دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این روزها در کشور کسانی با نام طب سنتی و طب اسلامی با سلامت مردم بازی می‌کنند.

 مهدی قلیان با حضور در شصت‌ویکمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالارشهر مشهد برگزار شد، با اشاره به سوءاستفاده برخی از سلامت مردم به نام طب سنتی و طب اسلامی، اظهار کرد: این روزها در کشور کسانی با نام طب سنتی و طب اسلامی با سلامت مردم بازی می‌کنند و برای نمونه به غلط نقل می‌کنند که مردم نمک یددار مصرف نکنند. این موضوع در مناطق شهری حتی به واکسیناسیون افراد هم رسیده است و برخی حاضرند پول دهند اما واکسن نزنند، این افراد به با این حرف‌ها دارند وضعیت را به قبل از امیرکبیر بر می‌گردانند.

وی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی فشار خون، اظهار کرد: بیماری فشار خون در حال حاضر در کشور به عنوان قاتل خاموش فعالیت می‌کند و بسیاری از عوارض قلبی و عروقی که شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر افراد است، ریشه در این بیماری دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در دهه ۶۰ بیماری‌های عفونی سلامت شهروندان را تهدید می‌کرد، اما توانستیم با اقدمات مؤثری همچون واکسیناسیون و… این بیماری‌ها را کاهش داده و کنترل کنیم، با این وجود در حال حاضر بیماری‌های چند علتی در جامعه شیوع پیدا کرده که مهم‌ترین این بیماری‌ها، بیماری فشار خون است.

قلیان با بیان اینکه با وجود این که این بیماری برای سلامت جامعه بسیار خطرناک است، به راحتی پیشگیری می‌شود، گفت: در ۲۰ سال اخیر تعداد مبتلایان به بیماری فشار خون در کشور دو برابر افزایش یافته و علت آن می‌تواند سواد سلامت کم مردم در این زمینه، سبک زندگی، شهرنشینی، استرس و… باشد.

وی بیان کرد: به تعداد عواملی برای این بیماری یاد می‌شود، سازمان‌ها و نهادها باید برای کنترل آن مشارکت کنند و همه باید با همکاری هم سبک زندگی مردم را تغییر دهیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که حدود ۲۵ درصد از افراد بالای ۳۰ سال استان خراسان رضوی فشار خون بالا دارند، اما آیا یک چهارم مردم قرص فشار خون مصرف می‌کنند، افزود: بنابراین به دلیل این که این بیماری خاموش است، طرح ملی بسیج کنترل فشار خون راه‌اندازی شد تا از ۱۷ خرداد تا ۱۷ تیر تمام مردم درباره فشار خون غربالگری شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: این بیماری هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل کرده است، برای نمونه در خراسان رضوی ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار دیالیزی وجود دارد که علت حدود نیمی از آنان فشار خون بالاست، هزینه دیالیز بیماران دیالیزی سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است که اگر با شناسایی افراد دارای فشار خون بالا در ۱۰ درصد آن صرفه‌جویی شود، ۲۰ میلیارد تومان می‌شود که با این میزان می‌توان کارهای بزرگی در نظام سلامت انجام داد.

وی با اشاره به این که اگر بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم از بیماری‌های زیادی جلوگیری می‌شود، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال خراسان رضوی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند بیش از ۶۰۰ هزار نفر بیماری فشار خون بالا داشته باشند که نیمی از این افراد از بیماری خود مطلع نیستند و با اجرای این طرح باید ۶۰ هزار نفر دارای فشار خون بالا را پیدا کنیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین خواستار همکاری مدیریت شهری با این دانشگاه در تبلیغات تابلوهای شهری شد و گفت: منع تبلیغات خوارکی‌های آسیب‌زا و زیان‌آور به هر عنوان باید از سوی مدیریت شهری جدی گرفته شود. همچنین خواهشمندم افراد برای بیان مطالب علمی در سطح شهر از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجوز دریافت کنند.


انتهای پیام/۱۰۰۰

منبع: ایسنا
برچسب ها: طب اسلامی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار