دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
رویدادی به وسعت ایران
ساری؛ پایتخت گردشگری پایدار
دو سالی می‌شود که از ساری به نام پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ یاد می‌شود، رویدادی که به گفته‌ی نخستین وزیر گردشگری ایران، "برای آن جنگیدیم و گرفتیم" و حالا ساری در مسیری قدم برداشت که می‌تواند به پایتخت گردشگری پایدار کشور‌های اکو و بلکه جهان تبدیل می‌شود.

آوای خزر - آزاده بابانژاد: افتتاحیه رویداد ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ نزدیک است. "علی ماهفروزی" که بانی این رویداد مهم است، افتتاحیه را ۲۶ اسفندماه در پلاژ بهزیستی استان واقع در فرح‌آباد ساری اعلام کرده است.

روز گذشته نشستی در همین ارتباط به همت خانه مطبوعات استان مازندران با نمایندگان رسانه‌های مختلف استان در سالن کنفرانس اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به میزبانی گرم حسین ایزدی مدیرکل گردشگری و علی ماهفروزی دبیر این رویداد برگزار شد.

ماهفروزی این نشست‌ها را ادامه‌دار دانست و اظهار می‌دارد که خبرنگاران تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ همراه این رویداد بزرگ باشند.

او از ظرفیت‌های بالای استان مازندران گفت؛ از اینکه استان پیشرو هستیم، استانی با جاذبه‌ها و شکنندگی‌ها خاص خود، و از رویداد ۲۰۲۲ گفت که همه استان بلکه یک ایران باید از این رویداد استفاده کنند.

رویداد ساری پایتخت گردشگری اکو 2022 در 27 اسفند افتتاح می‌شود

ماهفروزی بحث اصلی را در این دانست که آیا مازندران با همه ظرفیت‌هایی که در حوزه فرهنگی و گردشگری دارد، به عنوان یک استان پیشرو مطرح است یا خیر و اگر مطرح است برای تقویت آن چه باید کرد و اگر نیست چرا؟ و اینکه در حوزه داخلی و خارجی و بین‌المللی برای رونق رویداد و به طور کلی بحث گردشگری مازندران باید چه کرد.

دبیر رویداد گردشگری ساری ۲۰۲۲ که معتقد است "نقد" آگاهی‌بخش است، اما این را هم گفت که "به‌نظرم نقد منصفانه راه به هیچ جایی نمی‌برد، چون ابهاماتی را در دل خود دارد".

او  گریزی به پوشش خبری رویداد ۲۰۲۲ داشت و اعلام کرد:  "از اول هم گفتم که هیچ فشاری را از بیرون قبول نمی‌کنم و در قبال خبرنگاران از این حیث که چه کسی دعوت بشود یا نشود را قبول ندارم، و از خانه مطبوعات خواستم که خبرنگاران را دعوت کند".

ماهفروزی از افتتاحیه این رویداد در روز ۲۶ اسفندماه گفت که در پلاژ بهزیستی مازندران یکی از پلاژ‌های زیبا در ساحل فرح‌آباد، برگزار می‌شود.

او البته این رخداد را آغازگر برنامه‌ها دانست و اینکه برنامه‌های مفصلی را برای این رویداد تدارک دیده‌اند که در مهر ۱۴۰۱ به اوج خود می‌رسد.

دبیر اجرایی رویداد گردشگری ساری ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای که پیشتر با ایشان در همین زمینه داشتم، از رونمایی ظرفیت‌های ساری، مازندران و کشور برای سرمایه‌گذاران و گردشگران و مدیران و تصمیم‌گیران گردشگری جهانی از اواسط تا اواخر مهرماه سال آینده شمسی (۱۴۰۱) به مدت ۱۰ روز خبرداد و این را اضافه کرد که "قرار نیست حتماً گردشگر بیاید - ممکن است گردشگران هم بیایند -، اما برنامه‌های ما مشخص شده که با مدیران تأسیسات گردشگری، آژانس‌های گردشگری، و تور‌های گردشگری و نظیر آن است. نمایشگاه هم داریم تا در رویداد ساری ۲۰۲۲ علاوه بر آنکه از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی بازدید می‌شود، با هنر‌های دستی مردمان ایران هم آشنا شوند".

ساری؛ پایتخت گردشگری پایدار

رویداد ساری 2022 بخشی از توسعه است

ماهفروزی گفته بود: قرار است رویداد ۲۰۲۲ گامی برای توسعه استان باشد، اما بیاییم و اشتباه نکنیم؛ این رویداد، تمام توسعه نیست، تنها می‌تواند بخشی از توسعه باشد. با این رویداد مازندران کمی خودش را جمع و جور می‌کند، ظرفیت‌هایش را درست معرفی می‌کند، کسبه و مردمش را برای میزبانی از میهمانان خارجی آماده می‌کند، جاذبه‌های جدیدی در شهر و روستا ایجاد می‌کند، مرمت بنا‌های تاریخی و احیای محوطه‌های طبیعی و سرمایه‌گذاری‌های گردشگری را مورد توجه قرار می‌دهد.

به اعتقاد او موضوعی که نباید فراموش شود، این است که مردم استان مازندران میزبان گردشگران حاضر در این رویداد هستند و مسوولان باید زیرساخت‌ها را فراهم کنند. مردم میزبانند؛ چون قرار است گردشگران از نقاط مختلف مازندران بازدید کنند و به دل مردم بروند. از سعی و تلاش مردم، از وضعیت بازار و از فرهنگ و هنر و آداب و رسوم مردم مطلع شوند.

ماهفروزی همچنین از اعلام آمادگی تقریباً تمامی کشور‌های دعوت‌شده به رویداد گردشگری ۲۰۲۲ خبرداد و اینکه تا امروز (چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰)، تنها یک کشور باقی مانده است.

دستگاه‌های مرتبط با رویداد ۲۰۲۲ پای کار بیایند

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز از تلاش همه آن‌هایی که از سال قبل پیگیر هرچه بهتر برگزاری این رویداد بزرگ بودند قدردانی کرد.

مهدی ایزدی اشاره‌ای به ظرفیت‌های فراوان مازندران در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی داشت و از همه آن‌هایی که نسبت به این رویداد دغدغه دارند خواست تا کمک کنند که تلاش‌های دست‌اندرکاران به ثمر بنشیند.

او از همکاری خوب شرکت هواپیمایی وارش که پرواز‌هایی را در ساعات مخصوص به این موضوع اختصاص دادند قدردانی و اظهار امیدواری کرد که حمایت‌های دستگاه‌های دیگر را نیز در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم کار‌های خوبی را ارائه دهیم.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به زمان کوتاهی که برای این رویداد داریم و از طرفی نیز برنامه‌های متعددی برای میهمانان در نظر گرفته شده است، خواستار همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط با رویداد ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ شد.

او اعلام کرد که ۲۶ و ۲۷ اسفندماه جاری با حضور مقامات کشورهای عضو اکو و دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی، رویداد ساری پایتخت گردشگری آغاز می‌شود که بخشی از آن رسمی و بخش دیگر آن مردمی است.

ایزدی با اعلام اینکه بخش مردمی رویداد با اجرای میراث آیینی "میرنوروزی" از میدان ابن شهرآشوب مرکز استان به سمت بوستان ملل خواهد بود، از برگزاری نشست عصرگاهی در روز ۲۶ اسفند با حضور سرمایه‌گذاران و مقامات مدعو خبر داد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین اعلام کرد که بازدید از موزه شهر ساری، شهر کهن فرح‌آباد، بازار و پناهگاه حیات وحش دشت ناز از برنامه‌هایی است که میهمانان در روز دوم  یعنی ۲۷ اسفندماه خواهند داشت.

ایزدی از رسانه‌ها خواست تا ارتباط بیشتری با دست‌اندرکاران رویداد ۲۰۲۲ داشته باشند و در جهت معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری در کشور به ویژه مازندران و شهر ساری، پای کار بیایند.

ساری؛ پایتخت گردشگری پایدار
به گزارش آوای خزر، در این نشست موضوعات و چالش‌های زیرساختی در حوزه گردشگری و میراثی استان مازندران عنوان شد، اما زمان برای رفع مشکلات اندک است و چالش‌هایی که عنوان شد نیاز به حداقل دو سال فعالیت عمرانی دارد.

میهمانان، میزبانان آینده ساری باشند!

حالا باید چه کرد؟ نظرات خبرنگاران در این زمینه متفاوت بود. اما شاید بهتر است که از داشته‌ها بگوییم، زیرا قرار است در رویداد ۲۰۲۲ توانمندی‌های گردشگری را معرفی کنیم، بگوییم که این‌ها داشته‌های ماست و میهمانان ما تبدیل به میزبانان آینده شوند، یعنی مبلّغ خوبی برای زیبایی‌های ایران و گوشه‌ای به نام مازندران – ساری که پایتخت گردشگری اکو در ۲۰۲۲ نام گرفته است.

اتفاقات خوبی نیز در این مدت افتاده است، در هفته مازندران سفر پروفسور بختی رئیس سازمان فرهنگی اکو را به ساری داشتیم. او به همراه خانواده سفری چند روزه به کهن‌شهر ساری داشت و در شادپیمایی، و چند رویداد فرهنگی و آیینی این استان شرکت کرد.

شهرداری ساری نیز برنامه‌های شاد و متنوعی را در امتداد رویداد ۲۰۲۲ برگزار کرد. شیوع سویه‌های جدید کرونا ادامه برنامه‌ها را از دست مسوولان گرفت.

دستگاه‌های دیگر که پیمان همکاری با دبیرخانه رویداد گردشگری ساری بستند باید سریع‌تر وارد عمل شوند، استاندار و نمایندگان و اصناف هم با جدیت بیشتری با موضوع برخورد کنند.

بد نیست گریزی هم به حضور علی‌اصغر مونسان وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مازندران در چهارم خردادماه امسال بزنیم که بازدیدی از بوستان ولایت ساری داشت و "کمیته شهر خلاق" شهرداری را افتتاح کرد.

مونسان در مراسم عقد تفاهمنامه همکاری با شهرداری ساری برای هر چه بهتر برگزارشدن رویداد ۲۰۲۲ شرکت کرد و در همان مراسم اعلام کرده بود که برای انتخاب ساری به عنوان شهر گردشگری ۲۰۲۲ "جنگیدیم تا گرفتیم، بنابراین باید خوب از آن بهره بگیریم. "

مناسبت را نگیریم و نگذریم!

البته وزیر وقت این را هم گفته بود که اگر برنامه‌ها محقق نشود، صورت خوشی ندارد و معتقد بود؛ "بدیِ عدم تحقق برنامه‌های این رویداد مهم آن است که در سطح جهانی اینگونه مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی مناسبت را می‌گیرد، اما هیچ، و از آن عبور می‌کند".

او تاکید داشت که "مازندران باید بانشاط، و ساری چند وقتی روی آنتن باشد. اگر این کار‌ها را نکنیم می‌گذرد و می‌رود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد".

سیف‌اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز اعلام کرده بود که در ارتباط با رویداد ۲۰۲۲ در شهرستان ساری حدود ۳۳ پروژه داریم که بیشتر در حوزه بوم‌گردی است.

به گزارش آوای خزر، ساری در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان شهر گردشگری میزبان میهمانانی از کشور‌های عضو اکو شامل ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، و جمهوری آذربایجان، همچنین ۲۰ کشور دیگر از اروپا و آسیا است.

رویداد ساری پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ به وسعت ایران است و ساری می‌تواند الگوی خوبی برای اردبیل در ۲۰۲۳ باشد؛ این شهر، میزبان پایتخت گردشگری اکو در سال آینده میلادی است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار