دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
یک فعال کارگری گفت: با افزایش دستمزد کارگران دلال‌ها قیمت همه چیز را بالا می‌برند تا زمانی که این شرایط وجود دارد افزایش حقوق هیچ فایده‌ای ندارد.

به گزارش آوای خزر،اکبر قربانی کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی با بیان این‌که موافق افزایش دستمزد کارگران نیست گفت: بیش از ۳۰ سال است که با حوزه‌های تولید و وضعیت کارگاه‌ها آشنایی دارم به همین دلیل می گویم نباید برای مردم نمایش بازی کنیم باید با مردم صادق و رو راست باشیم.

کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی بیان کرد: هر نوع افزایش در دستمزد کارگر به این مفهوم است که دلالان هر دستمزدی که کارگر از فبل بیش‌تر گرفت را از چنگ او در بیاورند و چندین سال است که این موضوع ادامه دارد.

قربانی ادامه داد: وقتی ۲۰ درصد دستمزد افزایش پیدا می‌کند قیمت کالا‌های مصرفی ۵۰ درصد بالا می‌رود مسکن هم که اصلا معلوم نیست چقدر افزایش می‌یابد صد درصد بالا می‌رود هزار درصد بالا می‌رود مشخص نیست خانه‌ای که تا ۱۰ سال پیش متری ۲ میلیون بود حالا متری ۴۰ میلیون تومان شده است و کسی علت آن را نمی‌داند.

وی با اشاره به ول‌انگاری در کشور افزود: پایه دستمزدی که کارگر در سال گذاشته دریافت می‌کرد یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان بود که امسال این مبلغ به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش داشته است این پایه حقوق با مزایایی مانند حق مسکن و کمک هزینه‌ی خوار و بار می‌شود ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان برای یک کارگری که مجرد است اگر متاهل باشد این مبلغ ۲۶۵ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تصریح کرد: از دستمزدی که کارگر دریافت می‌کند ۷ درصد به عنوان مالیات کسر می‌شود یعنی از دریافتی کارگر ۲۵۹ هزار تومان کم می‌شود و ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کند همه ی این ها درصورتی است که ۴۴ ساعت در طول هفته را پر کند و ۱۹۱ ساعت در ماه‌های ۳۰ روز را کار کند.

قربانی با بیان این که این افزایش دستمزد کارگران صرفا دور تسلیل زدن است اظهار کرد: افزایش دستمزد کارگر به این صورت و در این شرایط کار نادرستی است، چون مثلا وقتی ۲۶ درصد دستمزد کارگر افزایش پیدا می‌کند دلال مسکن هم ۲۶ درصد قیمت مسکن را افزایش می‌دهد خانه که در حال حاضر متری ۳۰ میلیون تومان است اگر ۲۶ درصد افزایش پیدا کند هر متر ۷ میلیون تومان بالا می‌رود و کمر کارگر را می‌شکند، اما ۲۶ درصد افزایش حقوق کارگر فقط با یک میلیون و خورده‌ای افزایش همراه است.

وی با اشاره به راهکار حل مشکل دستمزد کارگران گفت: چندین سال است که شاهد افزایش قیمت مسکن و کالا‌های مصرفی و در کل همه چیز بعد از افزایش دستمزد کارگر هستیم و کارگر هر روز فقیر‌تر خواهد شد و قدرت خرید کارگر سال ۱۳۹۰ با ۳۳۰ هزار تومان دستمزد بیش‌تر از الان که پایه حقوق او ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است.

این فعال کارگری بیان کرد: کارگران از یک طرف نگران این موضوع هستند که با قرارداد موقتی که دارند کارشان ادامه پیدا خواهد کرد یا نه از طرفی با دستمزدی که دریافت می‌کند زندگی‌اش اداره نمی‌شود و مجبور است چند شیفت کار کند برخی کارگران ما روزی ۱۶ ساعت کار می‌کنند تا بتواند زندگی‌ خود  را بگردانند و همه‌ی دستمزد دریافتی خود را صرف هزینه‌ی مسکن، مواد غذایی و مخارج زندگی می‌کنند و در نهایت هم ۵۰ ساله می‌شود در صورتی که هیچ وقت و هزینه‌ای برای تفریح نداشته است.

قربانی با اشاره به این که راه حل این مشکل محاسبه سبد هزینه‌ی خانوار است تصریح کرد: دستمزد کارگران را افزایش ندهند و فقط سبد هزینه‌های خانوار را بررسی کنند و آن را به صورت نقدی و هم غیر نقدی به کارگران بدهند.

وی با بیان این‌که کدام یک از اعضای شورای عالی کار حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند ادامه داد: اعضای شورای عالی کار به جای این که ۲۰ تا ۳۰ درصد دستمزد کارگران را افزایش دهند بیایند سبد هزینه‌ی خانوار را بپردازند کارگران از شما تفریح نمی‌خواهند فقط یک زندگی ساده می‌خواهند پدر خانواده که کار می‌کند حداقل بتواند در طول شبانه روز یک ساعت فرزندش را ببیند به همین دلایل است که با افزایش دستمزد مخالف هستم.

کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی اظهار کرد: اگر به همین روال جلو برویم امسال هم ۳۰ درصد دستمزد کارگران افزایش پیدا کند هیچ فایده‌ای ندارد، چون بعد از افزایش دستمزد همه چیز افزایش خواهد داشت و کارگر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ فقیر‌تر خواهد شد با وجود این‌که ۴۰ درصد هم به حقوقش اضافه شده بهتر است مردم را فریب ندهید.

قربانی تصریح کرد: تا زمانی که ریشه‌ی دلالی در کشور خشکیده نشود نباید صحبت از افزایش حقوق به صورت درصدی شود، چون دلال‌ها وقتی می‌بینند دستمزد کارگر افزایش پیدا کرد چرتکه می‌اندازند و قیمت همه چیز را بالا می‌برد./باشگاه خبرنگار

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار