دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
گزارش/
در حالی‌که سال گذشته 700 مورد گازگرفتگی سگ در بهشهر اعلام شده، این آمار در سال‌جاری کاهش نیافته، لذا کمپین حامیان حیوانات دهستان میانکاله اعلام موجودیت کرده تا بتواند نقشی در کاهش این آمار داشته باشد.

به گزارش آوای خزر، آمار گزش سگ‌ها هر ساله در حال افزایش است و دولت نیز سالانه در کنار مشکلات اقتصادی و کمبود منابعی که برای ساخت و راه‌اندازی پروژه‎های جدید و نیمه‌تمام و ایجاد اشتغال دارد، باید هزینه‌های زیادی را در این بخش متحمل شود.
برای کاهش این هزینه‎ها راه‎های زیادی در نظر گرفته شده است، اما هر کدام مستلزم هماهنگی بین‌بخشی است که برخی دستگاه‎های اجرایی یا خدماتی در عمل نتوانستند کاری از پیش ببرند، زیرا هنوز هزینه‌های این بخش، شفاف‎سازی نشده و دستگاه‌ها یا سازمان‌های مرتبط نیز نمی‌توانند وقت و منابع مالی را در راهی صرف کنند که از طرفی در تأمین بودجه‌های مربوط به پروژه‌های سازمانی مانده‌اند و در کنار آن با دستورالعملی مواجه می‎شوند که ردیف اعتباری مشخصی نداشته و از طرفی نیز موضوعی به‌نام «اتلاف سگ‎های ولگرد» با واکنش گروه‌های مردم‌نهاد روبه‎رو است.
بحث سلامت شوخی‌بردار نیست، لذا هر گونه اهمال از سوی افراد جامعه که منجر به بیماری هاری می‎شود، به‎طور مستقیم متوجه مسؤولان حوزه بهداشت و درمان است و به‎نوعی دست‎کم در این بخش، بهداشت و درمان باید متحمل هزینه‌های ناخواسته شود، هزینه‌هایی که می‎تواند برای ایجاد زیرساخت‌ها و ارتقای سطح سلامت در جامعه هدف صرف شود.
سالانه دست‎کم 5 هزار مورد گزش سگ در مازندران گزارش می‎شود و جای خرسندی است که از سال گذشته تاکنون آماری از مرگ و میر در این زمینه نداشتیم.
از آنجا که نهادهای مردمی نقش مهمی در اجرای هدفمند برخی از برنامه‎های دولت دارند، لذا کمپین «حامیان حیوانات دهستان میانکاله» در بهشهر، موجودیت خود را اعلام کرد.
به گفته سخنگوی کمپین حامیان حیوانات دهستان میانکاله، هدف از راه‌اندازی این مجموعه، دستیابی به راهی برای ساماندهی و جلوگیری از اتلاف سگ‌های بی‌سرپرست در دهستان میانکاله است.  
* اعلام موجودیت کمپین حامیان حیوانات دهستان میانکاله
حرّ منصوری گفت: در همین راستا نیز جلسه‌ای با حضور محمدتقی صالح‌طبری مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر با مسؤول خانه بهداشت زاغمرز و دهیاران دهستان میانکاله برگزار شد و این کمپین به‌طور رسمی موجودیت خود را در همکاری برای کنترل حیوانات بی‌سرپرست اعلام کرده است.
وی ادامه داد: هدف این است تا در کنار جلوگیری از اتلاف سگ‌ها و جانوران سالم و قابل درمان، مانع از هر گونه ایجاد مشکل توسط این حیوانات برای شهروندان در منطقه میانکاله و زاغمرز شویم.
مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر نیز در این زمینه گفت: گزش سگ‌ها در 3-4 سال اخیر هر ساله اضافه شده و هزنیه زیادی را به دولت تحمیل می‌کند.
محمدتقی صالح‎طبری اظهار کرد: بیماری هاری درمان ندارد و احتمال فوت بیمار در آن زیاد است، لذا موضوع اتلاف سگ‌های ولگرد در دستور کار قرار گرفت، اما NGO ها به این رویه اعتراض دارند.
وی با بیان اینکه حقوق انسان‌ها به‎طریقه اولی قابل دفاع است، افزود: افرادی که دوستدار حیوانات بوده و مصر به تلف نشدن حیوانات (سگ) هستند، باید به این موضوع نیز واقف باشند.
* گزش 700 بهشهری توسط سگ در سال 94
مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر با اشاره به حدود 700 مورد گازگرفتگی توسط سگ که در سال گذشته در این شهرستان رخ داده است، تصریح کرد: از ابتدای فروردین‎ماه سال‎جاری تا ساعت هفت صبح امروز، 134 مورد گزش سگ در بهشهر داشتیم.
این مسؤول ادامه داد: دولت برای درمان هر یک از افرادی که دچار گزش سگ شده‌اند، بین 500 تا 600 هزار تومان در مراحل مختلف از آزمایش تا واکسیناسیون و دارو را هزینه می‎کند و درمان نیز به‎صورت رایگان است.
صالح‌طبری با اشاره به نشست با شورا، دهیار و جمعی از اعضای سازمان‌های مردم‎نهاد زاغمرز، اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد تا آنها زمینی را در نظر گرفته و چند کارشناس و دامپزشک نیز برای انجام اقداماتی از جمله عقیم‌سازی سگ‎ها به‌کارگیری کنند.
دبیر کارگروه سلامت بهشهر با بیان اینکه اسلحه کشیدن بر روی حیوانات بی‎گناه را نمی‎پسندیم، افزود: محدودیت‌های مالی اصلی‌ترین دلیلی است که برای کشتن و اتلاف سگ‌ها از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مطرح می‌شود، اما قانون، آنها را به زنده‌گیری این حیوانات مکلف کرده است.
وی در پایان گفت: مطابق آیین‌نامه ابلاغی وزارت کشور به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، همچنین مطابق با نص صریح قانون، نهادهای عنوان‎شده موظف به زنده‌گیری این حیوانات، تدارک محوطه‌ای برای نگهداری و استخدام دامپزشک برای درمان آنها هستند.
اینکه سرنوشت سگ‌های عقیم و درمان‎شده پس از نگهداری چه می‎شود نیز موضوع مهمی است، دوستداران محیط زیست معتقدند که این حیوانات باید پس از عبور از دوره درمان در اختیار چوپان‌ها، باغداران و دامداران قرار گرفته و یا حتی در پناهگاه‌های حیات وحش رهاسازی شوند.
انتهای پیام/
گزارش از آزاده بابانژاد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها