام را پرورش می‌دهد. تمیزترین و مرغوب‌ترین گوشت را دام مازندران دارد. (نژاد زل)

رئیس اتحادیه صنعت دامپروی کشور با بیان اینکه به دلیل نداشتن خوراک مورد نیاز دام، نداشتن مکان نگهداری و گرانی دارو اکنون باید یک قلو داشته باشیم، گفت: نژاد رومانوف (چندقلو زا با زایش‌های متوالی) را بیرون کردیم. اصلاً بعضی‌ها می‌گویند گوشت آن خوب نیست. من هم آن را از گله گوسفندان حذف کردم و اکنون به دنبال پرورش سنتی هستیم.

این مسوول درباره دیگر پرسش خبرنگار آوای خزر مبنی بر اینکه با طرح خروج دام از جنگل مخالفید و دلیل شما چیست؟ گفت: وآو خروج دام از جنگل‌ها یک طرح استعماری بود، زیرا هم جنگلبان مانند گذشته در جنگل نیست، هم هرس درختان را نداریم و هم بسیاری شغل دامداری را کنار گذاشتند و فقط یک عده چوب‌دزد‌ها به جان جنگل افتادند. در گذشته اگر صدای تبر می‌آمد دامدار اطلاع می‌داد و نمی‌گذاشتند به جنگل‌ها دست‌درازی شود، اما اکنون اگر صدای اره هم بیاید کسی حرف نمی‌زند.

او در پایان با بیان اینکه با شرایط فعلی گویا نه کاری از دست دولت برمی‌آید و نه آقایان! اظهار داشت که اکنون دست به دعای خداوند شدیم. در موقعیت بسیار حساسی هستیم و در استانی که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک داریم، اگر کشتار دام مولد ادامه یابد تا سال آینده یک میلیون دام سبک را از دست می‌دهیم و این یک فاجعه است.

به گزارش آوای خزر در حالی که از ۷۵ میلیون رأس دام سبک سنتی و عشایری در کشور بیشتر از ۵۰ میلیون رأس آن مولد هستند، اگر روند کشتار دام‌های مولد همچنان ادامه یابد. ۲۵ میلیون دام مولد را تا یک سال آینده از دست خواهیم داد.

انتهای پیام/۱۰۰۱
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار