دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

یه گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می کنیم.

حذف تضمین و راستی آزمایی از توافق احیای برجام؟
سیدمحمود نبویان نماینده مجلس می گوید در توافق احیای برجلم در وین «خطوط قرمز ترسیم‌شده نظام– حتی براین فرض که محور مذاکرات و نیز سقف مطالبات ما برجام باشد- رعایت نشده است.» به گفته او، در این توافق، آمریکا مجاز شده ایران را تحریم مجدد کند و احتمال اعمال مکانیسم ماشه هم وجود دارد. او به مواردی از این دست در توافق احیای برجام اشاره کرده است: خطوط قرمز در توافق احیای برجام رعایت نشده، سخنرانی بایدن را به عنوان تضمین قبول کرده اند، قبل از رفع تحریم نفتی و بانکی، ایران موظف شده اقداماتش در حوزه هسته‌ای را انجام دهد، فروش نفت ایران به کشورهایی مجاز است که از جانب آ‌مریکا تعیین شده باشد، راستی‌آزمایی به عهده خود آمریکا و اروپا گذاشته شده و ایران دخالتی ندارد و در نهایت اینکه انتقال پول‌های مسدودشده ایران، مشروط به تامین نظر آمریکا شده.

ابهام در واردات خودرو سواری در سال ۱۴۰۱
با وجود مصوبه مجلس در رابطه با واردات ۷۰ هزار خودروی سواری، آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۱ نهایی شده نشان می دهد که خودروهای سواری از لیست اقلام وارداتی حذف شده است.

رئیسی: ارزش یارانه به ۷ تومان رسیده
رئیسی تصریح کرد: رشد اقتصادی باید محقق شود، ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه امروز به ۷ تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هرچه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت. تولید، دانش‌آفرینی و اشتغال می‌تواند گره کشور را حل کند و باید به‌دنبال رشد اقتصادی بود و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در کشور محقق شود.

اظهارات علم الهدی درباره بی‌حجابی
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: کسانی که برخی از افراد را به دلیل حمایت از حجاب و برخورد با بی‌حجابی، ضد زن معرفی می‌کنند، یا عده‌ای را به خاطر انجام نهی از منکر، خشن معرفی می‌کنند، دشمن خدایند. در نظام اسلامی ما حرام نباید وجود داشته باشد. مردم در اعمال خود آزاد اند، اما در عرصه‌های اجتماعی نباید حرام صورت گیرد.

امریکا: حملات به نیرو‌های ما ۴۰۰ درصد افزایش یافته
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری شامگاه پنجشنبه خود گفت که پس از خروج از برجام، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و ترور سردار سلیمانی، حملات به نیروهای آمریکایی چهار برابر شده است. او گفت: «از سال ۲۰۱۲-۲۰۱۸ حملات چشمگیری به نیرو‌های آمریکایی و تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در عراق وجود نداشت. این موضوع در سال ۲۰۱۸ تغییر کرد و بین سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، تعداد حملات توسط گروه‌های تحت حمایت ایران تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته که این پس از خروج از برجام و قرار دادن سپاه در لیست تحریم‌ها و ترور سردار سلیمانی روی داده است».

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به ۱۴۰ هزار و ۲۴۰ نفر رسید. همچنین دو هزار و ۲۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۵ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۴۸۴ نفر رسید.

رئیس فیفا خیال ایران را راحت کرد
رئیس فیفا خطاب به سرپرست فدراسیون فوتبال گفت: تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی حذف نخواهد شد. میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال در دیدار با جیانی اینفانتینو رییس فیفا برای حضورش در رأس مدیریت فدراسیون با تبریک مواجه شد و سؤالی در مورد شایعه محرومیت ایران از حضور جام جهانی پرسید که اینفانتینو اعلام کرد این مسائل شایعه است.

واکنش رئیسی به اتفاقات مسابقه ایران و لبنان
در نشستی در مشهد، خبرنگاری از سید ابراهیم رئیسی پرسید: «در مشهد گاهی شاهد وجود برخی از تعارضات در تصمیم‌گیری‌ها هستیم، مانند اتفاقی که در جریان بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا رخ داد. سیاست دولت در این زمینه چیست؟» رئیسی در پاسخ گفت: تعارضی نیست، برخی کوتاهی‌هایی در نحوه اجرای تصمیمات دارند. همه دستگاه‌ها موظف به اجرای سیاست‌ها و قوانین هستند، اما گاهی اوقات مدیران به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند. وی با بیان اینکه این مشکل در تمام بخش‌ها اعم از اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، افزود: باید تاکید کرد بر اینکه تمام دستگاه‌ها خود را موظف به این بدانند که به قانون عمل کنند و عملکرد سلیقه‌ای نداشته باشند و از سیاست‌های نظام تبعیت کنند.

پیشنهاد کم کردن فاصله زمین از خورشید برای خنک کردن زمین
سهراب راهوار اخترشناس و استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف ایران، تصمیم گرفته تا چالش‌های یک سیاره در حال گرم شدن پیوسته و یک خورشید درخشان‌تر را بررسی کند. وی در مقاله‌ای که هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته است، یک پیشنهادی برای کاهش دمای کره زمین ارائه کرده است. در مقاله سهراب راهوار آمده است که با استفاده از کمک گرانشی از سیارک‌ها می‌توانیم فاصله مداری زمین از خورشید را افزایش دهیم و سیاره زمین را به موقعیت خنک‌تری ببریم.

اولین حمله اوکراین به خاک روسیه
برای اولین باز از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، گزارش شده که نیروهای اوکراینی به شهری در خاک روسیه حمله کرده‌اند. در حمله‌ای که نیروی هوایی اوکراین با هلیکوپترهایش در شهر بلگورود روسیه انجام داده، یک مخزن سوخت هدف قرار گرفته است.

ایران با انگلیس و آمریکا هم گروه شد
قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۲۲ انجام شد و ایران با آمریکا، انگلیس و یکی از سه تیم ولز، اوکراین یا اسکاتلند همگروه شد. تیم ملی فوتبال در نخستین بازی در ۳۰ آبان به مصاف انگلیس می رود. بازی دوم ایران جمعه ۴ آذرماه خواهد بود. این دیدار از میان تیم های حاضر در پلی آف ۳ (برنده اسکاتلند - اوکراین/ولز) خواهد بود. رویارویی با آمریکا هم در سالروز حماسه ملبورن خواهد بود.

یکشنبه اول رمضان شد

صفحه اینستاگرام رهبر معظم انقلاب نوشت که بر اساس گزارش ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب، یکشنبه اول ماه رمضان خواهد بود. به این ترتیب فردا شنبه ۱۳ فروردین مصادف با ۳۰ شعبان خواهد بود و پس فردا اول ماه رمضان. پیشتر دفتر آیت الله سیستانی هم یکشنبه را روز اول رمضان اعلام کرده بود.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار