دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴

به گزارش آوای خزر،مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم.

طرحی برای جلوگیری از حذف سپاه از لیست تروریستم
برایان ماست و اسکات پری دو نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان روز دوشنبه طرحی با عنوان «جلوگیری از مماشات با تروریست ها توسط مپات های تروریسم» را ارائه کردند، طرحی که کاخ سفید را از حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی خارجی بدون تایید کنگره منع می کند.


ادامه اظهارات متناقض مجلس درباره واردات خودرو
در حالی که چند نماینده مجلس، حذف مجوز واردات خودرو سواری را به دلیل ایرادهای مجمع تشخیص دانسته اند، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیات رئیسه مجلس و شورای نگهبان درخصوص مجوز واردات خودرو تصمیم‌گیری کردند و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت در این زمینه دخالتی نداشتند.

مورا با پیام ایران به واشنگتن رفت؛ آمریکا هنوز پاسخ نداده
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر انریکه مورا گفت: در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند موضوعات مدنظر خود را به مورا گفتیم. پیام و خواسته‌های ما روشن بود. سفر مورا برای این بود که از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا الان بیشترین ابتکارات را ایران داشته است. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم ولی هنوز دریافت نکردیم. موضوع زندانیان منوط به اقدامات طرف آمریکایی است.


افزایش دوباره مبتلایان روزانه کرونا
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۳هزار و ۵۱۹ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و در این بازه زمانی ۵۳ بیمار مبتلا به این بیماری نیز جان خود را از دست دادند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۱۶۵ نفر و مجموع جان باختگان به ۱۴۰ هزار و ۳۶۸ نفر رسید. شمار مبتلایان امروز افزایش زیادی داشته. روز ۱۴ فروردین تغداد مبتلایان بسیار کمتر بود و یک هزار و ۲۷۵ بیمار جدید شناسایی شده بودند.


واردات دارو نصف می شود
محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت از حذف ارز دولتی برای دارو خبر داد و گفت که هدف وزارت صمت کاهش ۵۰ درصدی ارزبری در این حوزه تا پایان سال است. برادران گفت: با توجه به اینکه تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو اختصاص می‌یافت ترجیح بر این بود که این ارزبری برای مصرف داخلی باشد. اما با توجه به حذف ارز ترجیحی و اعمال آن به روش‌های دیگر می‌توان از ظرفیت تولید دارویی کشور در بازاریابی صادراتی نیز استفاده کرد.


دستور قضایی برای شناسایی بازیکن سابق پرسپولیس
به منظور ضرورت تسریع در دستگیری متهمین یک پرونده کثیرالشاکی با موضوع تشکیل شبکه چند نفری کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی کشور تصاویر شش متهم پرونده با دستور قضایی جهت شناسایی و اعلام شکایت منتشر می‌شود. در دستور قضایی از هموطنان درخواست شده درصورت شناسایی یا داشتن اطلاعاتی از متهمان به دادستانی عمومی و انقلاب شهرستان رامهرمز و شعبه دوم بازپرسی دادسرای مذکور مراجعه کنند. عادل کلاه کج، بازیکن سابق پرسپولیس هم در میان متهمان است.با این حال عادل کلاه کج در صفحه ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد: این پرونده به من هیچ ارتباطی ندارد؛ به شدت تکذیب می‌کنم.


هزینه درمان هر بیمار کرونایی ۴۰ میلیون تومان، هزینه هر واکسن ۸ دلار
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گفت: در قضیه کرونا هزینه درمان هر بیمار ۴۰ میلیون تومان بود ولی هزینه هر واکسن ۸ دلار شد. این فرق حوزه بهداشت را با سایر حوزه‌ها نشان می‌دهد که چقدر توجه به آن مهم است. او با ابراز رضایت از عملکرد حوزه بهداشت در واکسیناسیون و کرونا گفت: ایران در مهار کرونا در دنیا نمره قبولی گرفت و زحمات کادر بهداشت در این رویداد ارزشمند بود.


مشاور بشار اسد: اکثر سوری‌ها مایلند کنار روسیه بجنگند
لونا الشبل، مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه در مصاحبه‌ای اعلام کرد بسیاری از سوری‌ها مایلند در مقام جبران کمک و حمایت روسیه از کشورشان، در عملیات نظامی مسکو علیه اوکراین شرکت کنند. وی تاکید کرد که روسیه نه تنها مورد تهدید قرار گرفته است، بلکه اسنادی ارائه کرده است که تأیید می‌کند اگر اوکراین به دفاع از خود مشغول نبود، تجاوز به روسیه را آغاز می‌کرد.


برادر ناتنی پادشاه اردن عنوان سلطنتی خود را کنار گذاشت
حمزه بن الحسین، برادر ناتنی عبدالله دوم پادشاه اردن در بیانیه ای اعلام کرد که عنوان سلطنتی خود را کنار گذاشته است. او گفت: پس از آنچه طی سال های گذشته تجربه کرده و دیده ام، به این نتیجه رسیدم که اعتقاد شخصی و اصول ثابتی که پدرم در من نهادینه کرده که در طول حیاتم تلاش کردم به آن پایبند باشم، با رویکرد، گرایش و روش های نوین نهاد ما همخوانی ندارد.

اظهارات رئیسی درباره همکاری ایران در برگزاری جام جهانی
رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر و آرزوی موفقیت برای این کشور در برگزاری این رویداد ورزشی مهم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در جهت برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر بازی‌های جام جهانی، در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر هرگونه مساعدت و کمک مورد نیاز را ارائه کند و اطمینان داریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، جهانیان شاهد بازی‌های خاطره‌انگیزی خواهند بود.


وام ازدواج، فعلا همان ۷۰ میلیون
در حالی‌که به تازگی بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی خبر داده است، اعلام برخی از بانک‌ها حاکی از آن است که فعلا بخشنامه جدید ابلاغ نشده و مبلغ وام ازدواج همان ۷۰ میلیون تومان است.


دو استیضاح که اعلام وصول نمی‌شود
موسوی لارگانی گفت: استیضاح دو وزیر که به امضای ۵۵ نماینده مجلس رسیده، تقدیم شده، اما اعلام وصول نمی‌شود؛ یکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگری وزیر صنعت، معدن و تجارت است که ما درخواست اجرای آیین‌نامه برای استیضاح این دو وزیر را داریم. او گفت که به من گفته‌اند نامه استیضاح وزیر بهداشت توسط نمایندگان امضا شده، بنابراین خواهشمند است هیئت‌رئیسه به این موارد رسیدگی کند.


اتهام نسل کشی به روسیه
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ مستقیم به این سوال که آیا اقدامات روسیه نسل کشی است، گفت: "در واقعیت این یک نسل کشی و حذف کل ملت و مردم است". او در یک سخنرانی ویدیویی دیگر گفت: "شیطان به سرزمین ما آمده است" و افزود که "همه جنایت‌های اشغالگران را در کشورمان" بررسی خواهد شد.

درخواست مهاجرت ۴ هزار پزشک
سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت: در سال ١۴٠٠ نزدیک به ۴ هزار پزشک درخواست گوداستندینگ برای مهاجرت به سایر کشور‌ها کرده اند. رضا لاری پور گفت: بیشترین درخواست گوداستندینگ مربوط به شهریور ١۴٠٠ و بیشترین درخواست گواهی برای مهاجرت از سوی پزشکان عمومی بوده است.

پست جدید داماد زاکانی؟
حواشی مربوط به انتصابات شهردار تهران از زمان ورودش به خیابان بهشت، آغاز شد؛ جدا از اینکه مسعود فیاضی، برادر داماد وی یکی از گزینه‌های معرفی شده برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس بود، حسین حیدری، دامادش را هم به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران گمارده بود که پس از موج انتقاد‌ها این حکم را لغو کرد. با این حال ادعا شده که زاکانی به دامادش سمت جدیدی داده. سمت جدید حیدری، رئیس هیئت مدیره هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر است. درمورد جزئیات بیشتر این انتصاب از ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران پرسش کردیم، اما وی به «انتخاب» گفت الان نمی‌توانم نظرم را بگویم. اگر بررسی شد، آن موقع نظرم را اعلام می‌کنم.

عراق از ایران شکایت نمی‌کند
سایت خبری العربی الجدید می‌گوید که یک مسئول در وزارت خارجه عراق که نام او ذکر نشده به این سایت گفته است که کشورش تصمیم گرفته مساله حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی اسرائیل در اربیل را بین المللی نکند. او در عین حال گفته که ایران هیچگونه پاسخی به درخواست‌های رسمی عراق برای دادن توضیحات در این خصوص نداده است.

علم الهدی: گوش دادن به صوت و لحن یک زن به قصد لذتجویی، مشمول تجاوز است
علم‌الهدی امام جمعه مشهد تصریح کرد: دامنه تجاوز جنسی بسیار فراتر از محدوده‌ای است که امروزه موردتلقی عموم مردم است؛ زیرا مبتنی بر کلام نورانی وحی در قرآن کریم، لذتجویی اساس بی عفتی است و بر این اساس، فراتر از مبادرت به آمیزش حتی اگر فردی به قصد لذتجویی به چهره مکشوفه یک زن نگاه کند و یا به صوت و لحن زنانه او گوش فرا دهد، عمل او مشمول تجاوز است.

نهضت مسجدسازی در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها
عین اللهی وزیر بهداشت گفت: متاسفانه ما پایگاه‌های فرهنگی مان را در دانشگاه‌ها از دست داده ایم و بیمارستان‌های ما از مساجد شایسته و درخور شان برخوردار نیستند. ما باید نهضت مسجد سازی را در سطح دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها راه بیندازیم و از جوانمرد سرپرست مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت می‌خواهم بودجه‌ای جداگانه برای این کار لحاظ کنند.

دستور تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان
عزیز احمد رایان سخنگوی وزارت معارف، روز جمعه (۱۱ فرودین ۱۴۰۱) در مورد بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان، می‌گوید: «مکاتب دخترانه از صنف هفتم تا دوازدهم به دستور ملاهیبت الله آخندزاده رهبر امارت اسلامی افغانستان بسته شده است.»

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها