دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

به گزارش آوای خزر، در این مقاله ۱۰ سریال مستند جنایی تماشایی و جنجالی را کنار هم آورده‌ایم که می‌توانید از بینشان انتخاب کنید و روزهای قرنطینه را هیجان‌انگیزتر بگذرانید.

با وجود بی‌شمار سریال و مینی سریال گوناگونی که در اختیار همه‌ی ما قرار گرفته ممکن است زود دستپاچه شویم و ندانیم کدام را برای تماشا انتخاب کنیم و نفهمیم چه سریالی به حس‌وحال الان ما می‌خورد. اگر شما هم جزء کسانی باشید که بیشتر از حالت عادی در خانه مانده‌اند، احتمالش زیاد است که عادت‌های سریال‌بینی شما هم طی این یک سال و نیم دچار تغییرات جدی شده باشد.

مستندهای جنایی به خودی خود جذابیت غیرقابل انکاری دارند که تقریبا تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. فرقی نمی‌کند یک سریال‌بین حرفه‌ای باشید که هفته‌ای بیست قسمت می‌بینند یا فقط می‌خواهید آخر هفته‌ای را سرگرم شوید. مستندهای جنایی برای همه جذاب و کنجکاوی‌برانگیز هستند.

حالا که بیش از یک سال را در قرنطینه و حصر خانگی گذرانده‌ایم و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده‌ایم، کارهایمان را به خانه آورده‌ایم و آموزش از راه دور را تجربه کرده‌ایم، تماشای یک سریال خوب شاید به سلامتی‌امان کمک کند.

کسانی که اهل تماشای بی‌وقفه و پشت سر هم سریال‌ها هستند می‌دانند که هیچ‌چیزی هیجان‌انگیزتر و رضایت‌بخش‌تر از فهرستی مملو از سریال‌های خوب نیست که بتوان از بینشان انتخاب کرد.

از معمای قتل یک مادر مجرد و نبرد یک خانواده برای برقراری عدالت گرفته تا ماجرای کشته شدن یک مأمور فدرال که یکی از ناجورترین و بدنام‌ترین پرونده‌های معاصر است همگی در فهرست پیش رو گردآوری شده‌اند.

۱. در جست‌وجوی کندریک جانسون (Finding Kendrick Johnson)

  • محصول: ۲۰۲۱
  • کارگردان: جیسون پولاک

هشت سال پس از مرگ مرموز کندریک جانسون، فیلم‌سازی به نام جیسون پولاک به بررسی جنجال‌ها و تناقض‌های حول پرونده می‌پردازد. جانسون یک دانش‌آموز دبیرستانی و ۱۷ ساله بود که جسدش را در ورزشگاه مدرسه پیدا می‌کردند. ماه مارس کلانترهای جورجیا اعلام کردند که پرونده دوباره باز شده و تحقیقات را از سر گرفته‌اند.

۲. حقیقت و دروغ‌ها: برادران منندز (Truth and Lies: The Menendez Brothers)

  • محصول: ۲۰۱۷

پرونده‌ی برادران منندز طی سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی تمام روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را پر کرده بود و هنوز هم در فرهنگ عامه یکی از محبوب‌ترین پرونده‌های جنایی به حساب می‌آید.

لایل و اریک منندز به جرم قتل فجیع پدر و مادرشان خوزه و مری منندز به حبس ابد محکوم شدند. در حقیقت و دروغ‌ها: برادران منندز که سال ۲۰۱۷ منتشر شد ویدئوها و عکس‌های خانوادگی از این ماجرا می‌بینیم که تا کنون در جایی نمایش داده نشده. همچنین  دوستان، همسایه‌ها، خانواده و دیگر اعضای نزدیک به برادران منندز هم اظهاراتشان را در این مستند ثبت کرده‌اند.

۳. قتل در میدل بیچ (Murder on Middle Beach)

  • محصول: ۲۰۲۰
  • کارگردان: مدیسون هامبورگ

چه کسی باربارا هامبورگ را به قتل رساند؟ قتل در میدل بیچ ماجرای پسری عزادار را روایت می‌کند که به دنبال پیدا کردن جواب و سرنخ‌هایی برای پرونده‌ی حل‌نشده‌ی قتل مادرش است و برای این منظور قطعاتی از گذشته‌ی مادرش را مثل پازل کنار هم می‌گذارد تا به پاسخی برسد. مدیسون هامبورگ در اولین تجربه‌ی کارگردانیش به شهر زادگاهش بازمی‌گردد تا نقاط بیشتری از زندگی مادرش کشف کند، حتی اگر مجبور باشد با اعضای خانواده‌اش گفت‌وگوهای ناجوری داشته باشد.

مادر مجرد و ۴۸ ساله‌ی او سال ۲۰۱۰ کشته شد و جسدش را روی چمن‌های جلو خانه‌ی خودش پیدا کردند. هامبورگ تصاویری که طی هشت سال گردآوری کرده را به صورت فشرده و یک مستند چهار قسمتی پر از احساس در آورده که می‌توانید تماشایش کنید.

۴. در تاریکی محو خواهم شد (I’ll Be Gone in the Dark)

  • محصول: ۲۰۲۰
  • کارگردان: لیز گاربوس

در تاریکی محو خواهم شد ماجرای قاتلی سریالی به نام جوزف جیمز دی‌آنجلو (ملقب به قاتل گلدن استیت) را روایت می‌کند، ماجرایی که اطلاعاتش به لطف تلاش‌های خستگی‌ناپذیر میشل مک‌نامارا جمع شده.

این مستند شش قسمتی به کارگردانی لیز گاربوس به ما نشان می‌دهد که مک‌نامارا برای بررسی یکی از خشن‌ترین و وحشتناک‌ترین متجاوزها و قاتل‌های تاریخ جرم و جنایت چه زحماتی را متحمل شده.

کریستن لوپز منتقد ایندی‌وایر درباره‌ی این مستند می‌نویسد: «در ظاهر انگار داریم داستان جرم و جنایت‌های دی‌آنجلو و اینکه در نهایت چگونه دستگیر شد را تماشا می‌کنیم. ولی گاربوس با هنرمندی و مهارت تمام مستندش را جوری روایت کرده که ما با حساسیت شدید و عجیب مک‌نامارا روی پرونده هم آشنا شویم. مک‌نامارا که خودش هم از قربانیان این متجاوز/قاتل سریالی بود تمام تلاش خودش را کرد تا او را به دام عدالت بیندازد.

در ابتدا به نظر می‌رسد با دو روایت جدا از هم طرف هستیم که یک اثر منسجم را شکل نمی‌دهند، ولی هر چه بیشتر می‌گذرد در هم تنیدگی ماجرا بیشتر خودش را نشان می‌دهد و می‌فهمیم که همه چیز از همان اول به هم مرتبط بوده. اینجاست که می‌فهمیم مستند فقط درباره‌ی زندگی یک نویسنده که قربانی تجاوز بوده نیست، یا صرفا به روایت جرم و جنایت نمی‌پردازد. بلکه قرار است به ما نشان دهد که جرم و جنایت چگونه زندگی زن‌ها را تغییر می‌دهد، و اینکه در دهه‌ی ۷۰ میلادی قربانی تجاوز بودن چه حسی داشته.»

۵. تو متعلق به منی (You Belong to Me)

  • محصول: ۲۰۱۴
  • کارگردان:  جان کورک

این مستند نگاهی انداخته به ماجرایی کمتر شناخته شده؛ روبی مک‌کالوم زنی سیاه‌پوست و ثروتمند اهل فلوریدا که سال ۱۹۵۲ به قتل یک دکتر سفیدپوست متهم شد. مسائلی مثل نژادپرستی، تفاوت‌های طبقه‌ی اجتماعی و جنسیتی طی سال‌های اولیه‌ی جنبش‌های مدنی در این سریال به خوبی نمایش داده شده و با تماشایش می‌توانید نگاه نسبتا تازه‌ای درباره‌ی این مضامین پیدا کنید.

۶. جرایم فکری: پرونده‌ی پلیس آدم‌خوار (Thought Crimes: The Case of the Cannibal Cop)

  • محصول: ۲۰۱۵
  • کارگردان: ارین لی کار

ماجرای دیوانه‌وار و تکان‌دهنده‌ی گیلبرتو وال، مأمور سابق نیروی پلیس نیویورک که سال ۲۰۱۲ به اتهام آدم‌ربایی دستگیر شد. ماجرا از این قرار بود که همسر این مأمور متوجه شد که او در چت روم‌ها به زن‌های گوناگون پیام‌های عجیبی مبنی بر تمایلات آدم‌خواری‌اش می‌فرستاده.

پرونده‌ی وال به دلیل نبود مدارک کافی رها شد. در این مستند حرف‌های خود وال را می‌شنویم و هم‌زمان دو طرف ماجرا را بررسی می‌کنیم تا ببینیم مرز باریک بین خیال‌پردازی و ارتکاب جرم واقعی کجاست.

۷.  مامانیِ عزیز و مُرده (Mommy Dead and Dearest)

  • محصول: ۲۰۱۷
  • کارگردان: ارین لی کار

کسانی که سریال «تظاهر» (The Act) را دیده‌اند از تماشای این مستند استقبال خواهند کرد چون با ماجراهای دی دی بلنچارد و دخترش جیپسی رُز بلنچارد بیشتر آشنا می‌شوند. این مستند اتفاقات حول مادر و دختر معروف داستان، سال‌ها دروغی که درباره‌ی سلامت جیپسی گفتند و ماجراهایی که منجر به قتل او شد را بررسی می‌کند.

در این مستند که سال ۲۰۱۷ منتشر شد و به کارگردانی ارین لی کار ساخته شده تصاویر ویدئوهای شخصی، عکس‌ها و پیام‌هایی از جیپسی می‌بینیم که دید عمیق‌تری از زندگی او به ما می‌دهد و می‌فهمیم که او خودش نسبت به زندگی در کنار مادرش چه حسی داشته.

۸. خون دم در است (The Blood Is at the Doorstep)

  • محصول: ۲۰۱۷
  • کارگردان: اریک جونگ

ماجرای خانواده‌ای که برای کشف راز قتل دونتره همیلتون به دنبال سرنخ‌ها می‌گردند. دونتره همیلتون یک مرد ۳۱ ساله سیاه‌پوست و دچار بیماری روانی بود که پلیس به او ۱۴ بار شلیک کرد و او را به قتل رساند، در حالی که خودش هیچ سلاحی حمل نمی‌کرد. این مستند که طی سه سال ساخته شده ماجراهای تکان‌دهنده و ناراحت‌کننده‌ای را روایت می‌کند که بعد از این حادثه‌ی ناگوار رخ داد و هم‌زمان به مسأله‌ی زندگی سیاه‌پوستان و مبارزه‌اشان برای حقوق برابر می‌پردازد.

۹. قتل به خاطر عشق (Killing for Love)

  • محصول: ۲۰۱۶
  • کارگردان: مارکوس وتر

این مستند به کارگردانی مارکوس وتر که سال ۲۰۱۶ منتشر شد ماجرای قتل درک و نانسی هیسون، زوجی اهل ویرجینیا را روایت می‌کند که سال ۱۹۸۵ رخ داد. دختر آن‌ها الیزابت هیسون و دوست‌پسرش به جرم قتل به حبس ابد محکوم شدند.

طی محاکمه و جلسات دادگاه، رسانه‌ها توجه‌اشان را معطوف دوست‌پسر الیزابت یعنی سورینگ می‌کنند (که بر حسب اتفاق پسر یک دیپلمات آلمانی بود). پس از صرف دهه‌ها در زندان،‌ حالا سورینگ درباره‌ی این می‌گوید که چطور به خاطر عشق و علاقه‌ای که به هیسون داشته دست به اقدامات خطرناک زده.

۱۰. آخرین مأمور مبارزه با مواد مخدر (The Last Narc)

  • محصول: ۲۰۲۰
  • کارگردان: تیلر راسل

اگر از تماشای سریال «نارکوها» (Narcos) لذت برده‌اید، این سریال مستند جنایی آمازون که در چهار قسمت ساخته شده را حتما ببینید. این مستند درباره‌ی ربودن و سپس کشتن مأمور مبارزه با مواد مخدر انریکه کامارنا معروف به کی‌کی است، اتفاقی که سال ۱۹۸۵ رخ داد.

در اینجا با ماجرای یک مأمور قهرمان مواجه می‌شویم که جانش را در راه مبارزه با مواد مخدر داد. کی‌کی را ربودند، روزها شکنجه‌اش کردن و در نهایت او را به قتل رساندند. ماجرایی که دستمایه‌ی فصل اول نارکوها:‌مکزیک بود. سه تن از قاچاقچی‌های بزرگ مواد مخدر مکزیک به قتل کامارنا محکوم شدند و در این مستند ماجرای مأموران فدرالی را دنبال می‌کنیم که برای دستگیری آن‌ها اقدام کردند./ IndieWire

انتهای پیام/1005

برچسب ها: سریال ، مستند
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار