دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

آوای خزر/ بیشتر گیاهان آپارتمانی که این روزها با محیط خانه‌های ما خو گرفته‌اند، مخصوص مناطق جنگلی هستند که در آن‌ها نور آفتاب با عبور از برگ‌ها به گیاهان می‌تابد و در واقع نور فیلترشده دریافت می‌کنند. اما برخی دیگر از گیاهان هم وجود دارند که بومی مناطقی مثل آفریقای جنوبی و استرالیا هستند. این دسته از گیاهان آپارتمانی، گیاهان علاقه‌مند به نور هستند و اگر نور آفتاب بگیرند به بهترین شکل ممکن رشد می‌کنند. اگر اتاقی در خانه دارید که فضایی روشن و دلباز دارد و دارای پنجره‌های بزرگ و نورگیر است، می‌توانید آن را به یک گوشه‌ی دنج و سرسبز در خانه تبدیل کنید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا چند گیاه آپارتمانی مناسب برای محیط‌های نورگیر را معرفی کنیم.

گیاهان مناسب برای اتاق‌های پرنور

اگر خانه‌ای دارید که اتاق‌های بزرگ و نورگیر دارد می‌توانید گیاهان آپارتمانی زیر را که نور و آفتاب را ترجیح می‌دهند برای نگهداری کردن انتخاب کنید.

۱. آلوئه‌ورا

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا از آن دسته گیاهان آپارتمانی است که نیاز به نگهداری کمی دارد. به همین دلیل اگر تازه‌کار هستید یا وقت کمی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی دارید، بهترین انتخاب، نگهداری آلوئه‌ورا است.

آلوئه‌ورا نه تنها یک گیاه آپارتمانی بی‌دردسر است، شیره‌ی مفیدی دارد که شبیه ژله است و از آن برای ترمیم پوست‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. محصولات پوستی زیادی با ژل آلوئه ورا تهیه می‌شوند. البته خواص آلوئه‌ورا به ترمیم مشکلات پوست محدود نمی‌شود.

یکی از ویژگی‌های دیگر آلوئه‌ورا این است که خیلی راحت تکثیر می‌شود. فقط کافی است برگ‌های کوچک آن را در یک گلدان دیگر بکارید و یک هدیه‌ی دوست‌داشتنی برای عزیزان خود تهیه کنید. گیاه آلوئه‌ورا را در گلدان‌های بزرگ و سنگین سفالی بکارید تا سنگینی گیاه را تحمل کند و هوا به خوبی در آن جریان پیدا کند. برای اینکه ساقه‌های آن محکم بمانند می‌توانید اطراف آن را با خاک گلدان محکم کنید.

نور مناسب برای این گیاه، آفتاب کامل است ولی نور فیلترشده‌ی آفتاب را هم تحمل می‌کند. خاک آن باید به طور یکنواخت همیشه مرطوب باشد، زهکشی مناسبی داشته باشد ولی نباید در آب دادن به آن زیاده روی کنید. این گیاه می‌تواند دوره‌های کوتاه خشکی را هم تحمل کند.

۲. گیاه یشم یا کراسولا

این گیاه با ساقه‌های محکم و برگ‌های براق و زیبا یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب و نسبتا مقاوم است. اگر پنجره‌ای رو به آفتاب دارید یا مثل خانه‌های قدیمی فضایی شبیه گلخانه دارید، این گیاه را می‌توانید بدون دردسر نگهداری کنید. کراسولا هر روز به حداقل ۴ ساعت نور آفتاب نیاز دارد در نتیجه پنجره‌ی روبه‌جنوب برای آن مناسب است. در ضمن کراسولا نوعی گیاه ساکولنت یا گیاه گوشتی است یعنی در برگ‌ها یا ساقه‌های خود می‌تواند آب را ذخیره کند. به همین‌ خاطر در برابر خشکی هم تحمل بالایی دارد.

هر زمان که خاک سطح گلدان خشک شد به گلدان آب بدهید. ریختن برگ‌های گیاه نشانه‌ی آب دادن بیش‌از اندازه است. کراسولا می‌تواند چندین دهه عمر کند و به آرامی در طول زمان رشد می‌کند. گلدان کراسولا باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب داخل گلدان جمع نشود و بهتر است که در نور کامل آفتاب قرار بگیرد.

۳. سیکاس رولوتا

سیکاس لوروتا

سیکاس رولوتا یکی از انواع گیاهان سیکاس است که رشد کمی دارد. این روزها در بسیاری از دکوراسیون‌های مدرن می‌توانید این گیاه را ببینید. سیکاس رولوتا گل نمی‌دهد و برگ‌های آن به‌ندرت می‌افتد به همین دلیل گیاهی نسبتا تمیز برای نگهداری در اتاق‌های روشن و پرنور است.

نکته‌ی مهمی که در مورد این گیاه باید بدانید این است که برای کسانی که حیوان خانگی یا کودکان کنجکاو دارند، به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست. این گیاه به‌شدت سمی است و در صورتی که خورده شود مشکلات شدید گوارشی ایجاد می‌کند و در موارد حاد حتی ممکن است به مرگ منجر شود.

بهترین شرایط نوری برای این گیاه، نور فیلتر شده است؛ مثلا در اتاقی که یک پرده‌ی روشن دارد یا در گلخانه‌هایی که سقف شیشه‌ای دارند. این گیاه به آب زیاد نیاز ندارد. کافی است هر بار که خاک آن کاملا خشک شد، دوباره به گلدان آب بدهید.

۴. افوربیا تریگونا یا درخت شیر آفریقایی

این گیاه ظاهری عجیب و غیرمعمول دارد. افراد مختلف یا کاملا عاشق آن می‌شوند یا اصلا از آن خوششان نمی‌آید. این گیاه ظاهری شبیه کاکتوس دارد اما کاکتوس نیست. افوربیا تریگونا نوعی ساکولنت یا گیاه گوشتی است و خار هم دارد. به خاطر همین خارهای بلند، عوض کردن گلدان آن کار سختی است.

این گیاه یکی از گیاهان استوایی و گرمسیری است. بسیاری از افراد، گیاهان گرمسیری را در روزهای گرم سال، در فضای باز نگهداری می‌کنند. اگر آن را به فضای باز منتقل کرده‌اید حواستان باشد که قبل از سرد شدن هوا و رسیدن دما به کمتر از ۱۰ درجه، آن را دوباره به فضای داخل خانه منتقل کنید.

این گیاه به نور زیاد و البته غیرمستقیم نیاز دارد. به‌همین‌دلیل اتاقی که پنجره‌ی بزرگی داشته باشد برای آن کافی است. قبل از هر بار آب دادن به گیاه صبر کنید تا خاک آن خشک شود. البته زیاده‌روی نکنید چون این گیاه در برابر دوره‌های طولانی‌مدت خشکی و بی‌آبی مقاوم نیست و ممکن است خراب شود.

۵. سانسوریا یا گیاه ماری

سانسوریا

سانسوریا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است و از بین بردن آن تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل بسیاری از افراد تازه‌کار برای شروع نگهداری از گل و گیاه ابتدا سانسوریا را امتحان می‌کنند. این گیاه زیبا نه فقط برای تازه‌کارها، بلکه برای کسانی که مشغله‌ی زیادی دارند، مناسب است. سانسوریا به نگهداری و مراقبت کمی نیاز دارد و شرایط سخت را تحمل می‌کند.

این گیاه در نور زیاد و مناسب رشد بسیار خوبی دارد اما در محیط‌های سایه‌دار هم می‌تواند زنده بماند. اگر خوش‌شانس باشید و آن را در شرایط خوبی نگهداری کنید، سانسوریا با دادن گل‌های سفیدرنگ و معطر، از زحمات شما تشکر می‌کند.

بین هر بار آب دادن به گیاه، صبر کنید تا خاک آن خشک شود. بهتر است که آن را در نور کامل آفتاب نگهداری کنید ولی اگر امکان نداشت، اتاق‌های پرنور و حتی نیمه‌تاریک هم می‌توانند میزبان سانسوریا باشند.

۶. نی مردابی یا گیاه پاپیروس

نی مردابی همان گیاهی است که مصریان باستان از آن قایق و کاغذ می‌ساختند. این گیاه زیبا اکنون به عنوان گیاه آپارتمانی هم در جاهایی که نور زیادی داشته باشد، نگهداری می‌شود. تنها نکته‌ی کلیدی که برای خوشحال و راضی نگه داشتن نی مردابی باید رعایت کنید این است که رطوبت همیشگی را برایش فراهم کنید.

این گیاه را به عنوان مزین‌کننده‌ی حاشیه‌ی استخرها به کار می‌برند به همین دلیل به رطوبت عادت دارد. گلدان نی مردابی را در یک ظرف آب بگذارید و این ظرف را هر هفته عوض کنید تا آب تازه در آن بریزید.

بهترین شرایط نوری برای نی مردابی، آفتاب کامل است. ریشه‌های گیاه باید همواره مرطوب و خیس بماند به همین دلیل به آب زیاد نیاز دارد و نمی‌تواند خشکی را تحمل کند. اگر این گیاه را در خانه نگهداری می‌کنید باید برای روزهایی که در خانه نیستید یا سفر می‌روید، فکری اساسی برای حفظ رطوبت آن بکنید.

۷. کروتون

کروتون

گیاه زیبای کروتون یکی از آن گیاهان آپارتمانی است که ثابت می‌کند برگ‌های سبز هم می‌توانند به اندازه‌ی گل‌ها دوست‌داشتنی و خیره‌کننده باشند. این گیاه به آب زیاد نیاز ندارد و آن را فقط زمانی باید آب بدهید که سطح خاک آن کاملا خشک شده باشد ولی رطوبت را دوست دارد اما در آب دادن به آن نباید زیاده‌روی کنید. این گیاه مخصوص مناطق گرمسیری است به همین دلیل به آب‌وهوای گرم نیاز دارد. اگر دمای هوا کمتر از ۱۵ درجه شود، ممکن است خراب شود. اگر آن را نزدیک پنجره نگه می‌دارید و در آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید، مراقب باشید که تغییرات دمای هوا باعث خراب شدن آن نشود.

بهترین شرایط نوری برای کروتون نگهداری آن در آفتاب کامل است. این گیاه رطوبت را دوست دارد و اگر بتوانید محیط مرطوبی برای آن فراهم کنید، بهترین رشد را خواهد داشت. خاک آن را مرطوب نگه دارید ولی در آب دادن زیاده‌روی نکنید.

۸. گیاه لیندا یا نخل دم‌اسبی

تنه‌ی متورم و برگ‌های موج‌دار این گیاه باعث شده که ظاهر لیندا یا نخل دم اسبی بسیار جذاب و متفاوت باشد. این گیاه نیازهایی مشابه ساکولنت‌ها دارد. یک بار آب دادن در هفته برای لیندا کافی است. این گیاه رشد بسیار کمی دارد به همین دلیل از نظر تعویض گلدان، بی‌دردسر است. هر سال یا هر دو سال می‌توانید گلدان آن را عوض کنید.

این گیاه را در نور کامل یا محیط نیمه‌سایه نگهداری کنید. بین هر بار آب دادن، صبر کنید تا خاک گلدان خشک شود. تنه‌ی خمره‌ای شکل پایین گیاه، آب را درون خودش ذخیره می‌کنید. به همین دلیل گیاه لیندا می‌توانید خشکی را تا حد قابل‌قبولی تحمل کند.

۹. گل ختمی

ختمی

گل ختمی انواع مختلفی دارد و هیچ گیاه آپارتمانی به اندازه‌ی ختمی گرمسیری، نمی‌تواند گل‌های بزرگ و رنگارنگ را به داخل خانه‌ی شما بیاورد. اگر می‌خواهید این گیاه را در فضای بسته بکارید، باید نور بسیار زیادی بگیرد تا بتواند گل بدهد. برای اینکه اندازه‌ی آن کوچک بماند، هر ماه باید گیاه را هرس کنید. به طور مرتب از کودهای غنی از پتاسیم که مخصوص گیاهان آپارتمانی است پای آن بدهید تا تقویت شود.

برای اینکه گیاه ختمی سالم و سرحال بماند باید همیشه خاک مرطوب داشته باشد ولی نباید خاک گلدان پر از آب شود. گلدان این گیاه باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافه از آن خارج شود. گیاه ختمی گل‌های رنگارنگی می‌دهد؛ قرمز، صورتی، نارنجی، زرد و سفید. برخی از انواع ختمی‌ها خواص دارویی هم دارند و در طب سنتی از آن استفاده می‌شود.

۱۰. نخل پروانه

نخل پروانه یک گیاه آپارتمانی با ظاهری بسیار جذاب و خیره‌کننده است. این گیاه برای راهروها و ورودی‌های منزل و اتاق‌هایی که پنجره‌های بزرگ دارند مناسب است. نخل پروانه می‌تواند بین ۲ تا ۲/۵ متر قد بکشد. اگر دوست دارید در خانه گیاه آپارتمانی بزرگ نگهداری کنید و خانه‌ای روشن و پرنور دارید، نخل پروانه بهترین انتخاب است. این گیاه فقط به نور زیاد و رطوبت یکسان و مداوم نیاز دارد. البته نباید آب داخل گلدان نخل پروانه بماند و حتی بشقاب زیر گلدان را هم باید خالی کنید.

بهترین شرایط نوری برای این گیاه نور زیاد یا نور فیلترشده است. این گیاه رطوبت زیاد را دوست دارد.

۱۱. یاس

یاس

یاس یکی از گیاهان بسیار محبوب برای کاشت در حیاط، باغ و سردر خانه‌ها است. این گیاه رونده و زیبا، گل‌های زیاد و بسیار معطری می‌دهد. فقط چند دانه از گل یاس برای معطر کردن یک فضای بسیار بزرگ کافی است. یاس‌ها انواع مختلفی دارند و رنگ گل آن‌ها متفاوت است؛ زرد، سفید یا حتی صورتی. یاس را هم می‌توانید در خانه و در فضای بسته بکارید. اما در تابستان که هوا برای گیاهان مناسب است آن را به فضای باز منتقل کنید تا به خوبی رشد کند.

یاس، نور زیاد و غیرمستقیم را دوست دارد. بهتر است که محیط اطراف آن نسبتا مرطوب باشد. نگهداری از یاس در فضای باز در فصل تابستان، عمر گیاه را بیشتر و رشد آن را بهتر می‌کند. این گیاه را باید مرتب آب بدهید و خاک آن باید مرطوب باشد. گهکاهی می‌توانید آن را غبارپاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز برگ‌ها تأمین شود.

۱۲. گیاه رشته مروارید

گیاه رشته مروارید یکی از گیاهان گوشتی است یعنی برگ‌ها یا ساقه‌های آن پر از آب می‌شود. این گیاه را معمولا در گلدان‌های آویز می‌کارند چون رونده است و ساقه‌های آن بسیار بلند می‌شود. این گیاه با برگ‌های کروی‌شکل و زیبا که شبیه دانه‌های تسبیح یا مروارید است، به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد. خاک آن باید شنی باشد و به آب کمی نیاز دارد.

یکی از ویژگی‌های گیاه رشته مروارید این است که خیلی راحت با قلمه زدن تکثیر می‌شود. قلمه‌های این گیاه خیلی زود ریشه می‌دهند. به همین‌ راحتی می‌توانید یک گلدان دیگر از آن درست کنید و به عزیزان خود هدیه دهید. چون گیاه می‌تواند آب را داخل خود نگه دارد، گهگاهی به آن آب بدهید.

نکته‌ی پایانی

اتاق‌های روشن و پنجره‌های رو به آفتاب برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی، کاملا خوشایند و مطلوب هستند اما برای برخی از انواع گیاهان آپارتمانی مناسب نیستند. برگ بعضی از گیاهان در تابش مستقیم آفتاب می‌سوزد. قبل از اینکه هر گیاهی بخرید ابتدا شرایط نگهداری آن را بررسی کنید. شاید تابش طولانی‌مدت آفتاب برای گل‌ها مناسب نباشد. اگر گیاه مناسبی نخرید شاید مجبور شوید مرتب جای آن را تغییر دهید تا از تابش آفتاب در امان بماند. این کار برای گلدان‌های بزرگ، ممکن نیست.

پس ابتدا شرایط اتاقی که می‌خواهید در آن گلدانی بگذارید و مقدار نوری که در طول روز دریافت می‌کند را بررسی کنید و بعد بهترین گزینه را با توجه به شرایط انتخاب کنید.

انتهای پیام/1005

برچسب ها: باغبانی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار