دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
یکی از گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با آوای خزر:
معلمان چه کم از هیأت علمی دارند؟ / صندوق ذخیره فرهنگیان یا صندوق غارتگران؟ / سند خاک‌خورده! / جای ۴۰۰ هزار معلم خالی‌ست
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و یکی از گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش در سخنانی به شرایط جامعه فرهنگیان و دغدغه‌های آن‌ها پرداخت، مسائلی، چون نظام رتبه‌بندی، کمبود معلم، صندوق ذخیره و معیشت معلمان که همچون "درد" سالهاست فریاد می‌شود، اما اراده‌ای برای درمانش نیست.
عبدالوحید فیاضی در گفتگو با خبرنگار آوای خزر در ساری باتوجه به گستردگی آموزش و پرورش و به همان نسبت نیز متنوع بودن مشکلات موجود در این مجموعه بزرگ، به سؤالاتی درباره رتبه‌بندی معلمان و مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان پاسخ داد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور ما هنوز از آن اهمیت لازم در نزد کارگزاران برخوردار نیست، به حضور حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم که بخش وسیعی از کشور را به‌طور روزانه در واقع تحت تأثیر قرار می‌دهند اشاره‌ای داشت که با این حجم کمی و اثرگذاری بالا، آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

این کارشناس ارشد مدیریت آموزشی با اعتقاد به اینکه نارضایتی معلمان در نهایت از طریق مدرسه و کلاس درس جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از عزم دولت و مجلس برای انتخاب یک وزیر کارآمد و مجرب برای حل مشکلات جامعه فرهنگیان گفت.

* عدالت در بدنه آموزش و پرورش وجود ندارد

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در حوزه نور و محمودآباد، یکی از ساز و کار‌هایی که در حوزه تعلیم و تربیت کشور فراهم نیست را "فقدان عدالت در بدنه آموزش و پرورش" عنوان کرد که این مجموعه عظیم از حیث برخورداری از امکانات و منابع با عنایت به اهمیتی که در اجتماع دارد؛ نسبت به سایر وزارتخانه‌ها، کارگزاری‌ها و سازمان‌ها از یک بی‌عدالتی مفرط برخوردار است.

معلمان چه کم از هیأت علمی دارند؟/ صندوق ذخیره فرهنگیان یا صندوق غارتگران؟/ سند خاک‌خورده!/ جای 400 هزار معلم خالی‌ست

وی ادامه و تسری این بی‌عدالتی‌ها را منجر به بی‌عدالتی آموزشی عنوان کرد که در آن‌صورت نمی‌توانیم کلاس‌های همسان داشته باشیم؛ مناطق محروم و دورافتاده، برخوردار، نیمه‌برخوردار، و عدم برخوردار در کشور شکل می‌گیرد و خروجی‌های آن‌ها می‌تواند نمونه‌ها و نشانه‌هایی از ظلم و بی‌عدالتی باشد.

* معلمان چه کم از هیات علمی دارند؟

فیاضی یکی از بدترین بی‌عدالتی‌ها را در حوزه نیروی انسانی عنوان کرد، جایی که بین کارمندان دولت و بین معلمان فرق گذاشته می‌شود به طوری که معلمان دانشگاه یک جور حقوق می‌گیرند و معلمان وزارت آموزش و پرورش جور دیگری. (گرچه عناوین فرق دارد؛ یکی استادیار است و یکی استاد، و در آموزش و پرورش همه معلمند. همین خود، یک ضعف است) فلذا از نظر او نظام رتبه‌بندی معلمان یکی از انگیزه‌های اصلی در این دوره خواهد بود که بتوانیم آموزش و پرورش را به‌عنوان یک مرکز تحول به سمتی ببریم که ابتدا تحول را در درون خود آغاز کند.

این نماینده اسبق خانه ملت با عنایت به اینکه در دولت گذشته گویا اراده‌ای برای اجرا و تحقق قانون رتبه‌بندی معلمان نبوده است، یادآورد شد که در دولت دهم صلاحیت‌های فردی معلمان در آن قانون بررسی شد و اینکه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان باید ارتقا پیدا کند و براساس توانمندی‌ها از حقوق درخور بهره‌مند شوند.

وی با این پرسش که مگر معلمان چه کم از هیئت علمی دارند؟ خاطرنشان کرد: قانون گفته است که ۸۰ درصد حقوق هیات علمی باید به معلمانی که در طرح رتبه بندی معلمان قرار می‌گیرند اختصاص یابد که متأسفانه تاکنون اجرایی نشده و این هم از آن بی‌عدالتی‌هایی است که هنوز اراده‌ای برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

فیاضی در خصوص مشکلات بیمه، مسکن و خدمات بهداشتی معلمان نیز که مورد سؤال خبرنگار آوای خزر بود، این مسائل را داستان طول و درازی توصیف کرد که قهرمانان آن مورد ظلم و بی‌عدالتی قرار گرفته‌اند.

* صندوق ذخیره فرهنگیان در سیطره اصحاب قدرت است

معلمان چه کم از هیأت علمی دارند؟/ صندوق ذخیره فرهنگیان یا صندوق غارتگران؟/ سند خاک‌خورده!/ جای 400 هزار معلم خالی‌ست

این عضو اسبق خانه ملت درباره آنچه بر سر صندوق ذخیره فرهنگیان آمد نیز معتقد است که این صندوق یکی از مراکز مهم اقتصادی و مالی آموزش و پرورش است که متاسفانه به مرکزی برای سوءاستفاده و دستبرد عده‌ای از افراد خاص قدرت شده بود و ما آن را طی این سال‌ها صندوق "غارتگران" شناختیم! و شما نگاه کنید با این همه عظمتی که در صندوق وجود دارد چه کسانی هیأت مدیره این هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه صندوق هستند؟ در این صندوق چه کسانی مشاورند؟ چه کسانی مدیرعامل هستند؟ همه آن‌هایی که آنجا رفتند عمدتاً با آموزش و پرورش میانه‌ای ندارند. اصلًا سهم معلمان در مدیریت صندوق ذخیره معلمان چیست و کجای کار هستند؟

وی ادامه داد: ببینید چند نفر از احزاب سیاسی و اصحاب قدرت، و چه تعداد معلم در صندوق ذخیره فرهنگیان حضور دارند؟ این نشان می‌دهد که معلمان حتی بر مال خود نیز مالک نیستند و اموال خود را نمی‌توانند مدیریت کنند.

* تحول در آموزش و پرورش با انتخاب وزیر اصلح امکانپذیر است

نماینده اسبق مازندران از حوزه نور و محمودآباد معتقد است که وزیر آینده آموزش و پرورش و شخص آقای رئیسی باید به تک تک این موضوعات بپردازد تا زمینه‌ساز یک سیستم آموزش و پرورش عمیق شویم تا بتوانیم به یک آموزش و پرورشی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است بپردازیم و آنوقت بگوییم که ما دانش‌آموزانی را برابر مصادیق و گزاره‌هایی که در سند تحول بنیادین آمده است پرورش بدهیم و آنوقت بتوانیم ادعا کنیم که حیات طبیه را به عنوان گل‌واژه سند تحول بنیادین در مدارس خود داشته باشیم؛ با معلمان با انگیزه و صادق، با مدیران پاک و آگاه و علمی و با نظارت همه دستگاه‌هایی که می‌توانند در آموزش و پرورش نقش داشته باشند.

* سند تحول، یک سند خاک‌خورده تلقی شده است

این فعال مدنی و گزینه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تحقق سند تحول بنیادین دستگاه‌های زیادی نقش دارند، به این حقیقت مهم پرداخت که متأسفانه این سند نیز به عنوان یک سند خاک‌خورده تلقی شده و به جای آن اسناد دیگری، چون ۲۰۳۰ را آوردند که البته غرب‌گرایان و دگراندیشان برای اینکه آموزش و پرورش را استحاله کنند، از سند تحول بنیادین فاصله گرفتند و به سمت سند‌های بیگانه‌ای که گاهگاهی در گوشه و کنار دنیاست رفتند.

* کشورهای پیشرفته حساب جدایی برای معلم باز کرده‌اند و ما...

وی با مرور مسائلی در حوزه بیمه و امکانات رفاهی که شأن معلم را زیر سؤال برده است، عنوان کرد که در کشور‌های پیشرفته گرچه به آن‌ها نقد می‌کنیم، اما ببینید آن‌ها برای آموزش و پرورش و برای معلم چه حسابی باز کردند؟ درست است که هزینه آموزش و پرورش با ارائه امکانات درمانی و خدمات رفاهی درخور بالا می‌رود، اما آیا آموزش و پرورش فایده و اثرگذاری بالا ندارد؟

معلمان چه کم از هیأت علمی دارند؟/ صندوق ذخیره فرهنگیان یا صندوق غارتگران؟/ سند خاک‌خورده!/ جای 400 هزار معلم خالی‌ست

* 5 سال آموزش و پرورش کانون توجه نظام باشد؛ برای 40 سال نیروی انسانی متعهد و کاربلد خواهیم داشت

دکتر فیاضی با عنایت به این موضوع که بار‌ها گفته‌ایم اگر آموزش و پرورش کشور تنها ۵ سال کانون توجه نظام، مجلس و دولت باشد؛ خاطرنشان کرد: در این فرصت می‌توانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی، بسترسازی و تحول‌گرایی داشته باشیم که به اندازه ۴۰ سال تمام کشور از نیروی انسانی متعهد و کاربلد بهره‌مند شود.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد همه مشکلات درون آموزش و پرورش حل خواهد شد و در کشور به این سمت نخواهیم رفت که زندان‌ها، کلانتری‌ها و دادگاه‌ها را افزایش بدهیم، اگر بخواهیم این‌ها را تعطیل کنیم باید مدارس را آباد کنیم، آموزش و پرورش را توسعه بدهیم، معلمان را باانگیزه و حرفه‌ای بار بیاوریم، به دانشگاه فرهنگیان بیش از سایر دانشگاه‌ها توجه کنیم، درصد جذب دانشجو را در این دانشگاه افزایش بدهیم و توان کیفی معلمان را در این دانشگاه بالا ببریم.

* کمبود نزدیک به 400 هزار معلم در کشور

وی با بیان اینکه اکنون ما با پدیده‌ای به نام کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مواجه‌ایم، یادآور شد که آموزش و پرورش در سال‌های آینده از این کمبود رنج می‌برد گرچه همین حالا هم ۳۸۵ هزار معلم کم داریم و طی سال‌های بعد این رقم بیشتر می‌شود.

کارشناس ارشد مدیریت آموزشی می‌افزاید: به‌راستی با این عدد چطور می‌توانیم کمبود معلم را جبران کنیم و نکند می‌خواهیم تراکم کلاس‌ها را بالا ببریم و مشکلی که هم اکنون نیز وجود دارد و روی آموزش اثر می‌گذارد یعنی افت کیفیت تحصیلی را بیشتر کنیم؟!

عبدالوحید فیاضی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در پایان گفتگو اظهار امیدواری کرد که رویکرد حل مشکلات اقشار مختلف مردم در دولت جدید، زمینه‌ساز تحول بزرگی در آموزش و پرورش باشد و به پایان دغدغه‌های جامعه فرهنگیان، ارتقای کیفیت آموزشی و رضایتمندی خانواده‌ها منجر شود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/  
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار