دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۰۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۳
در گفتگو با عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت بررسی شد
چالش‌های معلم و دانش‌آموز در پساکرونا
حضوری شدن مدارس پس از وقفه دو ساله ناشی از همه‌گیری کرونا و به‌طور ویژه ضربه سختی که فضای مجازی بر پیکر نظام تعلیم و تربیت وارد ساخته به جایی رسیده است که برخورد معلم و دانش‌آموز در کلاس‌های درس با انتشار تصاویر و ویدئوها، دچار چالش شده است.
«علی امرایی» در گفتگو با خبرنگار آوای خزر با بیان اینکه مدرسه به عنوان پایگاه تعلیم و تربیت نتوانست در دوران کرونا  دانش‌آموز را به سمت تربیت و الگوی اسلامی مانند قبل حرکت بدهد و اکنون باید به دنبال راه چاره باشیم، افزود: "به معلم گفتیم که در هر شرایطی حق تنبیه دانش‌آموز را ندارید از آن طرف ممکن است دانش‌آموز به معلم توهین کند، و باز هم معلم نمی‌تواند دانش‌آموز را تنبیه بدنی کند؛ چون معلم معمولا آنقدر با وجدان و دنیا دیده است که از تنبیه می‌گذرد".

او با بیان اینکه باید به جایی برسیم که دو طرف (دانش‌آموز و معلم) به یکدیگر کوچکترین توهین نکنند، پیشنهاد داد که آموزش و پرورش برنامه فوق‌العاده‌ای برای تربیت و فرهنگ بگذارد یا در کتابی مانند اجتماعی در این خصوص توضیح بدهد، در شرایطی که کمبود نیرو داریم و با توجه به اینکه اکنون خیلی‌ها خواستار دانشگاه فرهنگیان هستند ما می‌توانیم دبیرانی را تحت عنوان دبیران فرهنگی در مدارس و مناطق جذب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت با اشاره به اینکه دانش‌آموز از کلاس اول ابتدایی مجازی درس خوانده و الان کلاس سوم است، توضیح داد: "یکی معلمی را در قاب دیده است، نمی‌توانیم تربیت را مجازی کنیم. از طرفی اصرار ما به حضور در آن دوران اشتباه بود، چون سلامت مهمتر از فرهنگ است، اکنون که شرایط مناسب شده و اخیرا با این ویدئو‌ها مواجهیم؛ هم معلم باید آستانه صبرش را بالا ببرد و هم خانواده باید به فرزندش بیاموزد که شأن معلم را حفظ کند، مدرسه خانه دوم دانش‌آموز است؛ همان شأنی که برای پدر و مادر حفظ می‌شود برای معلم باید حفظ شود".

امرایی با بیان اینکه گا‌ها می‌بینیم برخی اتفاقات ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی و یا استفاده بیش از حد از گوشی همراه است، گفت: نباید گوشی، در کلاس حضوری همراه دانش‌آموز باشد و باید در خانه و خانواده هم خیلی کم از گوشی استفاده کنند و اکنون هیچ نظارتی بر این  فضا نیست.

او ادامه داد: "دانش‌آموز ما به این دلیل که در فضای مجازی تحصیل می‌کرد؛ مطالبی را دید که نباید می‌دید، رفتاری را دید که نباید می‌دید، به این دلیل که دو ساعت کلاس مجازی دارد بهانه‌ای پیدا کرده است که پنج ساعت گوشی را در دست بگیرد، بنابراین استفاده دانش‌آموز از گوشیِ همراه باید حفاظت‌شده و حضور او در کلاس بدون گوشی باشد تا شاهد این اتفاقات نباشیم".

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت با بیان اینکه پیش از روی دادن اتفاقاتی که اخیرا شاهد آن بودیم؛ یعنی انتشار ویدئو‌هایی که نشان می‌دهد معلم رفتار بدی با دانش‌آموز داشته است و یا بالعکس، مدیران موظفند که نظارت بر معلمان و همکاران خود را در مدرسه و بر دانش‌آموز داشته باشند.

امرایی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با دانش‌آموز خاطی برخورد شود، این برخورد نباید از سوی معلم باشد، باید به مدیر مدرسه گزارش بدهد مدیر موطف است که با اولیای دانش‌آموز صحبت کند، تذکر و هشدار بدهد، و وظیفه دانش‌آموز برای خودش تببین بشود.

او با بیان اینکه وقتی چنین فیلم‌های منتشر شد، لازم است که انتشار آن‌ها را متوقف کنیم و به آن دامن نزنیم، افزود: "ما یک میلیون معلم در سراسر کشور داریم، شأن معلم باید حفظ شود، اگر خطایی از معلم سر بزند در حراست و مراجع انظباطی و ... با او برخورد می‌شود".

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت گفت: "طبیعی است این موارد در زمان قدیم خیلی بیشتر اتفاق می‌افتاد، آن دوران معلمان تنبیه بدنی داشتند، اما این فضای مجازی و این فیلم‌ها نبود، الان متقابلا دانش‌آموز معلم را اذیت می‌کند و معلم دارد کوتاه می‌آید و شأن معلم اجازه نمی‌دهد که دست روی دانش‌آموزی بلند کند که پسر یا دختر خودش است".

امرایی، معلمان را به صبر و آرامش دعوت کرد و معتقد است؛ "مطمئن هستیم که حتی اگر دانش‌آموز حرف بدی به معلم بزند، در هر جایی که باشد شان و منزلت معلم اجازه نمی‌دهد غیر از رفتار تعریف‌شده عمل کند، اما نباید سبب شود که معلم در جامعه و کلاس مورد تمسخر و توهین قرار بگیرد، یا فیلم‌هایی که پخش می‌شود، تقطیع شود و قسمت برخورد معلم با دانش‌آموز منتشر شود".
 
چالش‌های معلم و دانش‌آموز در پساکرونا

او ادامه داد: "با عوامل انتشار باید برخورد شود و علت اینکه گفتیم نباید گوشی، همراه دانش‌آموز باشد به این دلیل نیست که بگوییم هر اتفاقی در کلاس بیفتد فقط گوشی نباشد، خیر، اتفاق بد این است که منتشرکننده فیلم مجرم است. نباید دانش‌آموزی فکر کند که اگر یک دانش‌آموز خاطی به معلمش توهین کرد او هم می‌تواند، نخیر. قوانین ما نوشته‌شده است و شأن و منزلت معلم باید رعایت شود".

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت از اولیای دانش‌آموز خواست که در مسئله تربیت دانش‌آموزان به کمک معلمان بیایند، چون در فضای کرونا بلحاظ علمی و تربیتی ضربه خوردیم و باید تلاش کنیم که تعادل رفتاری بین معلم و دانش‎آموز رعایت شود.

امرایی با اشاره به فعالیت یک میلیون معلم و ۱۶ میلیون دانش‌آموز در کشور، این تعداد را یک پنجم جمعیت ایران اعلام و اظهار کرد: به نظرم ما یک خانواده هستیم و باید از حوادث تلخ جلوگیری کنیم، زمانی که دانش‌آموزی به معلم توهین می‌کند در واقع به بقیه معلمان توهین می‌کند وبلعکس.

او همچنین پیشنهاد داد که آموزش و پرورش یک آیین‌نامه را طراحی کند که هم شأن معلم و هم رفتار دانش‌آموز در آن دیده شود؛ نمره انظباط حتی روی معدل هم تاثیر مستقیمی داشته باشد، این نمره در پرونده دانش‌آموز ثبت شود و تا دانشگاه همراهش باشد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت معتقد است؛ "اگر دانش‌آموز حرفی زد و معلم همینطور پاسخ داد هر دو مقصر هستند، اگر معلم با دیدن رفتار دانش‌آموز او را تنبیه کرد باید مجازات شود، اینجا کار آموزش و پرورش سنگین است، اگر  بسته‌های آموزشی در حوزه تربیت در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد و اولیا در این مسیر به معلمان کنند کار تعلیم و تربیت بهتر انجام می‌گیرد، از سوی دیگر نیز نمره انظباط باید بسیار جدی گرفته شود و نباید اینطور باشد که نمره انظباط را بدون هیچ بررسی، بیست بدهند".

او با بیان اینکه حاشیه‌ها را در پایه اول تا ششم خیلی کمتر داریم و این موضوع را در نوجوانی و پایه متوسطه اول و دوم که به سن بلوغ می‌رسند بیشتر می‌بینیم، از اولیا که نقش حائز اهمیتی در تربیت دانش‌آموز دارند خواست که به کمک معلمان بیایند تا معلم و دانش‌آموز بدون هیچ مشکلی سال تحصیلی را پشت سر بگذارند.

به گزارش آوای خزر، فیلم برخورد‌های معلم با دانش‌آموز و برخورد دانش‌آموز با معلم در کلاس درس از آغاز حضوری شدن کلاس‌ها چندی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود، این موضوع از ابعاد مختلف نیاز به بررسی دارد، در این بین، نقش مدیریتی والدین و مدیر مدرسه در جلوگیری از چنین حوادثی حائز اهمیت است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Behnam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
کاملا درسته
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار