دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶

به گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم.

سورنا ستاری استعفا داد
فارس نوشت: سورنا ستاری معاون علمی ـ فناوری رئیس جمهور از سمت خود استعفا کرده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد ستاری روز پنجشنبه (17 شهریور) استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده و هنوز استعفای وی از معاونت علمی ـ فناوری ریاست جمهوری مورد موافقت رئیس جمهور قرار نگرفته است.

ژان لوک گدار درگذشت
ژان لوک گدار، سینماگر فرانسوی-سوئیسی برجسته جهان روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر در ۹۱ سالگی در‌گذشت. گدار کارگردان، هنرپیشه، سناریست و منتقد سینمایی و یکی از پیشگامان موج نوی سینمای فرانسه بود. سرباز کوچک، نفس بریده، تحقیر، برای همیشه موتزارت، در ستایش عشق و فیلم سوسیالیسم، از جمله آثار زندگی پرکار هنری او به شمار می‌روند.

بن بست در مذاکرات تا بعد از انتخابات آمریکا
پولتیکو نوشت: به گفته دیپلمات‌های اروپایی، به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام تا پس از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده در ۸ نوامبر در شرایط بن بست باشد. یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «این محتمل‌ترین سناریو است.»

ایران : صرف مشاهده آلودگی نشانه وجود مواد هسته‌ای نیست
بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی گفت: صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.

حکم زورگیر بزرگراه نیایش قابل فرجام‌ خواهی است
قاضی صلواتی با بیان اینکه حکم زورگیر بزرگراه نیایش قابل فرجام‌ خواهی است و این حکم، عبرتی برای کسانی است که امنیت و آسایش مردم را به مخاطره می‌اندازند گفت: متهم در خصوص مشارکت در سرقت‌های مقرون به آزار در روز و شب به تحمل ۲۰ سال حبس و در خصوص مشارکت در ۲۹ فقره سرقت گوشی تلفن همراه در روز و مشارکت در ۱۶ فقره سرقت گوشی تلفن همراه در شب به تحمل ۵ سال حبس و در رابطه با کلیه سرقت‌ها و گرفتن اموال شکات به رد مال محکوم شد.

رابرت مالی کنار گذاشته شد؟
نشریه تایمز اسرائیل از قول یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شد که رابرت مالی رئیس هیات مذاکره کننده امریکا در گفتگوها با ایران، به حاشیه رانده شده است. در همین حال، لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت: من با احتیاط زیادی به ادعاها درمورد رابرت مالی نگاه می کنم. علی هاشم خبرنگار الجزیره نیز این اظهارات مقام اسرائیلی را از قول یک مقام امریکایی که آن را «مضحک» خوانده، رد کرد.

اگر مرز‌ها را نمی‌بستیم، فاجعه رخ می‌داد
سیدمجید میراحمدی رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: تصمیم ما درباره بستن مرزها بسیار شجاعانه بود. اگر مرزها بسته نمی شد، قطعا فاجعه رخ می داد. او ادامه داد: پخش شدن بعضی مصاحبه‌ها از صداوسیما شرایط غیرواقعی را جلوه می‌داد. اتاق فکر رسانه‌های معاند در پی اختلاف‌افکنی بین مردم ایران و عراق بودند.

بلینکن: احیای برجام در آینده نزدیک نامحتمل است
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده گفت که با توجه به پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، دستیابی به توافق برای احیای برجام در آینده نزدیک نامحتمل است.

هویت ۲ زائر ازنایی در حادثه انفجار "شوملی" عراق مشخص شد
مدیرکل حج و زیارت لرستان گفت: در حادثه انفجار خودرو در "شوملی" کشور عراق ۲ شهروند ازنایی جان باخته اند که هویت آنها مشخص شد همچنین یک شهروند دیگر نیز به دلیل مصدومیت بر اثر این حادثه در حال انتقال به استان است.

زلنسکی: ۶ هزار کیلومتر مربع را از اشغال روسیه آزاد کرده‌ایم
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور از ابتدای ماه سپتامبر جاری تاکنون توانسته‌اند ۶ هزار کیلومتر مربع را از نیروهای روسی پس بگیرند.

درگیری دوباره آذربایجان و ارمنستان
جمهوری آذربایجان شامگاه سه‌شنبه خبر داد که در درگیری اخیر این کشور با ارمنستان، ۵۰ نفر از نظامیان این کشور کشته شده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز روز سه‌شنبه در پارلمان ارمنستان اعلام کرد که ۴۹ نظامی ارمنستانی در جریان درگیری‌های شامگاه دوشنبه (دیشب) کشته شدند.

طالبان: دختران ۱۶ ساله به مدرسه بروند، مردم شورش می کنند
نورالله منیر، سرپرست وزارت آموزش و پرورش طالبان روز گذشته در سفری به استان ارزگان در جنوب افغانستان، در پاسخ به سئوالی در مورد ممنوعیت آموزش دختران و مسدود بودن مدارس بر روی آنها، گفت که مردم افغانستان در نقاط دور دست این کشور دوست ندارند که در شرایط فعلی دختران ۱۶ و ۱۷ ساله شان به مدرسه بروند و اگر به حرف آن‌ها توجه نشود، «شورش» می‌کنند. شماری از شهروندان افغانستان خطاب به وزیر آموزش و پرورش طالبان گفته‌اند که «از زبان مردم سخن نگو»

ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی ارتش روسیه در جنگ اوکراین
مقام‌های نظامی اوکراین روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبرمدعی شدند که برای نخستین بار یک پهپاد انتحاری مدل شاهد ۱۳۶ ایران را در میدان نبرد با روسیه در جبهه کوپیانسک سرنگون کرده‌اند. یک وبسایت نظامی وابسته به ارتش اوکراین صبح سه‌شنبه تصاویری از بال پهپاد سرنگون شده را منتشر کرد. یک مقام نظامی اوکراین هم این خبر را تائید کرد. در این تصاویر، شماره مدل پهپاد «M214 Geran-2» قید شده است اما نظامیان اوکراینی می‌گویند چنین مدلی در سامانه تسلیحات روسیه ثبت نشده و پهپاد سرنگون شده، با توجه به مختصات آن، مدل شاهد ایرانی است.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: