دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
رامسر – روز جهانی تالاب‌ها/۴
تبدیل ۴۰ درصد تالاب‌های ایران به کانون ریزگرد/ قرار داشتن ۲۱ تالاب مازندران ذیل کنوانسیون رامسر
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه ۴۰ درصد تالاب‌های ایران تحت شرایط آب و هوایی، اقلیمی و دست‌اندازی انسان، به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند، گفت که در مازندران ۲۱ تالاب ذیل کنوانسیون رامسر قرار دارند و تلاش این است تا در جهت حفظ تالاب‌ها تمامی ۹۰۰ تالاب استان شناسنامه‌دار شوند.
آوای خزر - آزاده بابانژاد: پنجاه و دومین سالگرد روز جهانی تالاب‌ها، امروز دوم فوریه ۲۰۲۳ برابر با سیزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با شعار «وقت احیای تالاب‌هاست» در رامسر محل امضای کنوانسیون جهانی رامسر در ارتباط با نقش حساس تالاب‌ها برای مردم و زیست‌کره، برگزار شد.

همزمان با این رویداد مهم، برنامه ملی روز جهانی تالاب‌ها نیز به دلیل وجود بحران انرژی در شمال کشور، در استان خوزستان با حضور علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و البته از طریق ویدئوکیک به نشانی http:// live ۶۱۳. Videocake.ir برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، امروز در محل مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر با گرامیداشت یاد و نام امام راحل و شهدای کشور، همچنین تبریک دهه فجر و ایام رجب، از تلاش همکاران خود در سطح استان و شهرستان رامسر، و از همکاری شهردار و اعضای شورای اسلامی، بخشداران، سمن‌های محیط زیستی، و دستگاه‌های اجرایی رامسر در برپایی مراسم روز جهانی تالاب‌ها در پنجاه و دومین سالگرد این رویداد مهم، قدردانی کرد.

عطا الله کاویان اظهار داشت: در دوم فوریه ۱۹۷۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ پس از دهه‌های طولانی که اهمیت تالاب‌ها در مقیاس جهانی هنوز شناسایی نشده بود؛ در شهری به نام رامسر کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها برگزار شد.

او ادامه داد: عنوان مهم آن در ابتدا یک پیمان مشترک برای تالاب‌های مهم جهان بود؛ یعنی بیاییم تالاب‎های مهم دنیا را شناسایی کنیم و پیمان مشترکی برای آن بنویسیم و برای حفاظت و بهره‌برداری از تالاب استفاده کنیم.
 
تبدیل ۴۰ درصد تالاب‌های ایران به کانون ریزگرد/ قرار داشتن ۲۱ تالاب مازندران ذیل کنوانسیون رامسر
تبدیل ۴۰ درصد از تالاب‌های ایران به کانون‌های ریزگرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه امروزه کارکرد‌های تالابی هم حفاظتی و هم بهره‌برداری است، گفت که اکنون تالاب‌ها نیاز جدی به جنبه حفاظتی دارند و شرایط به گونه‌ای است که باید نسبت به احیای تالاب‌ها اقدام کنیم.

کاویان با اعلام اینکه برابر با آمار‌های قابل استناد، وسعت تالاب‌های کشور حدود ۳.۵ میلیون هکتار است، گفت که حدود ۴۰ درصد تالاب‌های ما در کشور منشأ و کانون ریزگرد شده است یعنی کارکرد‌های اصلی خودشان را از دست داده‌اند و باید به فکر احیای آن‌ها باشیم.

او با اشاره به اینکه از ۴۲ نوع تالاب شناخته شده در جهان، ایران غیر از تالاب‌های خیلی سردسیری توندرا، ۴۱ نوع آن را دارد، از اهمیت ایران در حفاظت از تالاب‌ها گفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد که در استان مازندران دو تالاب میانکاله و تالاب سرخرود و ازباران فریدونکنار (اراضی شالیزاری بهره‌برداران است که در ۶ ماهه دوم آبگیری می‌شود و محل زمستانگذرانی پرندگان است) ثبت کنوانسیون رامسر هستند.

این مسوول گفت که برای حفظ اهمیت اکوسیستمی تالاب، ۲۱ تالاب مازندران ذیل تالاب کنوانسیون رامسر هستند و قرار گرفتن در این لیست نیز محدودیت‌هایی دارد.

او با اعلام اینکه نزدیک به ۹۰۰ قطعه تالاب در استان مازندران داریم و تلاش می‌کنیم همه آن‌ها دارای شناسنامه شوند، تهدید اصلی این مجموعه‌ها را به لحاظ قرار داشتن در مالکیت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و امور اراضی دانست که در اختیار محیط زیست نیست.

کاویان اظهار داشت که برای حفاظت از تالاب‌ها باید به تعاملات بین‌دستگاهی برسیم. چون برخی تالاب‌ها به سمت ساخت و ساز رفتند و برخی دیگر نیز توسط گونه‌های مهاجم گیاهی تهدید شدند.
 
تبدیل ۴۰ درصد تالاب‌های ایران به کانون ریزگرد/ قرار داشتن ۲۱ تالاب مازندران ذیل کنوانسیون رامسر

ماجرای انتقال یک فرد درنای ماده به تالاب فریدونکنار

او در بخش دیگری از سخنان خود به انتقال یک فرد درنای ماده از مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک اشاره کرد که از طریق خطوط هوایی وارد قطر و سپس وارد تهران و مازندران شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: تک درنای سیبری سال‌ها به تنهایی سفر می‌کند و بیم آن بود که مسیر پروازی این پرنده در گله غربی از بین برود، لذا طی دو ماه کار فشرده، تمهیداتی اندیشیده شد تا این مسیر با انتقال یک درنای ماده باقی بماند.

کاویان گفت که درنای سفید، ۱۵ سال است که مسیر ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتری از سیبری را به تنهایی تا تالاب فریدونکنار طی می‌کند و پس از گذراندن دوره چهار ماهه زمستان‌گذرانی، به زادگاه خود بازمی‌گردد.

او از سازگاری درنای ماده با تالاب فریدونکنار و با «امید» تک درنای سیبری خبر داد که قدم نخست از پروژه حفاظت مسیر پروازی گله غربی با موفقیت طی شد و اگر آن‌ها بتوانند این مسیر را با هم برگردند و سال آینده نیز شاهد حضورشان باشیم یعنی موفقیت نسبی حاصل شده است.
 
تبدیل ۴۰ درصد تالاب‌های ایران به کانون ریزگرد/ قرار داشتن ۲۱ تالاب مازندران ذیل کنوانسیون رامسر

ضرورت راه‌اندازی سیستم تصفیه در هتل‌ها و واحد‌های صنعتی

کاویان در بخش دیگری از سخنان خود به چالش مهم استان مازندران در تمامی شهر‌ها یعنی پسماند اشاره و اظهار کرد: با زون‌بندی استان به هشت منطقه، مشکلات این بخش را پیگیری کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه بر اساس طرح زون‌بندی، رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در یک زون قرار داشتند، افزود: رامسر را به جهت جمعیت شناور و توریستی بودن جدا کردیم تا از اعتبارات کارگروه پسماند و صندوق ملی محیط زیست جهت مدیریت مستقل پسماند استفاده کند.

این مسوول گفت که سپتاژ رامسر نیز باید انجام شود و از سوی دیگر تاکید کرد که واحد‌های صنعتی باید متصل به سیستم تصفیه فاصلاب باشند.

او ادامه داد: ما خط قرمز‌هایی داریم که نمی‌توانیم ندید بگیریم و در مسئله محیط زیست بسیار جدی هستیم و تمام تلاش ما این است که واحد‌های خدماتی و هتل‌ها باید سیستم تصفیه فاضلاب را راه بیندازند.

کاویان گفت: این نمی‌شود که صاحبان مراکز خدماتی و هتل‌ها منافع خودشان را از گردشگر بگیرند و آسیب را برای مردم منطقه بگذارند.  
 
تبدیل ۴۰ درصد تالاب‌های ایران به کانون ریزگرد/ قرار داشتن ۲۱ تالاب مازندران ذیل کنوانسیون رامسر
او در پایان با بیان اینکه همه باید به دستورالعمل‌های محیط زیستی پایبند باشیم، از همکاری دستگاه قضایی با محیط زیست در صدور احکام – گرچه انتظار این است که بازدارندگی کافی داشته باشد – قدردانی کرد و گفت: روزی نیست که در دفتر کارم مراجعه‌کننده‌ای با حکم قضایی نباشد و درخواست تخفیف در مجازات نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ما، تقدیر از زحمات مدیرکل حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت و حمایت‌های زیست محیطی، اجرای دکلمه زیست محیطی و موسیقی محلی از برنامه‌های مراسم گرامیداشت پنجاه و دومین سالگرد انعقاد معاهده کنوانسیون رامسر بود

همچنین خانه محیط زیست رامسر در ساختمان مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر نیز با حضور کاویان و هیات همراه، افتتاح شد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها