دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۳

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

تعرض به سفارت ایران در باکو
سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان بر اعتراض شدید سفارت ایران در باکو به تعرض به حریم این سفارتخانه و پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه تاکید کرد. «سید عباس موسوی» اظهار داشت: در پی تعرض و بی احترامی عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در نیمه شب گذشته و اعتراض شدید و پیگیری های رسمی، پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان چهار متعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرد.

توفان حاره‌ای در مسیر سواحل جنوبی ایران
با توجه به هشدار سطح قرمز دریایی و وقوع ‌توفان حاره‌ای در دریای عرب که موجب ناپایداری‌های جوی و دریایی می‌شود، ‌مسئولان سواحل جنوبی ‌ایران در آماده‌باش قرار گرفتند. توفان حاره‌ای که از روز جمعه در اقیانوس هند پیش بینی شده است در مسیر ‌سواحل جنوبی ایران در حرکت است هر چند که به گفته رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس، تاثیر توفان حاره‌ای بر سواحل هرمزگان اندک خواهد بود. اما مسئولان مرتبط تاکید دارند که تمهیدهای لازم به خصوص توسط شناورهای سبک بایستی از روز جمعه تا دو‌شنبه هفته آینده باید رعایت شود و قطعا ‌ تاثیرهای این توفان حاره‌ای بر سواحل استان سیستان و بلوچستان بیشتر از هرمزگان پیش بینی می‌شود و بیشترین تاثیر را برای کشورهای هندوستان و پاکستان خواهد داشت.

مرندی به وزیر بهداشت: قول‌ آزادی مسافرت، ساده انگاری است
رییس فرهنگستان علوم پزشکی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت و مسؤولین ذی ربط نکاتی را در خصوص پرهیز از ایجاد هرگونه ساده‌انگاری در توصیه‌های بعد از ایمنی جمعی به مردم مطرح کرد. در نامه سید علیرضا مرندی خطاب به بهرام عین اللهی، آمده است: «برخی کشورها که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت خود را در دو نوبت واکسینه کرده‌اند، ولی حفاظت‌های فردی را جدی نگرفته و رها کرده‌اند، مجددا به پیک‌های بعدی کرونا دچار شده‌اند. تجربه نشان داده است که بیماری‌های با خطر کمتر و شیوع کمتر مانند سرخک و فلج اطفال حتی با بیش از ۹۰ درصد، ایمنی جمعی ایجاد نمی‌کند. با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد توصیه‌ها و قول‌هایی از جمله آزادی مسافرت و موارد دیگر که پس از انجام ۷۰ درصد واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت به مردم داده می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با ساده انگاری در این خصوص و کاهش حفاظت‌های فردی مجددا شاهد پیک‌های بعدی بوده و زحمات و تلاش‌های اخیری که در حوزه سلامت تا کنون صورت گرفته، کم اثر شود.»

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام ۹ مهر وزارت بهداشت، از هشتم تا نهم مهرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۲۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۵۶۵ نفر رسید. همچنین ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۶۶۳ نفر رسید.

ایران: نسبت به تغییر مرز در شمال‌غرب حساس هستیم
امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در شمال غرب کشور و سایر مناطق برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و با هدف آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزم نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است و آن را قابل قبول نمی‌داند. امیر حیدری یادآور شد: همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.

واکنش یک امام جمعه به استاندار شدن برادرزاده‌اش
آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در پیشگاه خداوند و مردم اردبیل اعلام می کنم که کوچکترین قدمی برای استانداری سیدحامد عاملی برنداشته ام. او گفت: بنده در مسئولیت نمایندگی مقام معظم رهبری در استان دخالتی در عزل و نصب ها ندارم و به هیچ وجه سفارش فردی را نمی کنم و اگر نامه ای را به مدیران و یا مجموعه قضائی استان ارجاع می دهم قطعا با پی نوشت بررسی قانونی و دقت نظر در پرونده هاست تا حقی از کسی ضایع نشود اما قضات و مدیران در تصمیم گیری نهایی مبسوط الید هستند. وی اظهار کرد: برخلاف برخی اظهارنظرها و طرح مسایل حاشیه ای بنده اعلام می کنم که در انتخاب استاندار جدید اردبیل دخالتی نکرده و سفارشی را به دولت و یا وزیر کشور نداشته ام بلکه رزومه افراد به وزارت کشور ارسال شده تا تصمیم نهایی را وزیر کشور و دولتمردان اتخاذ کنند. امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: آنهایی که تهمت زده و اظهارات دروغی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می کنند باید بدانند که در روز قیامت باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند چرا که خدا را شاهد می گیرم که برای استانداری سیدحامد عاملی حتی یک قدم نیز برنداشته ام.

آغاز صدور کارت واکسن دیجیتال
مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از آغاز صدور کارت واکسن دیجیتال به زبان فارسی و انگلیسی برای همه‌ی ایرانیان خبر داد و اعلام کرد که تمامی افرادی که یک یا دو نوبت واکسن زده‌اند می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir کارت واکسن دیجیتال فارسی خود را به رایگان دریافت کنند. برخی محدودیت‌ها در زمینه مسافرت، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی و محدودیت‌های مشاغل و اصناف به زودی برای دارندگان کارت واکسن دیجیتال فارسی برداشته خواهد شد. همچنین افرادی که مسافرت خارج از کشور دارند نیز می‌توانند از طریق همین سامانه کارت واکسن دیجیتال انگلیسی خود را به رایگان دریافت کنند.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار