دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

به گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم.

تیراندازی در حرم شاهچراغ شیراز با ۱۵ شهید
عصر دیروز فرد مسلح با تیراندازی به سمت حرم مطهر شاهچراغ (ع)، ۱۵ از زائران را شهید و ۴۰ نفر رامجروح کرد. فرمانده انتظامی استان فارس اظهار داشت: بعد از این اقدام تروریستی، نیروی واکنش سریع فراجا به سرعت وارد عمل شد و عامل اقدام تروریستی را مجروح و دستگیر کرد. داعش در بیانیه‌ای منتسب به این گروه نوشته به یک حرم در جنوب ایران حمله کرده است.  اسماعیل محبی پور معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس گفت: عامل حمله یک جوان حدودا سی ساله بود که عملیاتش را به صورت انفرادی انجام داده است. وی افزود: وسیله مورد استفاده وی یک قبضه کلاشینکف با خشاب اضافه بوده است که قریب ۶۰ گلوله را به صورت اتفاقی به هرکس که در مسیرش بوده شلیک کرده است.

تجمع دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، شهید بهشتی، تربیت مدرس و علم و صنعت
ایسنا نوشت: پس از آنکه بر اساس اعلام وزارت علوم تمامی دانشگاه‌های کشور به صورت حضوری کلاس‌های آموزشی خود را برگزار کردند طی روز‌های گذشته و در برخی از دانشگاه‌های کشور تجمعاتی در حمایت از درگذشت مهسا امینی (دختر ۲۲ ساله‌ای سقزی که از سوی نیرو‌های گشت ارشاد بازداشت شده و سپس در یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ درگذشته بود) صورت گرفت. در اصلی‌ترین ناآرامی‌های چند روز گذشته دانشگاه‌ها، دیروز در محوطه دانشگاه شهید بهشتی بین دانشجویان و نیرو‌های حراست دانشگاه درگیری رخ داد و تعدادی از دانشجویان با برخی شعار‌های ساختار شکنانه اقدام به برپایی تجمع کردند. در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، تربیت مدرس و علم و صنعت هم تجمع برگزار شد.

حواشی مراسم چهلم مهسا امینی در سقز
خبرگزاری ایسنا درباره مراسم چهلمین روز درگذشت مهسا امینی نوشت که جمعیت حاضر نزدیک به ۱۰ هزار نفر برآورد می‌شد. به نوشته این خبرگزاری، در پایان مراسم آرامستان آیچی و بازگشت جمعیت به شهر سقز، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند. تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی نیز در ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیری داشتند که پس از آن پراکنده شده و به حاشیه شهر رفتند. این خبرگزاری نوشت که بعد از ظهر امروز برخی همچنان در سطح شهر سقز حضور داشته به نحوی که این شهر در بعد از ظهر مراسم چهلم، فضایی ملتهب، اما بدون درگیری را تجربه کرد. همچنین به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به وجود آمده بعد از مراسم چهلم، به جهت ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.

بررسی تحریم بستگان افراد مسئول در جمهوری اسلامی
آلنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در خصوص حوادث اخیر ایران اعلام کرد: اکنون باید تحریم‌های بیشتر حقوق بشر اتحادیه اروپا را آماده کرد و فهرست بستگان افراد مسئول در جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار داد. او گفت: این محدودیت‌ها در سطح ملی خواهد بود و ویزا را برای دارندگان پاسپورت رسمی محدود خواهد کرد.

شریعتمداری: دشمنان داخلی وحشی، بی‌شخصیت و کم‌شمارند
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان نوشت: آشوب‌های اخیر اگرچه رخداد تلخی بود و با خسارت‌های جانی و مالی همراه بود ولی امتیازات بزرگی نیز به نفع اسلام و انقلاب درپی داشت. از جمله آن که، اولاً؛ به وضوح نشان داد دشمنان داخلی تا چه‌اندازه وحشی، بی‌شخصیت و به دور از همه اصول و مبانی اخلاقی هستند. ثانیاً؛ تا چه‌اندازه کم‌شمارند، به‌گونه‌ای که به سختی می‌توان آنها را یک‌صدم در‌صد از جمعیت ۸۵ میلیونی مردم ایران تلقی کرد.

خبرگزاری فارس: ضدانقلاب می‌خواهد علی کریمی را بکُشد
خبرگزاری فارس نوشت: کریمی دیروز در توییتی اعلام کرد از طرق مختلف تهدید شده و احتمال خطر برای او وجود دارد. در شرایطی که «خون» کریمی بیشتر از «نفس» او برای ضدانقلاب راهگشاست، باید مراقب جان کریمی بود. این خبرگزاری نوشته است: این توییت می‌تواند شروع یک پروژه کشته‌سازی با محوریت خود علی کریمی باشد.

ارتفاع آب در برخی مخازن تهران ۷۰ سانتی‌متر شد
مجدی زاده معاون بهره برداری شرکت تامین و تصفیه آب تهران گفت:­ در برخی از مخازن شهر تهران که ارتفاع آب باید در حد ۴ متر باشد، حدود ۷۰ سانتی متر است. مجدی زاده گفت: در حال حاضر ذخیره آب شرب در مخازن تهران حدود ۶۰۷ هزار مترمکعب و میزان مصارف، نزدیک به ۴۰ هزار لیتر در ثانیه است, اما میزان آب تولید در هر ثانیه، نزدیک به ۳۰ هزار لیتر است.

تجمعات در مقابل سازمان نظام پزشکی، خانه هنرمندان و بازار تهران
خبرگزاری دولت (ایرنا) نوشت: گروهی ۲۰۰ نفره با تجمع در مقابل سازمان نظام پزشکی در خیابان کارگر شمالی اقدام به اغتشاش و درگیری با نیرو‌های پلیس کردند و خیابان آزادی، میدان امام خمینی (ره)، میدان هفت تیر، ایستگاه متروی شریعتی، خیابان مولوی حدفاصل میدان محمدی تا میدان رازی، میدان انقلاب، چهارراه، ولی عصر (عج)، میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف این مسیر‌ها شاهد تجمعات ۵۰ تا ۶۰ نفره، انسداد راه‌های مواصلاتی و ایجاد مزاحمت برای رهگذران، شعاردهی، تخریب اموال عمومی درگیری‌های پراکنده آشوب‌گران و نیرو‌های پلیس بود.

فرو ریختن بقایای متروپل با یک کشته
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان گفت:پیکر یکی از جانباخته ریزش بخشی از سازه متروپل از زیر آور خارچ شد. وی افزود: پیکر متعلق به یک خانم است که پس از رسیدن عوامل آتش‌نشانی آبادان از یک خودروی سواری خارج شده است.

اتمام حجت قالیباف با عوامل ناآرامی
محمدباقر قالیباف در پیامی در پی حادثه امروز در حرم شاهچراغ اعلام کرد: این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند. ملت شریف ایران ثابت کرده‌اند با این‌گونه اقدامات ذلیلانه و ناجوانمردانه، از پای ننشسته و ذره‌ای از مواضع انقلابی خویش عقب‌نشینی نخواهند کرد.

رییس غذا و دارو استعفا داد
بهرام عین اللهی، با قبول استعفای بهرام دارایی از سمت معاونت وزیر و رییس سازمان غذا و دارو ، طی حکمی محمود بیگلر، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران را به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو منصوب کرد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها