دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
آخرین وضعیت از تلفات کل و بز در غرب مازندران/
سرمای هوا هم طاعون نشخوارکنندگان را متوقف نکرد/ تلفات عینی کل و بز در مازندران به ۱۴۷ رأس رسید
مدیرکل محیط زیست مازندران در گزارشی، از آخرین وضعیت تلفات کل و بز در ارتفاعات غرب استان گفت و اینکه حتی سرمای هوا هم این بیماری را متوقف نکرده است. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران هم گفته باتوجه به تصاویر اخیری که داشتیم؛ تلفات مشاهده‌شده به ۱۴۷ رأس رسیده است.
به گزارش آوای خزر، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی امروز در مصاحبه‌ای تصویری گزارشی از آخرین وضعیت تلفات کل و بز در ارتفاعات غربی استان بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک/ Peste des petits ruminants که به طور اختصار به آن PPR گفته می‌شود، ارائه داد.

او با اشاره به کلیپی که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر مشاهده لاشه‌های کل و بز در ارتفاعات علم‌کوه که توسط گروه‌های کوهنوردی کلاردشت و چالوس منتشر شده است، توضیح داد: نخستین گزارش از تلفات کل و بز را در ارتفاعات چالوس در ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۰ داشتیم که بلافاصله تیم‌های محیط زیست و دامپزشکی به محل رویداد رفتند و متوجه شدند که این تلفات بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه همه اقدامات بهداشتی برای جمع‌آوری و دفن لاشه‌ها صورت گرفته است، افزود: در قدم نخست، دام اهلی از منطقه خارج شد و البته واکسیناسیون یادآور دام‌های اهلی صورت گرفته بود.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: گشت و کنترل را در منطقه تشدید کردیم، اما بیماری گسترش پیدا کرد؛ چون در ضلع جنوبی‌تر در شمال  قزوین و البرز هم این بیماری را از قبل داشتیم و به غرب مازندران گسترش پیدا کرد. هماهنگی بین محیط زیست استان‌های همجوار صورت گرفت.

او ادامه داد: تلفات کل و بز در جنوب عباس‌آباد و چند رأس در تنکابن گزارش شد. همکاران ما سعی کردند پیش از نخستین برف و یخ نسبت به جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها اقدم کنند. با گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها، آن تعداد از لاشه‌هایی که در حاشیه رود‌ها و دره‌ها زیر برف مانده بود مشخص شد و گروه کوهنوردی که به منطقه رفته بودند آن‌ها را مشاهده کردند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به همکاری گروه‌های کوهنوردی و سایر گروه‌ها برای گزارش این نوع حوادث به محیط زیست، اظهار داشت: همکاری مجددی با این گروه‌ها برای سرعت‌بخشی به جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها را داشتیم و در این زمان، گزینه خاص دیگری برای اقدام متصور نیست، چون دام اهلی نیز در منطقه نیست که بگوییم باید خارج کنیم.

ابراهیمی‌کارنامی با اظهار امیدواری از اینکه این بیماری در جایی متوقف شود، گفت: با شروع فصل سرد باید این بیماری تمام می‌شد که در ارتفاعات مازندران صورت نگرفته است. اما رصد و پایش باوجود آنکه در سایر نقاط موضوع پرندگان مهاجر را هم داریم، ادامه دارد، حتی تعدادی از نیرو‌های اداری خودمان را از اداره‌کل به مناطقی که آسیب بیشتر است، اعزام کردیم تا بتوانیم جلوی این آسیب‌ها را بگیریم.  

او از اینکه مردم، رسانه‎ها و تشکل‌های محیط زیستی نسبت به مسئله محیط زیست مطالبه‌گری و پیگیری دارند آن را یک نقطه آرمانی دانست که سازمان حفاظت محیط زیست در راستای آموزش و حساس‌کردن افکار عمومی دنبال می‌کند؛ یعنی به جایی برسیم که مردم خودشان نسبت به مسائل محیط زیستی حساسیت داشته باشند.

به گزارش آوای خزر، باتوجه به اینکه کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران هفته گذشته آخرین تعداد تلفات کل و بز در ارتفاعات غرب استان را ۱۲۷ مورد گزارش داده بود، امروز در تماسی که با او داشتیم پیش‌بینی کرد با تعدادی که اخیراً توسط گروه‌های کوهنوردی مشاهده شده، تلفات عینی کل و بز به ۱۴۷ رأس رسیده است.  

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها