دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
شنبلیله اغلب با چای زرد کلاسیک چینی اشتباه گرفته می شود. با این حال، این دو گیاه کاملاً متفاوت هستند! علاوه بر این، خود شنبلیله بسیاری از خواص منحصر به فرد را دارد. از آن نوشیدنی تهیه می شود، به پنیر، نان، شربت، سس اضافه می شود و به عنوان چاشنی استفاده می شود. ما جزئیات استفاده از شنبلیله را به اشتراک می گذاریم.

به گزارش آوای خزر،شنبلیله اغلب با چای زرد کلاسیک چینی اشتباه گرفته می شود. با این حال، این دو گیاه کاملاً متفاوت هستند! علاوه بر این، خود شنبلیله بسیاری از خواص منحصر به فرد را دارد. از آن نوشیدنی تهیه می شود، به پنیر، نان، شربت، سس اضافه می شود و به عنوان چاشنی استفاده می شود. 

شنبلیله چیست؟

شنبلیله از دیرباز در سراسر جهان شناخته شده است، بنابراین نام های زیادی دارد: یونجه یونانی، شامبالا، هلبا، علف شتر، شنبلیله. در ضمن، چون از خانواده حبوبات است، ربطی به چای ندارد. اما از دانه ها و برگ های شنبلیله برای تهیه نوشیدنی ها، ادویه ها و داروها استفاده می شود.

تخم شنبلیله (حلبه) به صورت خام کاملاً تلخ هستند اما پس از برشته شدن طعمی ترش و تند و بوی تند به دست می آورند که توسط متخصصان آشپزی مورد استقبال قرار می گیرد. دو نوع شنبلیله وجود دارد - یونجه و آبی. یونجه بیشتر برای غذا استفاده می شود، آبی - در محصولات آرایشی و بهداشتی.

خواص و مضرات تخم شنبلیله چیست؟

ترکیب شیمیایی تخم شنبلیله

۱۰۰ گرم دانه حاوی:

پروتئین - ۲۳ گرم،
فیبر - ۲۴ گرم،
چربی - ۶.۵ گرم،
کربوهیدرات - ۵۹ گرم،
۳۲۳ کیلو کالری
علاوه بر این، شنبلیله حاوی بسیاری از مواد مفید است: فسفر، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، آهن، روی، اسید فولیک، ویتامین های A، B۱، B۲، B۹، P و C، عناصر مهمی مانند تانن ها، فلاونوئیدهای کورستین و آپی ژنین، ایزوفلاون جنیستئین. آنتی اکسیدان سوپراکسید دیسموتاز، لسیتین استر.

و این همه ماجرا نیست.

آلکالوئیدها و تریگونلین موجود در شنبلیله به بازیابی سلول های عصبی و جلوگیری از تخریب آنها کمک می کند. فیتواستروژن (استروژن مشتق شده از گیاه) در درمان بیماری های غدد درون ریز زنانه استفاده می شود.همچنین در دانه ها می توانید تقریباً تمام اسیدهای آمینه لازم برای بدن انسان (از جمله ال-تریپتوفان و لیزین) را پیدا کنید.

خواص و مضرات تخم شنبلیله چیست؟


خواص شنبلیله

بیهوده نیست که این گیاه به طور فعال در پزشکی باستان در هند و چین استفاده می شد. آزمایشات بالینی تأیید کرده اند که شنبلیله کلسترول را کاهش می دهد، دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است.

از شنبلیله به عنوان یک عامل ضد دیابت نیز استفاده می شود. سطح قند خون را کاهش می دهد، بنابراین استفاده از آن برای پیشگیری از دیابت توصیه می شود. با این حال، برای کسانی که قبلاً انسولین مصرف می کنند، توجه داشته باشید که مصرف شنبلیله ممکن است قند خون شما را بیش از حد کاهش دهد.

خواص شنبلیله برای زنان

چای شنبلیله با تسکین دردهای قاعدگی به درمان دردهای قاعدگی کمک می کند. نوشیدن دم کرده دانه (یک قاشق غذاخوری در هر فنجان آب جوش) ۲ تا ۳ بار در روز توصیه می شود. علاوه بر این، چنین نوشیدنی برای شیردهی مفید است: به افزایش مقدار شیر مادر کمک می کند. اما در دوران بارداری، مصرف شنبلیله توصیه نمی شود، زیرا می تواند رحم را تحریک کند. از خواص درمانی تخم شنبلیله (حلبه) به طور گسترده در بسیاری از انواع چای یا محصولات استفاده می‌شود تا به هورمون‌های زنان و بزرگ کردن سینه‌هایشان کمک کند.

خواص شنبلیله برای مردان

مطالعات تایید کرده اند که در مردان پس از استفاده منظم از جوشانده یا دم کرده شنبلیله، افزایش تستوسترون، میل جنسی و قدرت آن مشاهده شده است.

خواص و مضرات تخم شنبلیله چیست؟


موارد منع مصرف و عوارض جانبی شنبلیله

درک این نکته مهم است که شنبلیله یک داروی رسمی نیست، بنابراین نباید به طور مداوم (یا در دوزهای زیاد) از آن استفاده کنید. در مورد مزایای افزودن شنبلیله به رژیم غذایی خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

همانطور که قبلاً گفتیم زنان در دوران بارداری نباید جوشانده شنبلیله بنوشند. همچنین افراد مبتلا به بیماری های تیروئید، کسانی که بیماری های مزمن گوارشی (گاستریت، زخم معده یا اثنی عشر) دارند و همچنین افراد دیابتی به موازات مصرف انسولین. ضمناً شنبلیله را نباید همراه با داروهای هورمونی و ضد انعقاد مصرف کرد.

شنبلیله در زیبایی

این گیاه به طور گسترده در ساخت صابون، کرم، شامپو استفاده می شود. همچنین می توانید داروهای خانگی برای صورت و مو تهیه کنید: شنبلیله به عنوان بخشی از ماسک به خلاص شدن از شر آکنه کمک می کند، پوست را تغذیه و سفت می کند.

ماسک شنبلیله

یک قاشق چای خوری پودر تخم شنبلیله را با یک قاشق چای خوری عسل و آب آلوئه ورا مخلوط کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت بمالید. این ماسک را می توانید دو بار در هفته انجام دهید.

خواص و مضرات تخم شنبلیله چیست؟

شنبلیله در آشپزی

دانه های شنبلیله آسیاب شده اغلب به مخلوط ادویه معروف هندی گرام ماسالا اضافه می شود و به تنهایی به عنوان چاشنی برای تهیه سس ها و سس های غلیظ استفاده می شود که برای غذاهای گوشتی و ماهی عالی است.دانه های شنبلیله به خوبی با غلات (گندم سیاه، گندم، برنج)، سویا و لوبیا سازگاری دارد.

همچنین، مقدار کمی از دانه های شنبلیله را می توان شست، در گاز پیچید و به مدت ۱۰ دقیقه در یک ظرف در حال جوش فرو برد - تا طعم خاصی بدهد. همچنین می توان برگ ها را به مقدار کم به سالاد و سوپ به عنوان ادویه اضافه کرد.

چای شامبالا

از شنبلیله برای تهیه "چای زرد مصر" استفاده می شود که از زمان های قدیم به عنوان دارویی برای کمک به بازیابی قدرت پس از بیماری، فعالیت یا استرس شناخته شده است.

"نوشیدنی فراعنه" از شنبلیله به شرح زیر تهیه می شود: دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله در ۵۰۰ میلی لیتر آب سرد حدود سه ساعت دم می کنند. پس از آن، روی آتش به جوش می آید. سپس چای را صاف کرده و با عسل، زنجبیل یا تکه های لیمو سرو می کنند.

خواص و مضرات تخم شنبلیله چیست؟

طرز تهیه قهوه با تخم شنبلیله

شنبلیله به دلیل طعم و عطر تند و تلخی که دارد با دانه های قهوه تطابق زیادی دارد. نصف قاشق چای خوری دانه شنبلیله را به همراه قهوه آسیاب شده به آب اضافه کنید (می توان تخم شنبلیله را از قبل در ماهیتابه بدون روغن تفت داد تا طعم تندتری بدهد). نوشیدنی را طبق معمول دم کنید و سپس بگذارید کمی دم بکشد. در نتیجه، قهوه ای با رایحه ای واضح از ادویه ها و اثری نیروبخش دریافت خواهید کرد.

نحوه نگهداری تخم شنبلیله

در یک ظرف شیشه ای با درب محکم ، در مکانی تاریک، در دمای اتاق (نه بالاتر از ۲۰ درجه). ماندگاری بذرها معمولا یک سال است.

ادویه های حاوی شنبلیله مانند سایر ادویه ها دارای شرایط نگهداری هستند. برگ های شنبلیله بهتر است در یخچال نگهداری شوند، اما مانند سایر گیاهان، ماندگاری زیادی ندارند.

خواص و مضرات تخم شنبلیله چیست؟


آیا امکان جوانه زدن شنبلیله وجود دارد؟

بله، گفته می شود که دانه های جوانه زده شنبلیله حتی سالم تر از دانه های معمولی هستند. آنها را به مدت ۸ ساعت در آب جوشانده گرم خیس می کنند، سپس آب آن را تخلیه می کنند و شنبلیله را دو بار در روز می شویند و دانه های مرطوب را به ظرف باز می گذارند. در روز چهارم، جوانه ها ظاهر می شوند. نکته اصلی این است که آنها را بیش از حد در معرض دید قرار ندهید: جوانه ها باید به اندازه خود دانه باشند. اگر بزرگتر شوند، طعم تلخی خواهند داشت.

خواص و مضرات تخم شنبلیله چیست؟

آیا می توان تخم شنبلیله را آسیاب کرد؟

بله. اگر شنبلیله را به صورت دانه خریداری کرده اید، می توانید آن را به این روش (حتی راحت تر) ذخیره کنید و در صورت لزوم، قسمت های کوچکی را درست قبل از استفاده از آن برای غذا یا برای تهیه ماسک خرد کنید. بهتر است این کار را در آسیاب قهوه انجام دهید، زیرا دانه ها به آسیاب ریز نیاز دارند.

انتهای پیام/1005

منبع: سیارک

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار