دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
علی بابایی کارنامی در گفتگوی زنده تلویزیونی:
استان‌ها باید
نماینده مردم ساری و میاندورود و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مازندران با قوانین ملی ساخته نمی‌شود و گویی سرای‌دار مسافرانی شده‌ایم که ارزش افزوده‌ای برای استان ما ایجاد نمی‌کنند؛ از موضوع ایالتی‌کردن استان‌ها گفت. او همچنین از پیگیری مجلس برای الزام دولت به رعایت سند آمایش سرزمینی خبر داد که باید پیوست تمامی اقدامات دولتی باشد.

به گزارش آوای خزر از ساری، علی بابایی کارنامی سه‌شنبه شب میهمان برنامه "بهارستان" شبکه شما با موضوع "ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه پایدار در مازندران" بود. این برنامه به‌صورت زنده پخش می‌شود.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مطالبه و توقع اصلی مردم ایران از نمایندگان خود در مجلس را اجرای عدالت اجتماعی دانست که باید شاخص‌های توسعه‌ای بر همین مبنا باشد تا مجلس به نتیجه و هدف نهایی که رفاه و امنیت مردم است، دست بیابد.

عضو خانه ملت با بیان اینکه دولت‌های مختلف اقداماتی را در خصوص آمایش سرزمینی انجام داده‌اند اما هنوز به عنوان سند رسمی از سوی دولت مرکزی به استان‌ها ابلاغ نشده است، علت این موضوع را نگرش‌های متفاوت روی اسناد عنوان کرد که از نظر او دغدغه‌هایی از منظر دولت‌ها همواره بر این سند وجود داشته است و نکته مهم اینکه تمامی امکانات، فرصت‌ها، تهدیدها و تمامی شاخصه‌های مربوط به توسعه مناطق را باید در سند آمایش سرزمینی روی کاغذ بیاوریم.

مازندران هم معضل آب دارد

نماینده مردم ساری و میاندورود، سند آمایش سرزمینی را در توزیع عادلانه منابع استانی با عنایت به ظرفیت‌ها و نیازمندی‌ها بسیار تأثیرگذار دانست بدین جهت که به عنوان نمونه احساس می‌شود در استانی مانند مازندران مردم مناطق آن اصلاً مشکلی به نام آب شرب ندارند در حالی‌که روستاهای ما از رامسر تا دو هزار و سه‌هزار، و هزارجریب در مرکز و شرق مازندران با این مشکل مواجه هستند.

بابایی کارنامی می‌افزاید: روستایی به نام "چورت" در چهاردانگه ساری از نعمت آب آشامیدنی حداقلی برخوردار نیست و در سایر روستاها نیز در فصولی از سال که گردشگران بیشتری داریم، مردم با مشکل تأمین آب مواجه‌اند.

استان‌ها باید

نمی‌شود با قوانین ملی، مازندران را بسازیم

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی با تأکید بر اینکه نیازمند قوانین کارآمد محلی هستیم، به‌عنوان نمونه اعلام کرد: قانون و ظرفیت ساخت یک اقامتگاه گردشگری یا تملک زمین در مازندران با یک استان کویری متفاوت است.

او از این منظر با صراحت می‌گوید: مازندران به تنهایی خرج 11 تا 12 استان را می‌کشد و به همین دلیل معتقد است که دولت باید استان مازندران را رها کند و همین برای ما کافی‌ست، چیز دیگری نمی‌خواهیم، تا آن را از دولت ملی، با قوانین محلی بسنجیم.

نماینده ساری و میاندورود با بیان اینکه اکنون می‌خواهیم با قوانین ملی استان مازندران را بسازیم و این نمی‌شود، می‌افزاید: اگر می‌خواهیم از ظرفیت خدادادی استان مازندران استفاده شود باید نگاه متفاوتی به استان‌هایی مانند مازندران داشته باشیم.

آب مازاد سدها را به سایر استان‌ها می‌فرستیم

بابایی کارنامی در ادامه همین بحث، موضوع لابی و مافیا بر سر آب و برنج مازندران را به میان آورد و گفت: کشاورزان ما حتی در کشت اول برنج با کمبود آب مواجه هستند اما منابع آبی این استان را از هراز گرفته تا بابل، ساری(سد فینیسک) تا منطقه گلورد را می‌خواهیم برای استان دیگر ببریم.

او با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه همین ساخت سدها بود و حتی سرمایه‌گذاران خارجی آمدند و سرمایه‌گذاری کردند، اظهار می‌دارد: امروز مازاد آب این سدها را می‌خواهیم چه‌کار؟ به دریا بریزیم؟ این سدها با نگاه امنیت ملی ساخته شد. آب مازاد سدها را برای استان‌هایی که مشکل دارند می‌فرستیم نه اینکه بیایند از سرشاخه‌های منابع آبی مازندران به استان خودشان آب برسانند.

استان‌ها باید

انتقال آب از خزر به کویر مرکزی محل تردید است

نماینده مردم ساری و میاندورود در پاسخ به سوال مجری برنامه بهارستان درباره انتقال آب خزر به سمنان با بیان اینکه به اذعان کارشناسان و مدافعان محیط زیست در کل کشور، این طرح به پارامترهای زیست میحطی آسیب می‌زند و محل تردید است.

نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری اینکه سد شهید رجایی بر مبنای دبی آب و منابع آبی زده شده است، تصریح می‌کند: چرا به دنبال پروژه 2500 تا 3 هزار میلیارد تومانی برای تأمین آب سمنان هستند و می‌خواهند برای سدی که آن هم صدها میلیارد تومان(در گذشته)، هزینه شده است را به خطر بیندازند. این چه استدلالی است؟

او چنین نگاه و استدلالی را خطرناک توصیف و عنوان کرد: این مشکل تنها برای سد شهید رجایی نیست و شامل سد آیت‌اله صالحی در شیرگاه هم می‌شود و در آینده سد هراز را هم تهدید می‌کند. اگر سد هراز را 20 سال پیش آغاز می‌کردیم علاوه بر اینکه شهرهای مرکزی و نور و محمودآباد  نیز از آن بهره‌مند می‌شدند، سرریز آن می‌توانست در استان‌های دیگری که ضرورت دارد استفاده شود.(حداقل در استان‌های کویری)

استان‌ها باید "ایالتی" اداره شوند

بابایی کارنامی با اشاره به این موارد، ابلاغ سند آمایش سرزمینی را در توزیع متوازن و عادلانه منابع مؤثر دانست و آن را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور عنوان کرد ضمن اینکه تأکید دارد اولویت این دولت باید اقتصاد با رویکرد آمایش سرزمین باشد.

عضو خانه ملت بار دیگر به سراغ قوانین کارآمد محلی رفت و با اعتقاد به اینکه استان‌ها از نظر اقتصادی باید "ایالتی" اداره شوند چون رقابت ایجاد می‌شود و باید انگیزه‌ها را بالا ببریم، این سوال را مطرح کرد که اکنون کشاورز مازندران با چه ساز و کاری باید در خدمت ملت ایران باشد؟ با چه ساز و کاری باید حمایت شود.

استان‌ها باید

کشاورزی را نابود کردیم

او البته پرداختن به این مبحث را شاید در جایی دیگر قابل پردازش دانست که باز هم شاید در سطح مجلس نباشد، گرچه می‌گوید: مجلس هم مهم است، این موضوع باید به عنوان یک استراتژی مطرح شود؛ و براساس آن می‌گوییم اگر اولویت استان‌های شمالی برنج است. دولت باید حمایت خود را بیشتر روی این استان متمرکز کند تا قیمت تمام‌شده متعادل و قابل رقابت با مثلاً برنج تایلندی باشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در ادامه موضوع برنج، با اشاره به نشست اخیر نمایندگان خانه ملت با رهبر انقلاب که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: ایشان تلویحاً اعلام کردند که ما مجلسی‌ها و دولتی‌ها کشاورزان را نابود کردیم؛ یعنی خود حاکمیت به این نتیجه رسیده که کشاورزی دچار چالش شده است.

عضو مجمع نمایندگان مازندران این سوالات را مطرح می‌کند که وقتی می‌توانیم سه میلیون تن برنج برای مصرف داخل را تولید کنیم چرا در فصل برداشت برنج، این محصول را وارد می‌کنیم؟ چرا در فصلی که کشاورز مازندران مشغول برداشت مرکبات است، مرکبات وارداتی داریم؟ ضمن اینکه نهاده‌های کشاورزی و دامی را بدون سوبسید به دست کشاورزان می‌دهیم ولی از امتیاز سوبسید دلال‌ها و واسطه‌ها استفاده می‌کنند!

قوانین باید براساس ظرفیت استان‌ها باشد

 او بار دیگر با اشاره به وجود این معضلات، بر استانی شدن قوانین تأکید کرد و با اعلام اینکه اقداماتی در زمینه قوانین محلی انجام شده است، از گنجاندن آن در قانون برنامه هفتم و تأمین اعتبار مربوطه و سعی نمایندگان برای وضع قوانین مطابق با مناطق مختلف گفت.

تدوین حُکمی که دولت ملزم به رعایت قوانین آمایش سرزمینی است

عضو خانه ملت این را هم گفت که باتوجه به اهمیت آمایش سرزمینی، در برنامه هفتم توسعه کشور حُکمی را خواهیم آورد که دولت، هیچ ساز و کار، بودجه و اقدامی را بدون آمایش سرزمینی نخواهد آورد. که در این زمینه نیز رویکرد مجلس مثبت است و یکی از شعارهای همیشگی ریاست مجلس نیز کارآمدسازی در حوزه‌های تصمیم‌گیری با استفاده از توازن منطقه‌ای و توجه به ظرفیت‌های مناطق است.

استان‌ها باید

منکر لابیگری و احساسات کاذب بر مجلس نیستیم

بابایی کارنامی می‌گوید: " البته و متأسفانه منکر رقابت‌های کاذب، لابیگری‌ها و احساسات حاکم بر مجلس نیستیم؛ در حالی که به تعبیر رهبری «مجلس انقلابی نباید مجلس احساسی و هیجانی باشد». باید عقلانی باشد".

شاخص کشاورزی مازندران به زیر 25 درصد رسید

نماینده مردم ساری و میاندورود در بخش دیگری از برنامه بهارستان با مجری‌گری «سیاوش صفاریان‌پور» در پاسخ به این سوال که اولویت نخست مازندران در کدام بخش است، عنوان کرد که "اولویت اول یعنی کشاورزی را از دست دادیم و از مزایای توسعه صنعتی هم برخوردار نشدیم، شاخص توسعه کشاورزی مازندران از 40 تا 50 درصد به پایین‌تر از 25 درصد، اما بخش خدمات به 55 درصد رسیده است. کشاورزی را حمایت نکردیم و صنایع تبدیلی مرتبط با آن نیاوردیم. اگر آیندگان از ما شکایتی داشته باشند می‌گویند که با طلای مازندران چه کردید؟ آن را از نقره هم پایین‌تر آوردیم".

سرایدار مسافران شده‌ایم!

او می‌افزاید: "ما شدیم سرای‌دار مسافرانی که برای ما ارزش افزوده ایجاد نمی‌کنند. ساری مرکز مازندران هنوز یک هتل 5 ستاره ندارد چون با این اوضاع توجیه اقتصادی ندارد.20 میلیون مسافر در سال داریم. همین مسافران وقتی وارد کشورهای دیگر می‌شوند، چه قدر دلار هزینه می‌کنند؟ اما در مازندران در ویلاهای خودشان هستند. و غذاهایی که با ماشین از جای دیگر خریده‌اند! نتیجه می‌شود تولید 3500 تن زباله در روز و رتبه نخست مازندران در سرطان و آلودگی آب‌های سطحی و نابودی رودخانه‌ها. و تولید شیرابه‌هایی که به دل جنگل‌های بی‌نظیر هیرکانی می‌ریزد".

سیستم جایگزین برای طرح تنفس جنگل‌ها تعریف نکردیم

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در این مبحث با اشاره به اهمیت جنگل‌ها هیرکانی اشاره‌ای گذرا به قانون تنفس جنگل‌ها زد و گفت: "گفتیم چوب برداشت نکنیم، حتی 550 هزار شغل مرتبط با صنایع سلولزی را تعطیل کردیم اما سیستم جایگزین برای آن - در راستای قانون تنفس جنگل‌ها - تعریف نکردیم".

دو بزرگراه در شرق و غرب مازندران احداث می‌شود

بابایی کارنامی همچنین اشاره‌ای گذرا به برداشته شدن موانع ایجاد 2 بزرگراه در شرق و غرب مازندران به طول 80 کیلومتر جهت تسهیل و کاهش ترافیک و با هدف گردشگری داشت و همچنین از مخالفت شورای نگهبان و حتی نوع نگاه مجلس شورای اسلامی به مخالفت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری گفت که هنوز باوجود اینکه بسیاری از استان‌ها منطقه آزاد تجاری دارند اما مازندران همچنان با مخالفت‌هایی مواجه است.

استان‌ها باید

کلنگ‌هایی که قانونی اما نابخشودنی! زده شد

او در پاسخ به این سوال که تا حالا شده است کلنگی زدید که گفته باشید کاش نزده بودید؟ می‌گوید: بله. در جاهایی که اولویت با زمین‌های شهرک‌های صنعتی بود و زمین‌هایی در خارج از آن را کلنگ زدم- گرچه قانونی هم بود- همیشه خودم را سرزنش می‌کنم.

نماینده مردم ساری همانند سایر نمایندگان در برنامه بهارستان که باید مشخصاتی از مکان‌های دیدنی و غذاهای خاص حوزه انتخابیه خود بدهند، در پاسخ به این سوال صفاریان‌پور که چه جاهایی از ساری را برای گردشگری پیشنهاد می‌دهید. البته مازندران را به "بهشت ندیده" توصیف کرد و از نقاط دیدنی ساری به چشمه "باداب سورت"، مناطق زیبای دودانگه و چهاردانگه ساری، و فرح‌آباد، و در میاندورود به ساحل زیبای "گهرباران" اشاره کرد.  

او همچنین در بین غذاهای سنتی این مناطق به فسنجان، آش دوغ و ماهی اشاره کرد.

صفاریان‌پور نیز در پایان برنامه از موضوعاتی گفت که در گفتگو با علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود به آنها نرسید؛ موضوعاتی چون صنایع دستی، محیط زیست، محیط‌بانان، کارگرها، پرورش ماهی، و فرش مازندران.

برنامه تلویزیونی بهارستان سیمای جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه‌شب ها با حضور یکی از نمایندگان مجلس به صورت گفتگومحور پیرامون ظرفیت‌ها و مشکلات موجود، از شبکه شما پخش می‌شود.

انتهای پیام/1001/آزاده بابانژاد

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها