دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
سازمان دامپزشکی آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را تشریح کرد.

به گزارش آوای خزر، بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی، در چارچوب برنامه ملی رصد و پایش تشدیدی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) در کشور گزارشی مبنی بر وقوع تلفات در طیور بومی در روستای توسروندان در بخش سنگر از شهرستان رشت گزارش و در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت گزارش دیگری مبنی بر بروز تلفات در یک واحد مرغ مادر گوشتی در غرب شهرستان رشت نیز دریافت که نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه؛ تائید کننده بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هر دو مورد بوده است.

بنابراین گزارش، با توجه به موج سنگین بیماری در جهان و نیز با توجه به ورود تعداد قابل توجهی پرندگان مهاجر به کشور وقوع مواردی از بیماری در کشور قابل تصور بود که در اطلاعیه‌های قبلی سازمان دامپزشکی نیز هشدارهای لازم در این ارتباط داده شده بود. اکیپ‌های واکنش سریع اداره کل دامپزشکی استان نسبت به مهار واحد روستایی اقدام و عملیات قرنطینه و مهار واحد صنعتی نیز در دستور کار قرار دارد. با توجه به وضعیت نگهداری طیور بومی در استان گیلان شرایط برای گردش ویروس مهیا بوده است.

لذا سازمان دامپزشکی کشور از تمام پرورش دهندگان طیور صنعتی در تمام سطوح و روستاییان درخواست می‌کند ضمن ارتقای سطح هوشیاری و موازین امنیت زیستی، هر گونه کاهش تولید، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف دان و تلفات غیر متعارف را در اسرع وقت به نزدیکترین اداره دامپزشکی گزارش کنند.

 بهمن نقیبی_ معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور - نیز در تشریح آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ایسنا گفت: اخیرا دو کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان و اطراف شهرستان رشت شناسایی و اقدامات لازم برای مقابله با آن انجام شد. البته قبلا هم این بیماری در استان‌های دیگر شناسایی شده بود که به طور کل مهار شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تمام روستاها و مرغداری های اطراف این کانون‌ها پایش شدند و این بیماری به هیچ نقطه‌ای سرایت نکرده  است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه وضعیت واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال از سال‌ها قبل بهتر شده است، گفت: تنها ممکن است برخی مرغداری‌ها به مرغ‌هایی که سن شان بیش از ۸۰ هفته است واکسن نزده باشند که آن هم به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اعلام کردیم اگر قرار است طیوری بیشتر نگه داشته شود حتما باید علیه این بیماری واکسینه شوند.

نقیبی در پایان گفت: با توجه به این که ویروس در کل دنیا پخش شده لازم است حتما مرغداران واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند./ایسنا

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار