دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸
تعداد زیادی زوج نابارور در کشور وجود دارند که به‌ دلیل هزینه‌های سنگین درمان، به سراغ آن نرفته‌اند و حالا بیمه سلامت در کنار پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌ها به آنها تسهیلات کم بهره هم اعطا می‌کند.

به گزارش آوای خزر،کاهش نرخ باروری و افزایش جمعیت سالمند در کشور، مسئله‌ای است که به گفته کارشناسان جهان با آن مواجه است و در این میان کشور ما سهم بیشتری از آن دارد و همین مسئله باعث شده که در سال‌های گذشته مسئولان نسبت به این مهم حساسیت بیشتری پیدا کنند تا جایی سال قبل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب رسید تا کشور را از این وقوع بحران نجات دهد، قانونی که 73 ماده و بیش از 200 حکم دارد و حدود 60 درصد از این تکالیف به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به وزارت بهداشت است.

تعادل و پویایی جمعیت، از سویی یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها است و از سوی دیگر یکی از مؤلفه اصلی قدرت در جوامع و کشورها جمعیت آن است با این وجود در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی چون بالا رفتن سن ازدواج، علل عدم تمایل به فرزندآوری به دلایل مادی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاست‌های غلط دولت‌ها باعث شد که کشور وارد شرایط بحرانی جمعیت شود.

البته در این میان تعداد زیادی زوج نابارور در کشور وجود دارند که با وجود تمایل به فرزنددار شدن، عموماً به‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ آن نرفته یا اگر درمان را دنبال کرده‌اند با هزینه‌های بالایی مواجه شده‌اند، هزینه‌هایی که در بند 3 سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال 1393 مورد تأکید قرار گرفته و در قانون برنامه ششم توسعه هم تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی تکلیف شده بود با این وجود در دولت قبل بلاتکلیف ماند.

با این وجود به دلیل اهمیت این موضوع یکی از نخستین مصوبه‌های دولت سیزدهم تصویب شیوه اجرای قانون بیمه ناباروری و تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری بود.

محمد جعفری، مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های حائز اهمیت در کشور که امسال توجه ویژه‌ای به آن شده است، مباحث فرزندآوری، جوانی جمعیت و کمک مالی به زوج‌های نابارور برای درمان آنها است، اظهار داشت: همه در بحث فرزندآوری و صیانت از خانواده مسئول هستیم و در این راستا بیمه سلامت بیمه رایگان زنان باردار، بیمه درمان فرزندان آنها از اول بدو تولد تا 5 سالگی ‌و بیمه رایگان زوجین نابارور را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت شناسایی زوجین نابارور در استان را انجام داده و به همه آنها پیامک ارسال شده است، گفت: همه زوج‌های نابارور استان از بیمه رایگان درمانی بهره‌مند شده و بیمه سلامت 90 درصد هزینه‌های درمان ناباروری آنها را پوشش می‌دهد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه با 5 مطب خصوصی و 2 مرکز جراحی درمان بستر در مرکز استان که خدمات درمانی به زوج‌های نابارور ارائه می‌کنند، قرارداد داریم، افزود: مراکز درمان ناباروری در دیگر شهرستان‌ها نیز در حال راه‌اندازی است.

وی با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری علی ابن ابی‌طالب(ع) رفسنجان از این ماه در مدار قرار می‌گیرد، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی جیرفت، بم و سیرجان هم تعهد دادند که تا پایان سال مراکز درمان ناباروری را راه‌اندازی کنند.

جعفری با اشاره به اینکه 35 هزار زوج نابارور در استان کرمان داریم که تاکنون 15 هزار زوج شناسایی و با آنها ارتباط برقرار شده است، افزود: بالای 10 هزار زوج نابارور کرمانی برای درمان مراجعه نداشته و در صورتی هم مراجعه داشتند اسم آنها در سامانه ما ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه اگر این زوجین مراجعه کرده و تشخیص ناباروری برای آنها در سامانه فعال شود به این کد ملی خدمات خاص ارائه می‌شود، ادامه داد: این زوج‌ها می‌توانند خیلی از خدمات را ارزان‌تر دریافت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از دلایل عمده‌ای که برای عدم مراجعه و درمان وجود دارد، نگرانی از تبعات خانوادگی این مسئله است، گفت: زوج‌های نابارور مطمئن باشند که مسیر درمان همه بیماران محرمانه بوده و محرمانگی اطلاعات آنها حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه 40 درصد از مراجعات زوج‌های نابارور استان کرمان موفق به فرزندآوری می‌شوند، افزود: زوجین نابارور معدن طلای افزایش جمعیت هستند، چون هم مشتاق به فرزندآوری هستند، هم دولت از آنها حمایت می‌کند و در بسیاری از موارد این زوج‌ها در هر بارداری صاحب چند قلو می‌شوند.

جعفری با اشاره به اینکه بعضی از زوجین نابارور در مسیر درمان، مجبور هستند به سراغ اهدای جنین و یا رحم اجاره‌ای بروند که دیگر تحت پوشش بیمه نیست، گفت: برای کمک به این زوجین تسهیلات با کارمزد پایین در نظر گرفته شده و تاکنون 450 نفر برای دریافت وام معرفی شدند.

وی با بیان اینکه باید مزایای فرزندآوری و معایب و آسیب‌های تک فرزندی و حتی دو فرزندی را به خانواده‌ها گوشزد کنیم تا خانواده‌ها به سمت چند فرزندی بروند، گفت: کشور با بحران جمعیت مواجه است، صندلی‌های مدارس ما در حال خالی شدن بوده و شاهد هستیم که بسیاری از مدارس در روستاها تغییر کاربری داده است./تسنیم

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار