دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران:
۲۴۰ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب‌های مازندران شدند/دامنه‌ی مهاجرت پرندگان کوتاهتر شد
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه امسال ۲۴۰ هزار پرنده مهاجر با کاهش ۶۰ درصدی جمعیت در تمامی گونه‌ها نسبت به سال گذشته وارد تالاب‌های مازندران شدند، علت آن را معدود و کوتاه‌شدن دامنه جابجایی پرنده‌ها اعلام کرد.
کورس ربیعی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار آوای خزر با اشاره به اتمام سرشماری پرندگان مهاجر، اظهار کرد: تعداد پرندگان مهاجر به لحاظ گونه‌ای تفاوت خاصی با سال گذشته نداشته است؛ یعنی همان گونه‌های قبلی آمدند، اما جمعیت آن‌ها در مقایسه با میانگین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹، به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است.
او اعلام کرد: سال گذشته براساس پایشی که انجام دادیم؛ ۶۵۰ هزار پرنده زمستان‌گذران وارد تالاب میانکاله و خلیج گرگان، دامگاه‌های فریدونکنار، آب‌بندان‌ها و سواحل استان مازندران شدند، اما امسال این رقم به ۲۴۰ هزار پرنده رسیده است.
 
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: این کاهش در اکثر گروه‌ها شامل چنگرها، فلامینگوها، باکلان‌ها، قوها، حواصیل، اگرت‌ها، کاکایی و پرستو‌های دریایی، کنار آبزی‌ها و انواع اردک وحشی، غاز‌ها و قو‌ها مشاهده شده است.

ربیعی در پاسخ به اینکه اختصاصاً امسال آمار پرندگان مهاجر در میانکاله چه‌قدر بوده است، اعلام کرد: براساس سرشماری انجام‌شده، حدود ۱۰۷ هزار پرنده در میانکاله داشتیم که سال گذشته این میزان، ۴۰۰ هزار پرنده بوده است و می‌توانیم بگوییم امسال جمعیت آن‌ها در همه گونه‌ها به یک چهارم رسیده است.
 
۲۴۰ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب‌های مازندران شدند/دامنه‌ی مهاجرت پرندگان کوتاهتر شد

او در پاسخ به اینکه آیا این کاهش جمعیت ربطی به مرگ و میر‌های سال گذشته بر اثر بوتولیسم یا شکار داشته است که در فضای مجازی بسیار روی آن تاکید شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که نمی‌توان این مسائل را به یکدیگر ربط داد؛ زیرا کاهش جمعیت را حتی در پرنده‌هایی مانند اردک‌های سرسبز و خوتکا که سال گذشته دچار مرگ و میر نشدند بودند نیز ملاحظه شد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: کاهش جمعیت پرندگان را در گونه‌های کمیاب مانند اردک سرسفید، قوی کوچک، پلیکان خاکستری، عقاب تالابی، عقاب دریایی دم سفید نیز مشاهده شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران اظهار کرد: دامنه جابجایی پرنده‌ها معدود و کوتاهتر شده است؛ پرنده‌ای که در اثر فشار سرما می‌توانست تا تالاب‌های استان بیاید، الزاما به دلیل مساعدتر بودن شرایط آب و هوایی در تالاب‌های مسیر، شاید مهاجرت را تا این جا نداشته است و این وضعیت می‌تواند در سال‌های آینده نیز اتفاق بیفتد.
 
۲۴۰ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب‌های مازندران شدند/دامنه‌ی مهاجرت پرندگان کوتاهتر شد
او با بیان اینکه پرنده‌ها تابع فاکتور‌های محیطی در جابجایی مهاجرت هستند و وقتی شرایط تغذیه‌ای را نداشته باشند، در تالاب نمی‌مانند، نظیر آنچه را که امسال داشتیم و دیدیم که قو‌ها به دلیل آنکه رفتار متفاوت‌تری نسبت به سایر پرنده‌های مهاجر دارند و در لیست مهاجران ثابت هم نیستند؛ در اواخر آذرماه و دی و بهمن وقتی چند روز هوای بهاری داشتیم، دسته‌جاتی از قو‌ها مهاجرت کردند.

ربیعی در پایان با اعلام اینکه امسال تاکنون تلفات پرندگان مهاجر بر اثر بیماری را شاهد نبودیم، گفت: چنگر‌ها و مرغابی‌ها بیشترین گونه پرندگان تلف‌شده در سال گذشته بودند. بیشترین جمعیت پرندگان در سرشماری امسال پرندگان مهاجر نیز از همین دو گونه هستند.

معمولاً غالب پرندگان مهاجر تا اواسط اسفندماه در زیستگاه‌های زمستان‌گذران می‌مانند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار