دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
گرمای هوا، خشکی سطح جنگل و کاهش چشمگیر بارندگی در روزهای تابستانی دلهره و کابوس جنگلبان و جنگل‌های هیرکانی و خزری را بیشتر کرده است.

آوای خزر/ هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود و سطح جنگل‌های شمال خشک‌تر، باران هم چند وقتی است به کوهستان نباریده و بیش از همه در این روزهای گرم وسوزان تابستانی، جنگل بان پیر کوهستان‌های شمال نگران است.

یک چشمش به آسمان است و چشم دیگر به جنگل، با دیدن هر دود سفید در آسمان، قلبش از حرکت می‌ایستند و بیش از دیگران نگران خاکسترشدن جنگل‌های بکر هیرکانی است.

پایان هفته و تعطیلات و هجوم مسافران به جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی، برای جنگل‌های شمال چندان خوش یمن نیست و طی تعطیلات سال‌های مختلف، سطح زیادی از عرصه‌های ملی زیر سایه تفریحات زودگذر، پخت کباب و چاق کردن قلیان، دود و خاکستر شده است.

کاهش هفت درصدی بارندگی خردادماه و افزایش روزهای گرم و خشک از یک سو، وجود درختان خشک و افتاده که همانند باروتی عمل می‌کنند و کمبود تجهیزات و امکانات، بیش از هر زمانی خطر وقوع آتش را در عرصه‌های طبیعی و جنگلی تشدید کرده است.

از آخرین بارندگی در مازندران حدود یک ماهی می‌گذرد، برداشت محصولات کشاورزی و آتش زدن کاه و کلش و بقایای کشاورزی نیز بر نگرانی‌ها افزوده است، با این حال هنوز اطفای حریق در جنگل‌های شمال به تجهیزات سنتی و محدود وابسته است و خبری از پایگاه اطفای حریق جنگل‌های شمال نشده است.

درختانی که ذغال شدند

یک روستایی در غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه همواره شاهد بروز آتش سوزی در عرصه‌های بالادست و کوهستانی هستیم، افزود: طی سال‌های گذشته سطح زیادی از جنگل‌ها و درختانش زغال شدند و امدادرسانی به این حوادث توسط نیروهای مردمی و منابع طبیعی و با امکانات اولیه و سنتی نظیر بیل و سطل‌های آب صورت گرفته است.

محمدی با اظهار اینکه بالگرد و تجهیزات کافی برای مهار حریق در عرصه‌های جنگلی وجود ندارد، گفت: در صورت داشتن تجهیزات کافی و بالگردهای مورد نیاز به راحتی می‌توان عرصه‌های طبیعی منطقه را برابر حوادث از جمله آتش سوزی ایمن کرد.

طی سال جاری با تلاش استاندار مازندران و متولیان امر سه دستگاه بالگرد برای امدادرسانی در حوادث از جمله اطفای حریق جنگل در استان مستقر شد و بکارگیری بالگرد در حریق پناهگاه حیات وحش میانکاله، شدت و سطح خسارت‌ها را کمتر کرد.

باران نبارد جنگل می سوزد/ تازیانه گرما بر تن هیرکان

سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری با بیان اینکه حدود یکماه باران در استان نباریده است، عرصه‌های جنگلی استان را خشک و مستعد برای حریق دانست و گفت: با توجه به برداشت محصولات کشاورزی، بیشترین آسیب و خطر در حال حاضر ناشی از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی است.

وی همچنین با اشاره به حضور شمار قابل توجه گردشگر در طبیعت و جنگل از آنان خواست از آتش درست کردن خودداری کنند و افزود: برای مهار حریق در عرصه‌ها سه فروند بالگرد پیش بینی شده است.

سرهنگ ذکریایی گفت: یک دستگاه بالگرد مربوط به هلال احمر در استان مستقر است و دستگاه دیگر در استان‌های گلستان و البرز فعالیت دارند.

بررسی‌ها روایتگر آن است که بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی و جنگلی دارای عامل انسانی است و در فصل تابستان آتش زدن کاه وکلش نیز نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

سرهنگ محسن مرادی صادق فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با توجه به پیش‌بینی هواشناسی و افزایش دما و وزش باد، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر، نسبت به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع هشدار داد و گفت: آتش‌سوزی در طبیعت عمدتاً ناشی از سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی توسط عوامل انسانی مخصوصاً گردشگران است و با توجه به فصل خزان و خشک شدن برگ درختان و افزایش تردد گردشگران و طبیعت دوستان در عرصه‌های طبیعی، خطر آتش‌سوزی افزایش می‌یابد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ که در غرب استان قرار دارند، مناطق آسیب‌پذیر و حساس به لحاظ وقوع حریق و آتش‌سوزی هستند و خطر آتش‌سوزی در این مناطق بالا است.

باران نبارد جنگل می سوزد/ تازیانه گرما بر تن هیرکان

جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ که در غرب استان قرار دارند، مناطق آسیب‌پذیر و حساس به لحاظ وقوع حریق و آتش‌سوزی هستند و خطر آتش‌سوزی در این مناطق بالا است
فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر، افزود: مهم‌ترین توصیه ما به شهروندان و طبیعت دوستان این است که نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرایط گرمای هوا را رعایت و از روشن کردن آتش، رها کردن سیگار، چوب کبریت و مخصوصاً آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگری در طبیعت خودداری کنند.

وی گفت: درصد بسیار بالایی از آتش‌سوزی‌های عرصه‌های منابع طبیعی ناشی از اشتباهات و خطاهای انسانی است.

مرادی صادق بیان داشت: همشهریان می‌توانند با مشاهده هرگونه علائم آتش‌سوزی از طریق تلفن گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ نسبت به اطلاع‌رسانی اقدام کنند و تمامی نیروهای منابع طبیعی در آماده‌باش کامل هستند.

هرسال سطح وسیعی از جنگل‌های هیرکانی در شمال و مازندران به دلیل آتش سوزی خاکستر می‌شوند و مصوبه ایجاد پایگاه اطفای حریق و امداد جنگل‌های شمال که سال قبل توسط رئیس سازمان وقت جنگل‌ها امضا شده بود، محقق نشد و در حال حاضر برای فرونشاندن آتش، چشم به بالگردهای اعزامی از سایر استان‌ها دوخته شده است./خبرگزاری مهر

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار