دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
عوامل و دلایل متعددی در بروز دردهای مفصلی دخیل هستند اما بهتر است قبل از شناسایی اصلی‌ترین علت درد مفاصل کمی با آناتومی مفصل آشنا شوید تا بهتر بتوانید عوامل ایجاد‌کننده این بیماری را درک کنید.

به گزارش آوای خزر، به محل اتصال استخوان با یک یا چند استخوان، مفصل یا بندگاه می‌گویند. برای حرکت و پیشتیبانی استخوان وجود مفصل در استخوان ضروری است. تمامیه حرکات ها بدون وجود مفصل انجام پذیر نیست.

دو استخوانی که در کنار یکدیگر مفصل را تشکیل می دهند توسط رباط هایی به یکدیگر متصل شده اند. عضو دیگر مفصل ها غضروف است که غضروف ها بر روی هم حرکت می کند.

دو سر استخوانی که مفصل را درست می کنند در داخل یک کیسه بافتی به کپسول مفصل قرار گرفته است. محتوای درونی این کپسول را فضای مفصلی می گویند که درون فضای مفصلی را مایع سینوویال پر کرده است. این مایع بسیار لزج می باشد و بدین ترتیب باعث لیز شدن سطح غضروف مفصلی می شود و حرکت راحتتر استخوان می شود.

اصلی‌ترین علت درد مفاصل چیست؟

عوامل و علت های مختلفی در بروز دردهای مفصلی دخیل هستند که از مهم ترین آنها میتوان به:

آرتریت

به التهاب مفاصل بدن، آرتریت می گویند که این بیماری باعث بروز درد و سفتی شدید در مفصل می شود. انواع گوناگونی از این بیماری وجود دارد که همه آنها باعث بروز درد مفاصل و مفصل درگیر کننده می شوند.

از شایع انواع آرتریت می توان به:

استئوآرتریت

آرتریت روماتوئید

آرتروز یا ساییدگی مفصل

آرتریت عفونی

آرتریت پسوریاتیک

هر مفصلی ممکن است دچار آرتریت شود اما بروز این عارضه بیشتر در مفاصل زانوها، ستون مهره ها و لگن شایع است. اگر احساس درد مفصلی داشتید برای تشخیص صحیح حتما به پزشک مراجعه کنید.

بوریست

بورس ها کیسه های ظریف انعطاف پذیری هستند که موجب تسهیل حرکت تاندون ها و مفصل می شوند. در داخل بورس ها مایعی به نام مایع سینوویال وجود دارد که این مایع از سلول های تشکیل شده که سطح داخل بورس را به طور کامل می پوشاند.

به التهاب بورس ها، بورسیت می گویند که این عارضه باعث بروز تورم و درد در مفصل شده زیرا حرکت تاندون ها را با اختلال همراه می سازد. عارضه بوریست بیشتر در اثر استفاده بیش از حد از مفصل و حرکت مداوم تاندون ها ایجاد می شود.

تاندونیت

تاندون ها طناب های ضخیمی از جنس فیبرهای کلاژنی است که به عنوان اتصال دهنده منعطف عضلات را به استخوان متصل می کند. تاندونیت بیماری است که از التهاب تاندون ها منشا می گیرد. تاندونیت یا بیماری التهاب تاندون ها بیشتر در آرنج، مچ دست، انگشتان، ران و سایر قسمت های بدن اتفاق می افتد.

درد مفاصل به همراه تورم از شایع ترین علائم تاندونیت است که در ناحیه آسیب دیده نمایان می شود.

کشیدگی رباط‌ها

کشیدگی رباط های یکی از شایع ترین علت های درد مفاصل است که عموما به دنبال آسیب های ورزشی ایجاد می شود. رباط ها نوارهای محکم از جنس بافت های فیبری محکم هستند که دو استخوان را در محل مفصل به یکدیگر متصل می کنند.

کشیدگی رباط ها عموما عارضه ای است که بیشتر در هنگام وارد شدن فشار بیش از حد، پاره شدن رباط ها و پیچ خوردگی اتفاق می افتد. البته بهتر است بدانید کشیدگی رباط نباید با کشیدگی تاندون اشتباه گرفته شود.

نقرس

بیماری نقرس یک نوع آرتریت است که این عارضه می تواند به صورت یک حمله ناگهانی موجب بروز درد و سوزش، سفتی و تورم در مفصل بروز کند.

داشتن اضافه‌وزن، نوشیدن بیش از حد الکل، یا خوردن بیش از حد گوشت و ماهی که حاوی مقدار زیادی از مواد شیمیایی موسوم به پورین باشد، احتمال ابتلا به نقرس را افزایش خواهد داد. همچنین برخی از داروها، مانند قرص‌های ادرار‌آور (دیورتیک‌ها) می‌توانند منجر به نقرس شوند.

انتهای پیام/1005

برچسب ها: درد مفاصل ، مفصل
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: