دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
رییس اداره محیط زیست بهشهر خبرداد
طراوت پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله/ سال امن پرندگان شکاری در جزیره میانکاله
رییس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر با بیان اینکه امسال سال امنی برای پرندگان شکاری در جزیره میانکاله بوده است، از ورود نزدیک به نیمی از پرندگان مهاجر زمستان‌گذاران به میانکاله نیز خبرداد که با تشدید تدابیر حفاظتی همراه است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله همانند سال‌های گذشته با آمدن پرندگان مهاجر زیبایی و طراوت خاصی پیدا کرده است. صدای مرغابی‌ها، حواصیل‌ها و فلامینگو‌ها هر روز بیشتر می‌شود و از ماه آینده مسافران تازه‌ای از راه می‌رسند.

حتما این سوال را مخاطبان خواهند پرسید که سال گذشته چه تعداد پرنده زمستان‌گذران وارد پناهگاه حیات وحش میانکاله شده‌است. کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: در ۱۰ سال اخیر به طور میانگین، سالانه ۵۰۰ هزار قطعه پرنده وارد این ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره شده‌است.

گرچه پیش از این تاریخ، تعداد پرندگان مهاجر از یک میلیون هم فراتر رفته بود، اما با تغییرات اقلیمی و از بین رفتن برخی از زیستگاه‌ها در مسیر سفر پرندگان، تعداد این مهاجران نیز کاهش یافته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر با اشاره به ورود انواع مرغابی‌ها و همچنین فلامینگو‌ها و حواصیل‌ها به ضلع جنوبی تالاب بین‌المللی میانکاله، به خبرنگار ما گفت: با سردتر شدن هوا، قو‌ها و پلیکان‌ها نیز میانکاله را مقصد زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند.
 
ورود پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله/ سال امن پرندگان شکاری در جزیره میانکاله
سید محمود هادیان البته اشاره‌ای هم به پسروی ۳۵ تا ۴۰ درصدی منابع آبی تالاب میانکاله اشاره و اظهار کرد، علاوه بر آن عواملی، چون شکار و صید، هدایت و تخلیه فاضلاب‌های صنعتی به تالاب، وجود افزون بر ۵ هزار چاه آب کشاورزی مجاز و غیرمجاز در مسیر حق‌آبه تالاب میانکاله سبب شده است تا این زیستگاه پرندگان با تهدیداتی همراه باشد.

او از پایش‌های مستمر در این فصل از سال گفت؛ از پایش مشترک با اداره‌کل دامپزشکی مازندران و شهرستان بهشهر برای نمونه‌گیری از آب در نقاط تالابی و بررسی میدانی از زیستگاه پرندگان که خوشبختانه همانند سال گذشته، تاکنون خبری از تلفات و آلودگی آب گزارش نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر اظهار امیدواری کرد که حق‌آبه تالاب میانکاله در اختیار این ذخیره‌گاه قرار بگیرد تا جمعیت بیشتری از پرندگان را شاهد باشیم.
 
ورود پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله/ سال امن پرندگان شکاری در جزیره میانکاله

هادیان در بخش دیگری از گفتگو به اقدامات خوب در پیشگیری و یا برخورد با متخلفان شکار و صید در شبه‌جزیره میانکاله اشاره و اظهار کرد: از اواخر تیرماه تاکنون پایش‌های مستمری در خصوص بازگیری صورت گرفته است و ماموران حفاظت محیط زیست گلوگاه و بهشهر، دادستانی و فرماندهی انتظامی دو شهرستان همکاری بسیار خوبی داشتند.

او ادامه داد: در پی این همکاری‌ها، دو متخلف (یکی بومی و دیگری غیربومی) دستگیر شدند، ۱۳ رشته تور بازگیری کشف و جمع‎آوری شد، ۶ بهله دلیجه، ۷ قطعه قمری، یک قطعه کبوتر (طعمه برای شکار پرندگان شکاری)، و ۵ عدد تله بازگیری کشف شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر بیان کرد: گشت و پایش در شبه‌جزیره میانکاله همچنان ادامه دارد و امسال سال امنی برای پرندگان شکاری ازجمله بحری، بالابان و شاهین بوده است.
 
ورود پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله/ سال امن پرندگان شکاری در جزیره میانکاله
هادیان البته اشاره به شکار این پرندگان برای فروش به کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشت و اینکه در سال جاری با تشدید تدابیر حفاظتی، پیگیری خوب مدیرکل حفاظت محیط زیست، همکاری رییس حراست اداره‌کل، ماموران اجرایی محیط زیست بهشهر و گلوگاه و ماموران انتظامی که شبانه‌روز فعالیت داشتند، از چنین اقداماتی جلوگیری شد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله با دو اکوسیستم آبی و خشکی، ۶۸ هزار و ۸۸۰ هکتار وسعت دارد و با توجه به مهاجرت نزدیک به دو سوم گونه‌های مختلف پرندگان در این زیست‌کره زیبا و رویایی، به بهشت پرندگان مهاجر ایران شهره است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار